Dziś w ofercie 142 045 pozycji
Bajki rozebrane
Bajki rozebrane
Wydawca: JK
wysyłka: 24h
W opowiadanych przez stulecia bajkach destylowała się z pokolenia na pokolenie życiowa mądrość naszych poprzedników. W losach i przygodach Kopciuszka, Jasia, Małgosi, niezliczonych księżniczek i królewiczów zaklęte są tęsknoty, rozterki, problemy i radości ludzi młodych i starych, którzy idąc przez życie, przemierzają w istocie tajemniczy las pogmatwanych emocji, ambicji, relacji. Katarzyna Miller - psychoterapeutka, filozofka i poetka – wraz z Tatianą Cichocką – dziennikarką – „rozbierają” znane wszystkim w naszej kulturze baśnie, czytając je na nowo, tak by odnaleźć w nich treści i znaczenia aktualne dzisiaj, które okazują się zaskakująco żywe i współczesne.
60% rabatu
15,96
39,90 zł
Dodaj
do koszyka
Tędy i owędy
Tędy i owędy
Wydawca: Greg
wysyłka: 48h
Wydanie Tędy i owędy kompletne bez skrótów i cięć w treści, w pełni zgodne z oryginalnym tekstem autora. W tym wydaniu znajdziesz naukowe omówienie, ułatwiające pracę z tekstem, pozwalające na pełne zrozumienie przedstawionych wydarzeń i kontekstu społeczno-historycznego oraz usystematyzowanie wiadomości o gatunku literackim, jaki reprezentuje utwór. Tędy i owędy to zbiór gawęd wspomnieniowych, napisanych ze swadą i mistrzostwem językowym przez Melchiora Wańkowicza - autora uważanego za niekwestionowanego mistrza formy literackiej, jaką jest gawęda. Kolejne utwory bawią, śmieszą, ale także wzruszają, skłaniają do refleksji i zastanowienia. Zabierają czytelnika w fascynującą podróż przez rozmaite miejsca i zmieniające się czasy, rozwijając przed jego oczami panoramę końca okresu zaborów, dwudziestolecia międzywojennego, powojennej Ameryki i rzeczywistości PRL-u, widzianą przez pryzmat historii życia samego autora oraz jego rodziny. Teraz po raz pierwszy zbiór dostępny z naukowym omówieniem, ułatwiającym wychwycenie wszystkich walorów literackich i językowych utworu, a także pozwalającym łatwiej zrozumieć kontekst społeczny, historyczny i kulturowy gawęd, tak istotny dla możliwości docenienia wszystkich walorów zbioru. Jest to wydanie kompletne, bez cięć w treści, uwzględniające także zmiany dokonane przez samego autora w późniejszych edycjach książki. Polecamy w szczególności uczniom, ale także wszystkim miłośnikom twórczości Melchiora Wańkowicza.
35% rabatu
26,12
39,98 zł
Dodaj
do koszyka
Teksty drugie 1/2018
RYSZARD NYCZ Odkrywanie zmysłu udziału TOMASZ RAKOWSKI Etnografia przedtekstowa. Fenomenologiczne korzenie interpretacji antropologicznej PIOTR FILIPKOWSKI Historia mówiona jako hermeneutyka losu. Doświadczenie przedtekstowe GRZEGORZ GODLEWSKI Poza nachylenie tekstowe, w stronę doświadczenia przedtekstowego. Wskazówki terapeutyczne HELENA PATZER Napotkanie przedtekstowego. Budowanie wiedzy etnograficznej o migranckich światach troski KIRSTEN HASTRUP Świadomość mięśniowa. Wytwarzanie wiedzy w Arktyce NIGEL RAPPORT Natura ludzka: założenie i nadzieja antropologii Przeł. O. Kaczmarek , P. Stankiewicz Etnografia przedtekstowa Współpraca merytoryczna: Tomasz Rakowski SEBASTIAN JAGIELSKI Ekstatyczne eksplozje. Wajda, afekty i reparacja DOROTA SAMBORSKA-KUKUĆ Korekty i uzupełnienia do biografii Teodory (Dory) Lebenthal
13% rabatu
14,79
17,00 zł
Dodaj
do koszyka
A Memoir of the Warsaw Uprising
On August 1, 1944, Miron Bia oszewski, later to gain renown as one of Poland s most innovative poets, went out to run an errand for his mother and ran into history. With Soviet forces on the outskirts of Warsaw, the Polish capital revolted against five years of Nazi occupation, an uprising that began in a spirit of heroic optimism. Sixty-three days later it came to a tragic end. The Nazis suppressed the insurgents ruthlessly, reducing Warsaw to rubble while slaughtering some 200,000 people, mostly through mass executions. The Red Army simply looked on. Bia oszewski s blow-by-blow account of the uprising brings it alive in all its desperate urgency. Here we are in the shoes of a young man slipping back and forth under German fire, dodging sniper bullets, collapsing with exhaustion, rescuing the wounded, burying the dead. An indispensable and unforgettable act of witness, "A Memoir of the Warsaw Uprising"is also a major work of literature. Bia oszewski writes in short, stabbing, splintered, breathless sentences attuned to the glaring identity of now. His pages are full of a white-knuckled poetry that resists the very destruction it records. Madeline G. Levine has extensively revised her 1977 translation, and passages that were unpublishable in Communist Poland have been restored."
