Dziś w ofercie 124 603 pozycji
Publiczność mediów w epoce cyfrowej
Tom 31. serii „Media początku XXI wieku” wydawanej we współpracy z Instytutem Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego. Ważnym aspektem współczesnych badań medioznawczych jest badanie zmieniającej się roli publiczności w kształtującym się ekosystemie medialnym, w którym dotychczasowi bierni odbiorcy przekazów medialnych zmieniają się w aktywnych użytkowników mediów i w coraz większym stopniu wpływają na ich zawartość oraz politykę nadawców. Tym właśnie zagadnieniom poświęcona jest książka Publiczność mediów w epoce cyfrowej. W publikacji przedstawiono wyniki najnowszych badań nad różnymi aspektami zmian w audytoriach medialnych i ich skutkami, zarówno pozytywnymi, jak i negatywnymi. Jestem przekonana, że publikacja ta spotka się z zainteresowaniem medioznawców, politologów, socjologów, kulturoznawców oraz badaczy reprezentujących inne dyscypliny naukowe zajmujących się współczesnymi mediami, a zwłaszcza tematyką zmieniającej się roli publiczności współczesnych mediów, złożonej już nie z biernych odbiorców oferty medialnej, ale z aktywnych „użytkowników”, „konsumentów” czy „prosumentów” mediów. Z recenzji prof. nadzw. dr hab. Katarzyny Pokornej-Ignatowicz
15% rabatu
33,15
39,00 zł
Dodaj
do koszyka
Ikony normalizacji. Kultury wizualne Niemiec 1945-1949
Magdalena Saryusz-Wolska, adiunkt w Instytucie Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego, w latach 2010–2015 pracowała w Centrum Badań Historycznych PAN w Berlinie, od 2015 roku współpracuje z Niemieckim Instytutem Historycznym w Warszawie. Autorka książki Spotkania czasu z miejscem. Studia o pamięci i miastach (2011), redaktorka i współredaktora wielu opracowań zbiorowych, w tym: Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka (2009) oraz Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci (2014). Publikowała m.in. w „Osteuropa”, „German Life and Letters” oraz „Participations. Journal of Audience and Reception Studies”. Stypendystka kilku fundacji i instytucji – ostatnio MNiSW. Opis: Ikony normalizacji. Kultury wizualne Niemiec 1945–1949 to książka, która omawia znaczenie obrazów w odbudowie powojennych społeczeństw niemieckich. Filmy, fotografie prasowe, plakaty czy znaczki pocztowe to ważne czynniki przemian i powrotu do „normalności”. Obrazy odegrały istotną rolę w rozrachunku z przeszłością, oferowały też atrakcyjne wyobrażenia o przyszłości. W bogato ilustrowanej pracy autorka przedstawia szerokie spektrum powojennych tematów i prezentuje panoramę mediów niemieckich w pierwszych latach po zakończeniu drugiej wojny światowej. Główne obszary analizy to: wizualne rozliczenie z nazizmem, obrazy ruin i odbudowy oraz popularne reprezentacje ciała po drugiej wojnie światowej.
19% rabatu
39,69
49,00 zł
Dodaj
do koszyka
Siła niepokonana
Oddajemy w Wasze ręce I tom historii rzemiosła i organizacji rzemieślniczych w Gdyni pt. „Siła Niepokonana”, obejmujący lata 1920-1956. Osoby autorów tego tomu są gwarancją stworzenia dzieła rzetelnego i szczegółowego, ważnego dla obecnego i przyszłych pokoleń gdynian. Gorąco polecam Państwu niniejszą publikację, która ma ocalić od zapomnienia cechy funkcjonujące w mieście Gdyni. Z nostalgią możemy powspominać wymienione w tej książce zawody rzemieślnicze, które w omawianym okresie 90. lat wymarły na skutek produkcji przemysłowej na masową skalę. Obecnie zalewani jesteśmy produktami wytwarzanymi w krajach Dalekiego Wschodu, sprzedawanymi w relatywnie niskich cenach. Współczesne wyroby są w sposób skomplikowany konstruowane i wykonywane w wysoko zaawansowanej technologii, żeby uniemożliwić ich naprawę, a jedynie wymianę podzespołów. Wyroby te nie posiadają swojej duszy, gdyż w ich wytworzenie nie została włożona inteligencja, serce, wiedza i pot mistrza. Wielu z Państwa odnajdzie w tej książce nazwiska rzemieślników, których jesteście potomkami bądź korzystaliście z ich usług. Adam Wika Czarnowski Starszy Cechu Rzemiosła i Przedsiębiorczości w Gdyni
26% rabatu
51,80
70,00 zł
Dodaj
do koszyka
Maria Czubaszek. Ostatni dymek
Sergiusz Pinkwart, który pracował z Marią Czubaszek nad jej ostatnią książką „Dzień dobry, jestem z Kobry” rozmawia z ludźmi jej bliskimi, by stworzyć portret najbardziej niesztampowej damy showbiznesu. Pani Maria bawiła swoim ciętym poczuciem humoru kilka pokoleń Polaków, ale bardzo mało osób wiedziało, jaka jest naprawdę.
27% rabatu
25,48
34,90 zł
Dodaj
do koszyka
Boska madrość boska natura/Hermetica
Niniejsza praca, opublikowana z okazji czterechsetlecia wydania Manifestów różokrzyżowców, przypadającego na lata 2014—2016, przybliża niezwykłe ilustracje, które pojawiły się w Niemczech na początku siedemnastego wieku. Obrazy te są dziełem kręgu artystów znajdujących się pod bezpośrednim wpływem Manifestów różokrzyżowców, bądź też zainspirowanych przez inne podobne źródła podkreślające relację pomiędzy Bogiem i Naturą, makrokosmosem i mikrokosmosem. Ilustracje te zawarte są w dziełach kilku autorów: Heinricha Khunratha, Daniela Möglinga, Stephana Michelspachera, Roberta Fludda i Michaela Maiera. Same książki opublikowano w różnych niemieckich miastach: w Hanau, we Frankfurcie, Augsburgu i w Oppenheim. Nie wydaje się być przypadkowe, że większość tych prac ukazała się w latach 1616—1618, po opublikowaniu Manifestów różokrzyżowców. Choć przesłanie Manifestów różokrzyżowców od wieków przemawia do ludzkiej wyobraźni, wielu osobom jest ono wciąż nieznane. Badania nad historią Braterstwa Różokrzyżowców oraz Manifestów wyrażonych słowem i obrazem jest jednym z celów Bibliotheca Philosophica Hermetica i związanego z nią Ritman Research Institute. Prace o tematyce różokrzyżowej, ściśle powiązanej z hermetyzmem i alchemią, stanowią jedną z głównych dziedzin w zbiorach biblioteki.
31% rabatu
82,80
120,00 zł
Dodaj
do koszyka
Poranna audycja radiowa jako hybryda megagatunkowa
W erze globalizacji panuje przekonanie, że gatunki medialne są transkulturowe, można bowiem mówić o ich internalizacji. Nie oznacza to jednak, że są one całkowicie odporne na wpływ kultur docelowych, w których egzystują obecnie, i kultur źródłowych, w których się zrodziły. Spostrzeżenia te posłużyły jako katalizator dla badań komparatystycznych na temat morning showrozważanego na tle tzw. kultury hybrydycznej.Te byty medialne,cieszące się wielkim zainteresowaniem odbiorców,zostały w konsekwencji osadzone nie tylko w określonej swoistości kulturowej, ale także stylowej oraz medialnej. W książce skoncentrowano się głównie na przekazach konglomeratowych tego typu, które o świcie budzą słuchaczy radiowych w Polsce i Wielkiej Brytanii. Autorka rozważa je z możliwie najszerszej perspektywy, uwzględniając ich wymiar gatunkowy oraz usytuowanie w konstelacji innych przekazów nadawanych za sprawą „grającej skrzyneczki Marconiego”, rozwój historyczny, począwszy od lat 20. XX w. aż po czasy współczesne, a także cechy dystynktywne, świadczące o tym, że hybrydyzacja odciska swe wyraźne piętno na ich wymiarze formalno-strukturalnym, funkcjonalno-treściowym, nadawczo-odbiorczym, prezenterskim oraz przekaźnikowo-tworzywowym. Sięga przy tym po bogaty wachlarz najnowszych – dotychczas niedostępnych w wersji polskojęzycznej – źródeł bibliograficznych oraz nagrań audialnych, bogato ilustrując wywód cytatami ułatwiającymi zrozumienie zjawiska megagatunkowości. Poczynione na ich podstawie ustalenia naukowe, wywiedzione z badań jakościowych, autorka konfrontuje z opiniami słuchaczy porannych programów radiowych zamieszkujących dwa wspomniane państwa. Tworzy w ten sposób podwaliny autorskiego schematu pojęciowo-metodologicznego dla eksploracji ciekawego zjawiska medialnego, szczególnie prężnie rozwijającego się w erze postmodernizmu.