24% rabatu
30,32
39,90 zł
Dodaj
do koszyka
Notatki „lubelskie”
Notatki „lubelskie”
Wydawca: Episteme
wysyłka: 48h
Seria G: Notatki twórcze, edycji krytycznej Pism wszystkich Bolesława Prusa. Tom „Notatki „lubelskie” (opracowanie: Magdalena Kreft, Anna Martuszewska), obejmuje trzy dokumenty: brulion-pamiętnik z lat 1868–1874 przechowywany w Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej im. Hieronima Łopacińskiego w Lublinie (rkps sygn. 1811), ponadto 34-stronicowy zeszyt zawierający notatki o identycznym charakterze jak te, które spotykamy w zeszytach czy „Notesach-„książeczkach” o kompozycji, a dodatkowo kilka luźnych kart. A. Głowacki prowadził notatki na temat swego życia i różnych pomysłów twórczych zapewne od początku lat gimnazjalnych. W brulionie-pamiętniku zapisywał także zadania matematyczne, zaś zeszyt z notatkami o kompozycji wypełniają sporządzane systematycznie listy elementów, wyliczenia i tabele, bowiem, jego zdaniem, by zrozumieć jakąś dziedzinę wiedzy lub aktywności człowieka, należało znać jej składowe oraz relacje (czyli stosunki, związki) je łączące. Seria „Notatki twórcze” jest zatem osiągnięciem zarówno edytorskim (fakt podawania do druku nieznanych archiwaliów), jak i typograficznym (arcytrudny skład). Archiwalia są poprzedzone wstępem do serii pióra prof. dr hab. Anny Martuszewskiej, bibliografią oraz wykazem skrótów i znaków graficznych. Tom zamykają nota edytorska oraz indeks nazwisk.
33% rabatu
26,73
39,89 zł
Dodaj
do koszyka
Stanisław Brzozowski. Przybliżenia
Książka Tomasza Sobieraja, poznańskiego historyka literatury, to próba nowych przybliżeń lekturowych odsłaniających kilka istotnych płaszczyzn twórczości Stanisława Brzozowskiego, najwybitniejszego krytyka okresu Młodej Polski, pisarza, którego potencjał intelektualny i skala zainteresowań budzą do dziś ogromne zainteresowanie, wywołując ciągle żywy rezonans. Autor książki starał się ukazać meandry skomplikowanej i burzliwej ewolucji myślowej Brzozowskiego, wydobywając z niej problemy kluczowe i dla samego krytyka, i dla całej epoki, w jakiej żył i tworzył. Autor Legendy Młodej Polski jawi się w tej książce jako postać wybitna, intelektualista całkowicie niezależny, trawiony wewnętrzną pasją poznawczą. Autor uwzględnił takie zagadnienia problemowe, jak: metakrytyczna refleksja Brzozowskiego, zagadnienie bytu, prawdy i poznania, stosunek do darwinizmu, filozofia teatru i sztuki aktorskiej, wreszcie dialog z tradycją kulturową późnego polskiego Oświecenia. Strategię poznawczą T. Sobieraja – prywatnie zafascynowanego Brzozowskim – dałoby się scharakteryzować jako przykład studiów kulturowych.
33% rabatu
18,09
27,00 zł
Dodaj
do koszyka
Publicystyka filozoficzno-społeczna i literacka Tom III: 1889-1900; Tom IV: 1901
Seria D: Publicystyka filozoficzno-społeczna, edycji krytycznej Pism wszystkich Bolesława Prusa. Tom III i IV w opracowaniu Cezarego Zalewskiego. Na tom 3 pism publicystycznych Bolesława Prusa składają się teksty powstałe w latach 1889 – 1900. Czas ten był okresem bodaj najintensywniejszej współpracy pisarza z „Kurierem Codziennym”, która rozpoczęła się dwa lata wcześniej. Zawarte tu artykuły, listy i rozmowy oscylują wokół kwestii typowych dla „dojrzałego” etapu działalności Prusa (opieka zdrowotna, oszczędzanie, system emerytalny, problem wyżywienia niższych warstw i sprawa śmiertelności, itp.). Niewątpliwą nowością są jedynie artykuły poświęcone mediumizmowi oraz sprawozdanie z wyprawy do Galicji. Jednakże spośród prac publicystycznych dla samego pisarza najważniejsze były te, w których omawiał on stosunki polsko-żydowskie (Z powodu 12 000 000 guldenów) oraz zagadnienia ekonomiczne (np. Czytajcie cyfry). Warto też odnotować wzrost polemicznych tendencji w prasowych wypowiedziach autora Lalki. Niniejszy tom prezentuje zarówno spór z Aleksandrem Świętochowskim dotyczący zagadnień literackich („Słówko o krytyce pozytywnej”), jak i z Franciszkiem Olszewskim, redaktorem „Kuriera Warszawskiego”, z którym pisarz zakończył długotrwałą współpracę w 1887 roku. Czwarty tom pism Bolesława Prusa prezentuje cztery teksty, które świadczą o znaczącym spadku zainteresowania publicystyczną formą wypowiedzi. Na przełomie XIX i XX wieku pisarz niejednokrotnie deklarował bowiem zamiar zerwania z tego typu działalnością, którą zamierzał zastąpić intensywniejszą pracą literacką oraz dyskursem o charakterze eseistycznym, niekiedy wręcz filozoficznym. Czwarty tom dokumentuje sam moment zmiany, przejścia od publicystyki do eseistyki. Składają się na niego teksty powstałe „około” 1901 r.: „O ideale doskonałości”, „Najogólniejsze ideały życiowe”, Odpowiedź na ankietę gazety „Russkij Listok” oraz „Jak przedstawia się rozwój Galicji w cyfrach?”. Podstawą edycji wszystkich prezentowanych tu tekstów są ich prasowe pierwodruki. Żaden z nich nie miał reedycji za życia autora, a tylko nieliczne – przeważnie związane z krytyką literacką – doczekały się wznowień po 1945 r.
33% rabatu
28,68
42,80 zł
Dodaj
do koszyka
Notatki o kompozycji 1886-1889
Seria G: Notatki twórcze, edycji krytycznej Pism wszystkich Bolesława Prusa. Książka zawiera zapisywane w latach 1886–1889 „Notatki o kompozycji” w opracowaniu Magdaleny Kreft i Anny Martuszewskiej. Teksty w oryginale stanowią 65 arkuszy nieliniowanego papieru, opatrzonych datą miesięczną i roczną, zapełnionych wykresami, tabelami i szczegółowymi analizami dotyczącymi istoty zjawisk występujących w świecie, ich wzajemnych relacji i wpływu na człowieka.