20% rabatu
47,04
58,80 zł
Dodaj
do koszyka
Kronika PRL 1944-1989 Tom 31 Prasa i radio
W tomach naszej kolekcji chcielibyśmy niektórym przypomnieć, a niektórym pokazać po raz pierwszy różnorodność epoki błędów i wypaczeń we wszystkich jej aspektach. Dla większości czytelników będzie to zapewne sentymentalna podróż do okresu dzieciństwa lub młodości, jesteśmy jednak pewni, że zyskamy też czytelników młodszych, którzy z tej serii poznają wszystkie plusy i minusy PRL, przy czym – cytując Ryszarda Ochódzkiego z niezapomnianego „Misia” Stanisława Barei – „rozchodzi się jednak o to, żeby te plusy nie przesłoniły Wam minusów”. Cała seria jest bogato ilustrowana fotografiami z największych polskich agencji fotograficznych (PAP/CAF, East News), Narodowego Archiwum Cyfrowego. W każdej części będziemy prezentować również najlepsze polskie plakaty ze zbiorów Muzeum Plakatu w Wilanowie. Autorką większości tomów kolekcji jest znana popularyzatorka wiedzy historycznej – Iwona Kienzler.
18% rabatu
20,49
24,99 zł
Dodaj
do koszyka
Leksykon wrocławskich krasnali
Rozproszone po całym mieście krasnale spotkamy w jednym miejscu. Możliwość taką daje nam pierwszy Leksykon wrocławskich krasnali. Wysiłkiem autorki usystematyzowaliśmy 255 krasnali, chronologiczne ich pojawianie się, lokalizacje, cechy charakterystyczne, ciekawostki, symbolikę. Książka jest zapisem tworzącej się na naszych oczach najnowszej historii miasta.
22% rabatu
23,36
29,95 zł
Dodaj
do koszyka
Sztuka polska a Kościół dzisiaj
Celem tej zbiorowej publikacji, pod redakcją ks. prof. Witolda Kaweckiego, jest nie tylko przegląd relacji pomiędzy Kościołem a światem sztuki, czy poszczególnymi jej dziedzinami, ale także próba oceny obecnej sytuacji i sformułowanie rekomendacji w tym zakresie. Pierwszym wyzwaniem jest potrzeba odzyskania gotowości do dialogu, pomimo opozycji względem religii, w jakiej rozwija się współczesna sztuka krytyczna. Z kolei odpowiedzią sztuki sakralnej zbyt często jest fideistyczny kicz. Artykuły zawarte w książce wyznaczają horyzont ewentualnego ożywienia relacji sztuka-Kościół oraz panoramę kompetencji kulturowych potrzebnych Kościołowi w tym procesie.
31% rabatu
26,72
39,00 zł
Dodaj
do koszyka
Sztuka, rzemiosło, przemysł z XIX- XX wieku
Na monografię składa się unikalny zbiór wypowiedzi odzwierciedlających nasz dzisiejszy sposób myślenia o ochronie dziedzictwa kulturowego z XIX i XX w. Artykuły umieszczone w tomie nie wyczerpują tej problematyki, są jednak zapisem przemyśleń i doświadczeń przedstawicieli środowiska konserwatorskiego − zarówno pracowników naukowo-badawczych, jak i konserwatorów-restauratorów działających w ramach instytucji państwowych oraz prywatnych pracowni. Zróżnicowane pod względem formy opracowania obejmują bardzo szeroki tematycznie zakres. Wynika to z faktu, iż idea, która przyświecała twórcom książki, nie zakładała ograniczenia zagadnień do przykładowego materiału, techniki czy rodzaju obiektu, lecz skłaniała raczej do dostrzeżenia wspólnych dla omawianego okresu zjawisk. Był to czas, gdy szczególnie intensywnie zachodził proces przemian (od rękodzieła przez manufaktury do masowej produkcji przemysłowej) oraz intensywny rozwój nauk, które nie pozostawały bez wpływu na ówczesną sztukę i rzemiosło. Ogromna liczba patentów, technologii i nowych materiałów, jakie opracowano w XIX i XX w., zrewolucjonizował zarówno codzienne życie społeczeństw, jak i warsztaty twórcze artystów. Innowacje te często wiązały się z obniżeniem jakości materiałów, mimo to znalazły szerokie zastosowanie. Świadczą o tym dzieła sztuki i inne obiekty zgromadzone w archiwach, bibliotekach, muzeach czy zbiorach prywatnych. Duża część spuścizny materialnej owego okresu skazana jest na szybko postępujące procesy destrukcyjne. Zjawisko to, a co za tym idzie, także potrzebę szukania rozwiązań, by mu przeciwdziałać, coraz wyraźniej dostrzegają opiekunowie i konserwatorzy zbiorów. Potwierdza to szeroki odzew, z jakim spotkała się konferencja „Sztuka, rzemiosło, przemysł z XIX i XX wieku – konserwacja i restauracja”,zorganizowana przez Zakład Konserwacji Papieru i Skóry UMK w Toruniu, w dniach od 18 do 19 października 2012 r. Spotkanie to i prezentowane na nim referaty stały się bezpośrednią inspiracją do powstania niniejszej publikacji, rozbudowano ją jednak o dodatkowe artykuły, dobrze wpisujące się w szersze ujęcie tematu.