33% rabatu
32,50
48,50 zł
Dodaj
do koszyka
Listy Bolesława Prusa
Listy Bolesława Prusa
Wydawca: Episteme
wysyłka: 48h
Pierwszy tom z serii: F Korespondencja, edycji krytycznej Pism wszystkich Bolesława Prusa. Książka zawiera listy Bolesława Prusa w opracowaniu Jacka Nowaka i jest scaleniem wszystkich dostępnych listów pisarza. Blok korespondencji Aleksandra Głowackiego składa się z 430 listów pisanych do rozmaitych adresatów. Otwiera go list z 1857 r. skierowany w formie życzeń do Domiceli Olszewskiej przez 10-letniego Głowackiego. W tomie znajdziemy listy do Oktawii – najpierw narzeczonej, a potem żony Prusa, listy do Oktawii Rodkiewiczowej – późniejszej Żeromskiej, Aliny Sacewiczowej czy Antoniego Osuchowskiego. Pozostałymi adresatami są przyjaciele i znajomi pisarza, pisarze, społecznicy, dziennikarze i wydawcy. Największa partia pojedynczych lub kilku listów to dowód sporadycznych kontaktów pisarza z poszczególnymi osobami lub z instytucjami. Przedstawione w zbiorze zapisy mają różny charakter – od osobistych świadectw, przez reporterskie relacje z podróży, po urzędowe „listy gratulacyjne” czy prośby w sprawach zawodowych. Ciekawostką są tzw. listy fikcyjne, które wiążą się z fascynacją pisania na maszynie. Pierwsze maszynopisy, mimo iż nigdy nie zostały wysłane do adresatów, są przykładem nieznanej szerzej zabawy epistolograficznej, świadectwem sztuki piśmienniczej Głowackiego, a także przynoszą ciekawostki z życia pisarza.
33% rabatu
31,82
47,50 zł
Dodaj
do koszyka
Monaten
Monaten to książka zawierająca krótkie teksty publikowane w latach 2011-2015 na łamach wrocławskiego pisma Odra. Są to fragmenty pod względem formalnym i tematycznym mocno zróżnicowane – od kilkuzdaniowych impresji i aforyzmów po kilkustronicowe passusy krytyczne, topograficzne i autobiograficzne. W książce można wyróżnić kilka dominujących tematów: kwestie pamięci i przeszłości, namysł nad rolą i funkcją poezji we współczesnym świecie, próba oceny kondycji krytyki literackiej na początku XXI wieku, wysiłek opisania zjawisk kulturowych w trybie osobistym i krytycznym. Przede wszystkim jednak jest ona zbiorem oderwanych refleksji i impresji, które nie składają się w żadną spójną całość, pozostawiając czytelnikowi szeroki margines na własne interpretacje, dopowiedzenia, a nawet konstrukcje narracyjne.
25% rabatu
18,74
25,00 zł
Dodaj
do koszyka
Techniki i strategie tłumaczenia neologizmów autorskich
Książka poświęcona przekładom neologizmów autorskich z języka polskiego na angielski w fantastyce i fantastyce naukowej. Zaprezentowana klasyfikacja technik i strategii tłumaczenia neologizmów jest rezultatem analizy ok. 1100 neologizmów autorskich różnych typów i ich ekwiwalentów zaczerpniętych z wybranych utworów Andrzeja Sapkowskiego, Jacka Dukaja i Stanisława Lema. Wychodząc od podstawowych zagadnień językoznawstwa ogólnego, Autorka przeanalizowała najbardziej kłopotliwe pod względem translatorskim neologizmy autorskie, za pomocą których kreowana jest fantastyczna rzeczywistość w utworach literackich oraz przedstawiła strategie, jakie stosują profesjonalni tłumacze w procesie przekładu, a na które składa się m.in. dobór odpowiednich technik translatorskich. Zaprezentowana klasyfikacja skonfrontowana została z wyborem już istniejących klasyfikacji technik przekładowych. Książka jest adresowana głównie do teoretyków przekładu literackiego oraz doktorantów i studentów kierunków filologicznych. Techniques and Strategies of Translating Authorial Neologisms: Polish Fantasy and Science Fiction in English Renderings The issue of authorial neologisms in Polish-English translation and presents a set of techniques and strategies for translating fantasy and SF neologisms. The classification resulted from an analysis of approx. 1100 authorial neologisms of various types and their equivalents taken from the selected works of A. Sapkowski, J. Dukaj and S. Lem. Keywords: neologism, translation, fantasy, science fiction, techniques, strategies
15% rabatu
24,65
29,00 zł
Dodaj
do koszyka
Magia krajobrazu Polska liryka pejzażowa i malarstwo XIX oraz XX wieku
Książka traktuje o poezji polskiej i malarstwie XIX oraz XX wieku. W centrum zainteresowania autora znajduje się pejzaż. Publikacja ma charakter interdyscyplinarny – powinna usatysfakcjonować i historyków literatury, i historyków sztuki. Ma ona głównie charakter interpretacyjny. Napisana jest językiem naukowym, a jednocześnie w sposób przystępny. Doskonale nadaje się do wykorzystania w pracy dydaktycznej. Jest adresowana do badaczy, nauczycieli, studentów i wszystkich tych, którzy interesują się poezją oraz malarstwem.
11% rabatu
23,14
26,00 zł
Dodaj
do koszyka
Dywizjon 303 Arkadego Fiedlera
Szczegółowe i obszerne streszczenie dokładna analiza charakterystyka bohaterów ważne pojęcia niezbędne przy omawianiu lektury testy sprawdzające z kluczem krzyżówki przejrzysty układ pomoc w przygotowaniu do lekcji, testów sprawdzających i prac klasowych
15% rabatu
3,32
3,90 zł
Dodaj
do koszyka
Jądro ciemności Josepha Conrada
Szczegółowe i obszerne streszczenie, dokładna analiza. Charakterystyka postaci: Charles Marlow, Kurtz, Rosjanin, narzeczona Kurtza. Przynależność gatunkowa – nowela o tematyce marynistycznej. Problematyka utworu – diagnoza cywilizacji europejskiej i kolonizacji w XIX wieku, problem rodzącego się zła. Charakterystyczne motywy, analogie do innych utworów – motyw piekła, pieniędzy, chciwości oraz motyw podróży. Istotne cytaty. Słowniczek, pojęcia takie jak: archetyp, impresjonizm,atawizm. Pomoc w przygotowaniu do lekcji, testów sprawdzających i matury. Konsultacja merytoryczna z nauczycielami języka polskiego z wieloletnim doświadczeniem zawodowym.
15% rabatu
2,46
2,90 zł
Dodaj
do koszyka
Lekcje uważności. Moderniści i realizm
Książka jest poświęcona przygodom realizmu – jednej z najważniejszych, a zarazem najbardziej skomplikowanych i kontrowersyjnych kategorii w historii literatury. Ewa Paczoska przypomina formuły realizmu, które proponowali pisarze pod koniec XIX wieku, wskazując drogi przemian realizmu w kolejnym stuleciu. Autorka zanurza się w czas powstania powieści, przywołuje doświadczenia jej ówczesnych czytelników, sięga do literatury i prasy tamtej epoki. Proponuje też wycieczkę w przyszłość i nowe spojrzenie na realizm z punktu widzenia estetyki współczesnego performance’u. W pierwszej części książki autorka pokazuje, jak pisarze przełomu XIX i XX wieku borykają się z nowymi pytaniami o status realności, wynikającymi z doświadczeń nowoczesnego podmiotu, a także z faktu, że przedstawienia realistyczne wykorzystuje w coraz większym stopniu literatura popularna. Głównymi bohaterami są tu Bolesław Prus i Henry James (jako pisarze i autorzy refleksji z kręgu teorii powieści), którzy przeprowadzają w swojej twórczości charakterystyczne „lekcje uważności” – jako przeciwwagę dla uwagi rozpraszanej przez nowoczesną kulturę miejską (charakteryzującej się nadmiarem znaków), a jednocześnie ściśle kontrolowanej przez systemy władzy politycznej oraz ekonomicznej. Celem artystów było poszukiwanie tego, co przeoczane przez widowiska „uwagi” organizowane przez społeczeństwo spektaklu i dyktowane przez dysponentów kultury, także poszukiwanie tego, co ukrywa się poza obrębem oficjalnych dyskursów. Analizując „lekcje uważności”, autorka przywołuje zarówno pisarzy kojarzonych raczej z „tradycyjnym” realizmem, jak i tych, którzy zaistnieli w historii literatury jako radykalni eksperymentatorzy i burzyciele powieściowej formy. Dla nich wszystkich, zdaniem autorki, ważny pozostaje imperatyw prawdy. Nie opuszczają oni obszaru realizmu, tylko wciąż, w różnych kierunkach, rozszerzają jego pole i testują jego granice. Program nowego realizmu, który proponują Prus i James, zmierza od formuły „reprezentacji” do formuły „obecności”. Ta propozycja wskazuje już drogi przemian realizmu w XX wieku. Część II książki, Poszerzanie obszaru, rozpoczyna się od szkiców ilustrujących borykanie się z problematyką realności na początku XX wieku na przykładzie fenomenu panoramy i prób jej literackiego dopełnienia. U schyłku wieku XIX powieść traktuje się często, także w polskiej krytyce literackiej, jako wzór przebrzmiały, bo