10% rabatu
66,60
74,00 zł
Dodaj
do koszyka
Tu byłem Tony Halik
Tu byłem Tony Halik
Wydawca: Agora
wysyłka: 24h
Tu byłem Tony Halik Był najczęściej zestrzelanym pilotem II Wojny Światowej, francuskim partyzantem, autorem pierwszego wywiadu z Fidelem Castro, laureatem Pulitzera, prywatnym pilotem Juana Perona i odkrywcą zaginionej stolicy Majów. Albo nie był żadnym z nich. Z całą pewnością wybierał się jednak na Księżyc. Fascynująca Fascynująca i przewrotna biografia Tony'ego Halika jest dowodem na to, że czasem prawdziwe życie jest bardziej nieprawdopodobne niż najlepsza powieść. Większość z nas pamięta go z telewizji, kiedy w programie „Pieprz i wanilia”, tworząc razem z Elżbietą Dzikowską charakterystyczny tandem, opowiadał o swoich egzotycznych podróżach. Ale tak naprawdę zanim urodzony w Toruniu Mieczysław Sędzimir został Tonym Halikiem przeżył kilka różnych życiorysów. Który z nich jest prawdziwy? Odpowiedź - w trakcie podróży po Francji, Meksyku, Stanach Zjednoczonych, Argentynie i Polsce - znalazł jeden z najlepszych polskich reporterów młodej generacji, autor głośnej książki „All Inclusive” Mirosław Wlekły. Elżbieta Dzikowska: Zrazu bałam się tej książki. Myślałam, że ujawnienie sekretów życia Toniego, tajemnic, których ja nawet nie znałam, w pogoni za dziennikarską sensacją przekładającą się na sprzedaż książki - może zrobić Toniemu krzywdę. Mirosław Wlekły podszedł jednak uczciwie do życia swego wyjątkowego bohatera, starał się zrozumieć motywy jego postępowania, pokazał jego – a czasem nie jego to były - wybory w kontekście czasu i wydarzeń politycznych. Dziękuję mu za to.
32% rabatu
34,20
49,99 zł
Dodaj
do koszyka
Scena od tylca
Scena od tylca
Wydawca: Novae Res
wysyłka: 48h
Młodzi artyści decydują się opowiedzieć o swoich zmaganiach w świecie polskiego show-businessu. Skąpani w blasku fleszy, rozdający uśmiechy, triumfujący – tak zazwyczaj widzimy artystów. Tymczasem ich życie oraz praca to pot, krew i łzy, o czym mówią sami zainteresowani w cyklu rozmów, które stały się podstawą niniejszej książki. Poruszające wyznania, dzielenie się niełatwymi doświadczeniami, opisy najtrudniejszych momentów w życiu to jednak tylko część tego, co w niej znajdziemy. Równie ważną składową prezentowanych tu rozmów są próby określenia tego, jak sobie radzić z przeciwnościami losu, które każdy artysta nieuchronnie spotka na swojej drodze. Ważna lektura dla artystów, ich bliskich oraz wszystkich tych, którzy chcą zrozumieć świat show-businessu. Jeśli miałabym podsumować moje doświadczenia, powiedziałabym: „Uważaj, komu powierzasz swoją karierę, ufaj sobie, swojej intuicji artystycznej, nieustannie pracuj nad sobą, nigdy nie rób czegoś wbrew swoim wartościom, nawet jeśli miałabyś dzięki temu wystąpić na wielkim festiwalu. To może cię zniszczyć. O ile nie będziesz miała wsparcia i ochrony prawdziwie kochających osób, które mają podobne zasady do Twoich i chcą dla ciebie dobra”. AMW: Wydaje się, że taką właśnie osobą powinien być producent, manager… FFF: Życzyłbym każdemu artyście takiego managera i producenta, który nie jest autorytarny, ale gotowy na pomysły artysty i dyskusję. Który więcej słucha, niż mówi, ochroni w świecie show-businessu, zainspiruje i da wolność tworzenia, a przede wszystkim jest ostoją prawdziwych wartości w świecie, gdzie pieniądz może wiele. Anna Maria Władkowska - pisarka, autorka felietonów, esejów, wierszy. Amatorka życia, natury i kreacji. „Scena od tylca” jest jej debiutem.