związany z kanonem realizmu. Odchodzi się od modeli klasycznej powieściowej fabuły, zmienia status „zdarzenia”, porzuca reguły gry z czytelnikiem. Jednocześnie powieść wciąż pozostaje podstawowym (mimo młodopolskiej kariery dramatu, poezji i powszechnej praktyki międzyrodzajowych mieszanek) gatunkiem umożliwiającym realizację fundamentalnych zadań poznawczych literatury: tych związanych z odkrywaniem tajemnic psychiki i tych skierowanych w stronę demistyfikacji społecznych stereotypów. Najradykalniejsi z destruktorów wzorców prozy realistycznej (Tadeusz Miciński, Karol Irzykowski) powieściowość negują i kompromitują, aby do niej powracać. Powieściowość łączy się bowiem z poszukiwaniem tak ważnej dla modernistów „całości” – w sensie kompozycyjnym i filozoficznym. Następnie przedmiotem refleksji są: międzywojenne rozpoznawanie realizmu jako metody twórczej, eksperymenty realistów tego czasu (na przykładzie Karola Irzykowskiego i Virginii Woolf), zmaganie się z kategorią przedstawialności świata (które autorka analizuje, przywołując utwory zapisujące doświadczenia I wojny światowej i powojennej „normalności”). Aneks zawiera dwa szkice o epopei. W rozdziale zatytułowanym Zamiast zakończenia autorka pokazuje przygody realistów z grupy „Przedmieście” w rzeczywistości PRL-u. Uwagi końcowe kierują ku współczesnej poetyce performance’u – ta forma sztuki organizuje dziś „lekcje uważności” podobne do tych, które proponowali czytelnikowi modernistyczni powieściopisarze.
15% rabatu
41,65
49,00 zł
Dodaj
do koszyka
Biblia w dramacie
Książka jest kolejną publikacją, stanowiącą owoc prowadzonych w gdańskim ośrodku polonistycznym (UG) prac badawczych nad obecnością Biblii w polskiej kulturze. Prace w niej zamieszczone skupiają się na dramacie polskim, w którym czytelny jest dialog z dziedzictwem biblijnym. „Biblia w dramacie” powinna się stać jedną z podstawowych lektur humanisty (polonisty, teatrologa, biblisty i teologa), któremu nieobce są zagadnienia współczesności oraz świadomość tradycji i tożsamości kulturowej.
8% rabatu
34,78
37,80 zł
Dodaj
do koszyka
Czy poeta zmienia świat? Wybór esejów 1920-1953
Gottfried Benn (1886–1956), jeden z najsłynniejszych niemieckich poetów pierwszej połowy XX wieku, obok poezji uprawiał też twórczość prozatorską i eseistyczną. Z wykształcenia lekarz, w swoich utworach, na początku ekspresjonistycznych, nawiązywał do medycznych wątków, eksponował przenikanie się sfery duchowej z fizyczną. Długo kładł się na nim cień przejściowej sympatii do nazizmu w latach 1933–1934, którą sam Benn uznał później za błąd, lecz go nie potępił, uznając za „uwarunkowany historycznie”. Prowadził, jak sam przyznał, „podwójne życie”, od 1935 roku w Wehrmachcie jako lekarz, jednocześnie objęty zakazem publikacji zarówno w czasach nazistowskich, jak i po wojnie do 1948 roku. Po wszystkich tych kontrowersjach ostała się na koniec poezja Benna, którego uznaje się dziś za klasyka ubiegłowiecznej literatury niemieckiej i światowej. Niniejszy tom zawiera wybór esejów od lat dwudziestych XX wieku. Teksty dotyczą przede wszystkim tematyki literackiej, ale wiążą się też z tymi wątkami spoza literatury, które na nią wpływają. Całość, ułożona w porządku chronologicznym, pozwala się zorientować w ewolucji myślenia autora od radykalnego ekspresjonizmu do bardziej umiarkowanej postawy, ale ciągle wiernej ideom „wyrazu”, poezji jako autonomii „formy”: literatura angażująca się w „zmienianie świata” przestaje być literaturą, gdyż traci z oczu jedyny horyzont, w którym może żyć – tragiczność ludzkiego losu.