18% rabatu
18,86
23,00 zł
Dodaj
do koszyka
Cerkwie i ikony Łemkowszczyzny
Autor książki to wybitny znawca ikon i architektury cerkiewnej, kierownik Działu Sztuki Cerkiewnej Muzeum-Zamku w Łańcucie, przewodnik beskidzki, autor wielu opracowań dotyczących sztuki cerkiewnej dawnej eparchii przemyskiej. W tej starannie wydanej publikacji zostały zaprezentowane rzadkie, często nieznane dotąd, ikony z terenów Łemkowszczyzny, w tym XIV- i XV-wieczne ikony z cerkwi w Daliowej, Tyliczu czy Florynce ze zbiorów lwowskich. Publikacja składa się z czterech działów dotyczących kolejno: tradycji religijnej, architektury cerkiewnej, wyposażenia cerkiewnego i ikonografii. Pierwsza część książki poświęcona tradycji religijnej wprowadza czytelnika w świat cerkwi. Mówi o tym, że kształt świątyni – jej architekturę i wyposażenie, determinują wskazania o uniwersalnym charakterze, sformułowane na długo przed chrztem Rusi, których dotrzymywanie wcale nie musi stać w sprzeczności z pojawianiem się oryginalnych, właściwych poszczególnym regionom cech. Opowiada w jaki sposób lokalna Cerkiew, która na przestrzeni kilku stuleci zyskała własny koloryt, dochowuje wierności tradycji religijnej i podporządkowuje zasób stosowanych form plastycznych wymogom kultu. Aby było to możliwe, zarysowano tło historyczne oraz umieszczono w nim elementy sakralnego dziedzictwa. Autor jako część publikacji postanowił ująć opracowany redakcyjnie tekst swojego nauczyciela i mistrza śp. Jerzego Tura pt. ,,Architektura cerkiewna”. W oparciu o jego myśl i spostrzeżenia prowadzi swoje dociekania naukowe, uzupełnia je szkicami, sztychami i fotografiami archiwalnymi łemkowskich cerkwi. Budowlę, której wnętrze zdobią malowidła, wyposażoną w księgi, utensylia oraz inne ważne sprzęty ożywia i czyni Świątynią dopiero sprawowana w jej wnętrzu Liturgia, całe obrzędowe bogactwo i zgromadzeni na modlitwie wierni. Taka żywą cerkiew pokazana została w rozdziale trzecim. Ostatnia natomiast część poświęcona jest ikonografii, zostało w niej przedstawionych przeszło 250 stron wizerunków świętych z ikon z terenów Łemkowszczyzny. Nieocenionym źródłem do dziejów Łemkowszczyzny, jej poszczególnych parafii oraz badań nad kształtowaniem się i zróżnicowaniem języka pozostają liczne, często obszerne inskrypcje na obrazach, sprzętach cerkiewnych, elementach architektonicznych, nagrobkach, marginaliach ksiąg liturgicznych. Autor ,,Ikon i cerkwi Łemkowszczyzny” układa przed nami niesamowitą układankę, dzięki odpowiedniemu aparatowi poznawczemu i rekwizytom w postaci znajomości języka staro-cerkiewno-słowiańskiego ale też symboliki biblijnej, odsłania tajemnice, które do tej pory były przed nami ukryte w mistyce cerkwi. Uzupełnieniem książki są też analizy, rysunki pomiarowe i dokumentacyjne, projekty, opracowania paleograficzne z tłumaczeniami z języka staro-cerkiewno-słowiańskiego, wykaz świąt cerkiewnych, cyrylicki zapis liczbowy, datowanie w kalendarzu juliańskim i gregoriańskim oraz rozdział o księgach cerkiewnych.
15% rabatu
126,65
149,00 zł
Dodaj
do koszyka
Nurt figuracji w powojennej rzeźbie polskiej
Obszar współczesnej rzeźby, który w XX w. ulegał skokowemu rozszerzeniu, od lat 60., przyjmował niejednokrotnie metaforyczną formę kłącza rozwidlającego się w różnych kierunkach, nie dających się określić prostymi jednoznacznymi definicjami. Podobne problemy obserwujemy w polu badań nad rzeźbiarską figuracją. Książkę współtworzą cztery rozdziały, z różnych perspektyw eksponujące ewolucje powojennej rzeźby polskiej, z jednoczesnymi kontekstami sztuki spoza granic naszego kraju. Cennymi materiałami wprowadzonymi do wszystkich rozdziałów są wspomnienia Artystów, którzy poświęcili czas na spotkania z autorką. Publikacja jest zarazem zbiorem dokumentów, przybliżających materiał trudnodostępny, o twórcach niejednokrotnie dziś zapomnianych, o dziełach rozproszonych po muzeach i kolekcjach. Równie ważną bazą publikacji pozostają często hermeneutyczne wypowiedzi kilku pokoleń teoretyków, historyków i krytyków sztuki. Książka z płytą CD
31% rabatu
47,61
69,00 zł
Dodaj
do koszyka
Wielka ilustrowana historia Kościoła
Imponujący dorobek chrześcijańskiej kultury i cywilizacji. Naprawdę wielka i bogato ilustrowana historia Kościoła od zarania po dzień dzisiejszy. Ojciec Guy Bedouelle – szwajcarski dominikanin, zasłużony profesor historii na uniwersytecie we Fryburgu – kreśli dzieje Kościoła od czasów pierwotnych aż do pontyfikatu Benedykta XVI, przywołuje wszystkie najważniejsze historyczne postaci. Nie unika opisu spraw bolesnych – sporów, schizm, krucjat, wypraw kolonizatorskich, ruchów protestanckich. W niezwykle interesujący sposób ukazuje, że Kościół nie rozwijał się w próżni, lecz nawiązywał dialog z innymi światopoglądami i wydarzeniami historycznymi. Autor opisuje, jak reagował ogół katolików, a także papiestwo i w ogóle hierarchowie, na nowe prądy filozoficzne, doktryny, ideologie, na nowe style życia, mody i trendy w sztuce. Równolegle do rozważań słownych, toczy się w tej książce historyczna opowieść za pomocą obrazów. Jest tu ponad 600 (!) ilustracji opatrzonych obszernymi podpisami - komentarzami, które dopowiadają to, czego samo słowo wyrazić nie potrafiło. Wśród tych znakomitych świadectw minionych dziejów są dzieła najwybitniejszych twórców architektury, malarstwa czy rzeźby, takich jak Michał Anioł, Peter Rubens, Rembrandt albo Wit Stwosz. Rozdział XII autorstwa polskiego historyka Kościoła, ks. prof. Jacka Urbana (Papieska Akademia Teologiczna w Krakowie) to znakomite uzupełnienie rozważań szwajcarskiego dominikanina, podkreślające wkład polskiego katolicyzmu do spuścizny Kościoła powszechnego. Pierwsza w Polsce taka publikacja!
32% rabatu
49,56
72,45 zł
Dodaj
do koszyka
Słownik rzeźbiarzy aktywnych w Jeleniej Górze od 1500 do 1800 r
W XVIII w. Jelenia Góra stała się ważnym ośrodkiem rzeźbiarskim, głównie za sprawą utalentowanej rodziny Bechertów, prężnie działającej w pierwszej połowie stulecia, oraz Augustina i Heinricha Wagnerów, aktywnych od lat 70. Rozpoznanie obfitej i odznaczającej się wysoką klasą artystyczną twórczości Bechertów pozwoliło nie tylko znacznie poszerzyć wiedzę na temat śląskiej rzeźby barokowej, ale również dokonać istotnych przewartościowań w obrazie nowożytnej sztuki tego regionu, w którym do niedawna nie dostrzegano znaczenia Jeleniej Góry. W książce uwzględniono ponadto wielu innych rzeźbiarzy pracujących w tym mieście, w większości o nieznanym obecnie dorobku, a także artystów spoza Jeleniej Góry, którzy pozostawili tam co najmniej jedną pracę.
31% rabatu
23,60
34,20 zł
Dodaj
do koszyka
Biały szlak
Biały szlak
Autor: Waal Edmund
Wydawca: Czarne
wysyłka: 48h
Edmund de Waal, znany brytyjski ceramik i pisarz, zabiera czytelnika w intymną podróż tropem porcelany, obsesji swojego życia. Aby poznać tajemnice „białego złota”, początkowo planuje odwiedzić „trzy białe wzgórza”: w Chinach, Niemczech i Anglii. Z czasem jego poszukiwania zmieniają się w podróż dookoła świata, podczas której artysta odwiedza nie tylko warsztaty i fabryki, ale także komnaty alchemików; poznaje nie tylko losy filiżanek i porcelanowych figurek, lecz również dzieje ludzkich namiętności, pragnienia bogactwa, doskonałości i czystości. De Waal ma ogromny dar odnajdywania piękna – zarówno w przedmiotach, jak i w słowach. O tym właśnie jest jego książka: to bardzo plastyczny, liryczny i intrygujący zapis historii poszukiwania piękna. „W „Zającu o bursztynowych oczach”, swojej pierwszej książce, de Waal zrekonstruował rodzinną historię, posługując się opowieścią o kolekcji japońskich bibelotów. W „Białym szlaku” droga prowadzi do źródeł porcelany, bliskiej sercu autora, z zawodu garncarza, którego „domeną” są „białe miseczki”. „Biały szlak” zaczyna się i kończy w Jingdezhen, chińskiej kolebce porcelany. Zataczając krąg, autor ewokuje kształt garncarskiego koła i swojej „białej miseczki”. Wszystko jest bowiem na tym świecie ciekawe, ale musi się nam trafić przewodnik pokroju de Waala, fachowiec i pasjonat, piszący o sobie i przemierzanej drodze tak bezpretensjonalnie i żwawo, że ożywają wspomnienia o własnych wojażach i budzi się tęsknota za nowymi podróżami. Nową książkę de Waala polecam miłośnikom porcelany i podróży szlakiem własnych namiętności, amatorom bieli i minimalizmu w sztuce oraz entuzjastom rzemiosła. Jego czas kończy się nieubłaganie, bo w dobie wirtualnej giną manualne zawody i zdolności. „Biały szlak” to nostalgiczny znak epoki – pożegnalne elogium na cześć rzemiosła.” Ewa Kuryluk „Historia porcelany opowiedziana w „Białym szlaku” zaskakuje i zdumiewa, łącząc sztukę, rzemieślnictwo, politykę i religię z poczuciem narodowej tożsamości oraz dzikiej, czasem destrukcyjnej obsesji.” Geoff Nicholson, „Los Angeles Times” „„Biały szlak” to wyjątkowa książka napisana przez wyjątkowego człowieka. Poliglota, erudyta, pasjonat sztuki, literatury i historii, bezgranicznie ciekawy świata i niewiarygodnie staranny, a także obdarzony głębokim zmysłem moralnym – taki właśnie jest de Waal, który jak nikt inny potrafi opowiadać z pasją o małych porcelanowych dziełach.” Ben Downing, „The Wall Street Journal” „De Waal jest mistrzem opowiadania historii niewielkich przedmiotów. Tylko on potrafi tak przenikliwie spojrzeć na porcelanową zastawę. To jego mała obsesja – bo w końcu ilu jest na świecie ludzi, którzy przed snem nie liczą baranów, lecz porcelanowe filiżanki?” Thessaly La Force, „The New Yorker” „Proza de Waala, elegancka i zmysłowa, ukazuje nie tylko historię ceramiki, ale również głęboką miłość autora do porcelany.” Kevin O’Kelly, „The Christian Science Monitor” „Liryczne połączenie historii sztuki, wspomnień i filozofii. W swojej metaforycznej prozie de Waal wprowadza nas w zawiły i fascynujący świat porcelany, a także opisuje historię swojego małego szaleństwa.” „Kirkus Reviews” „Niezwykłe rozmyślania nad tym, co się dzieje, gdy odpowiednio zmieszana glina trafi do rozżarzonego pieca […]. Podróżując od Jingdezhen, przez Drezno i Anglię, aż po Karolinę Południową, de Waal odkrywa historie eksperymentatorów pragnących uchwycić sedno porcelanowej magii, opanowanej przed stuleciami przez Chińczyków.” „Library Journal”
32% rabatu
34,14
49,90 zł
Dodaj
do koszyka
Najstarszy ikonostas cerkwi wołoskiej we Lwowie.
Wśród dokumentów, które po śmierci profesora Mieczysława Gębarowicza trafiły do zbiorów Ossolineum we Wrocławiu, znalazł się pochodzący z lat 50. rękopis niewydanej książki Najstarszy ikonostas cerkwi wołoskiej we Lwowie. Dzieje zabytku oraz jego znaczenie w rozwoju malarstwa cerkiewnego i sztuki ukraińskiej. Na ponad czterystu pożółkłych, często sklejanych z kawałków kartach ten wybitny badacz przeprowadził dokładną analizę historyczną, ikonograficzną i stylistyczną jednego z najlepszych dzieł sztuki ruskiej. Opisany przez Gębarowicza ikonostas jest znakomitym przykładem wysokiego poziomu lwowskiego snycerstwa i malarstwa w XVII wieku. Dzieło wyznaczyło granicę między tradycją średniowieczną a nowożytną w sztuce cerkiewnej dawnej Rzeczypospolitej i stało się wzorem, do którego w następnych dziesięcioleciach nawiązywali najlepsi artyści ruscy. Publikacja tej książki to znaczący krok ku poznaniu całego dorobku naukowego wybitnego humanisty, jakim był Mieczysław Gębarowicz. To także istotny wkład w scalenie dziedzictwa polskich naukowców pracujących po drugiej wojnie światowej poza granicami kraju. Jedną z poważniejszych wad ówczesnego życia religijnego był zwyczaj, że każdy gospodarz miał w cerkwi swą własną ikonę, do której się sam modlił. Niewiele zwracając uwagi na to, co się dzieje przy ołtarzu (…). Modlenie się do cudzej ikony uważane było za przestępstwo, które karano sądownie, skazując winowajcę na zwrot połowy ceny zapłaconej za obraz. Nie wolno było złodziejskimi metodami wyłudzać u ikony łaski, do których ma prawo tylko jej właściciel. Przestępca otrzymywał radę, aby się postarał o swojego własnego Boga, pod którym może się modlić, ile zechce. (fragment) Mieczysław Gębarowicz (1893-1984) – historyk sztuki, profesor Uniwersytetu Jana Kazimierza we Lwowie, członek Polskiej Akademii Umiejętności; był kustoszem Muzeum Lubomirskich i dyrektorem Zakładu Narodowego im. Ossolińskich. Po zakończeniu drugiej wojny światowej pozostał we Lwowie, aby nie dopuścić do zniszczenia pozostawionych tam dóbr polskiej kultury. W 1950 roku został zdegradowany do stanowiska niższego pracownika naukowego, wyrzucony z pracy, a na koniec obłożony zakazem dostępu do archiwów. Nie zaprzestał jednak działalności naukowej, której wyniki publikował w Polsce. Wśród jego licznych dzieł należy wymienić zwłaszcza fundamentalne opracowania na temat rzeźby lwowskiej: Studia nad dziejami kultury artystycznej późnego renesansu w Polsce (1962), Szkice z historii sztuki XVII w. (1966). Jego grób znajduje się na Cmentarzu Łyczakowskim. Agnieszka Gronek (1969) – historyk, historyk sztuki, doktor habilitowana, absolwentka Uniwersytetu Szczecińskiego i Uniwersytetu Jagiellońskiego, adiunkt w Katedrze Ukrainoznawstwa na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zajmuje się sztuką cerkiewną dawnej Rzeczypospolitej. Opublikowała książki: Wokół ukrzyżowanego. Studia nad tematem Pasji w ukraińskim malarstwie ikonowym (2010) oraz Opuszczone dziedzictwo. O malowidłach w cerkwi św. Onufrego w Posadzie Rybotyckiej (2015).
29% rabatu
28,40
40,00 zł
Dodaj
do koszyka
Stary Testament w malarstwie - Audiobook
Po czterech tomach Gawęd o sztuce oraz komplementarnym wobec nich tomie Gawędy o sztuce sakralnej Bożena Fabiani skupia się na tradycji starotestamentowej w sztuce europejskiej. Autorka sięga do korzeni sztuki religijnej, pokazuje ciągłość wątków, które przewijają się przez malarstwo, grafikę i rzeźbę do początku XX wieku, a czasem nawet do współczesności. Stary Testament zawiera opowieści zadziwiające, niezrozumiałe, wzniosłe i okrutne, tętniące życiem i emocjami – i wszystko to autorka obserwuje na obrazach. Tropi przy tym realia związane zarówno z epoką żydowskich patriarchów i królów, jak i z czasami artystów podejmujących tematy biblijne. Przygląda się, jak w ciągu wieków radzono sobie z trudnościami w wyobrażeniu człowieka i żywiołów, jak ukazywano potężne emocje bohaterów biblijnych. Ściśle wiąże historię z obrazem, wyjaśnia jego treść, pokazuje podejście malarza do tematu.
19% rabatu
31,59
39,00 zł
Dodaj
do koszyka
Ukrzyżowany na palmowym drzewie
Niniejsza praca powstała na podstawie obszernej dokumentacji prac konserwatorskich nad rzeźbą polichromowaną Chrystus Ukrzyżowany na drzewie palmowym pochodzącą z kościoła oo. Dominikanów w Lublinie, przeprowadzonych w latach 2005-2007. Autorka zainteresowała się nietypowym przedstawieniem barokowego krucyfiksu i wiele uwagi poświęciła bogatej symbolice chrześcijańskiej związanej z tym dziełem […]. W publikacji odnaleźć też można zarys historii lubelskiego klasztoru i kościoła oo. Dominikanów, z którymi związana jest rzeźba. Przez lata została ona poddana wielu zabiegom, które zmieniły jej charakter oraz wygląd, a upływający czas spowodował nieodwracalne szkody. Sama konserwacja miała charakter zachowawczo-estetyczny z założeniem jednak jak najmniejszej możliwej ingerencji w zachowane, odsłonięte warstwy pierwotne. Dlatego autorka musiała skoncentrować się na efekcie końcowym prac oraz problemem odbioru i akceptacji wyglądu obiektu po zakończeniu konserwacji, co również zostało poruszone w pracy.
15% rabatu
22,10
26,00 zł
Dodaj
do koszyka
Liczba wyświetlanych pozycji:
1
2
3
4
5
Idź do strony:
Uwaga!!!
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?
TAK
NIE
Oczekiwanie na odpowiedź
Dodano produkt do koszyka
Kontynuuj zakupy
Przejdź do koszyka