30% rabatu
37,80
54,00 zł
Dodaj
do koszyka
Obraz początku i końca średniowiecznego państwa w bułgarskiej powieści historycznej z lat 1874-1989
Występująca w dziejach Bułgarii wielość polityczno-społecznych i kulturowych momentów przełomu – odzyskiwania i utraty niepodległości, wpłynęła decydująco na sposób wykorzystania tematyki historycznej przez autorów powieści historycznych jako uniwersalnego narzędzia wykorzystywanego z takim samym zaangażowaniem, bez względu na epokę polityczno-kulturową, do kształtowania właściwego obrazu minionych wydarzeń, postaci i zjawisk. Praca, poddając analizie bułgarskie powieści historyczne powstałe w okresie od 1874 do 1989 roku poprzez ukazanie podobieństwa świata przedstawionego do obrazów i wydarzeń mitycznych, stanowi próbę zarysowania i prześledzenia literackiej mityzacji wydarzeń historycznych związanych z początkiem, odrodzeniem i końcem średniowiecznego państwa bułgarskiego. Wpisująca się we współczesny, publiczny dyskurs społeczno-polityczny i nieodłącznie związan? z funkcjami powieści historycznej, dokonywana przez prozaików literacka kreacja opisu wydarzeń przełomowych w historii średniowiecznego państwa bułgarskiego została przedstawiona poprzez analizę obrazu władcy, obcego oraz stolicy – konstytutywnych składników narracji o zdarzeniach interpretowanych jako graniczne w dziejach Bułgarii.
11% rabatu
24,92
28,00 zł
Dodaj
do koszyka
Ideał i antyideał kobiety w literaturze greckiej i rzymskiej
W przedłożonej monografii znajdujemy galerię kobiecych postaci – matek, żon, władczyń, wojowniczek, poetek, uczonych czy wreszcie idealnych chrześcijanek, które prezentują zbiór cech oczekiwanych od idealnych Greczynek i Rzymianek w poszczególnych epokach – od epoki homeryckiej poczynając, a kończąc na czasach chrześcijańskich. Czytelnik ma zatem możliwość obserwować proces kształtowania się, obowiązujących w kolejnych epokach greckich i rzymskich dziejów, wzorców idealnych kobiet. Podstawą rekonstrukcji owych wzorców są antyczne teksty literackie – poetyckie i prozaiczne, teksty, które dają nam wyobrażenie nie tylko o postaciach fikcyjnych, mitycznych, ale również historycznych. Szeroki zakres chronologiczny prezentowanych rozpraw gwarantuje rzetelny przegląd podjętej problematyki. Umożliwia bowiem obserwowanie z jednej strony ewolucji, z drugiej zaś deformacji kobiecego ideału tak w świecie greckim, jak i rzymskim.
8% rabatu
30,91
33,60 zł
Dodaj
do koszyka
Sade, Kafka, Kierkegaard. Między rozkoszą a opresją
Erudycyjna proza o twórczości i życiu trzech tytułowych gigantów — zwłaszcza dla czytelników, którzy dobrze znają ich dzieła. To osobowości wymykające się dookreśleniu czy jednoznaczności. Lech Bukowski wskazuje, jak szukać tych kluczowych punktów, w których furia, udręka, rozpacz zostały przenicowane, umieszczone w pismach, pamiętając przy tym, że czytając Sade`a, Kafkę, Kierkegaarda, którzy w tym samym stopniu umożliwiają nam czytanie siebie, co je utrudniają, ryzykujemy ciągle fiasko ich lektury. Fragment książki: Ekstatycznie wolni w akcie pisania, wszyscy trzej uwalniają obrazy udręczeń. Ale na rewersie każdej udręki rozpisuje się rozkosz pisania, wyłączność jego stanowienia o ich „ja”. Nadto dwuznaczna rozkosz scalania siebie w strumieniu ekstaz, obrazów i spekulacji. Jak gdyby dopiero w piśmie byli nieodparci i stanowczy, a w innym jeszcze sensie: dopiero przez pismo odpierali opresję, dowodząc siebie. Widzimy wszystkich trzech rozbrojonych, przytłoczonych, rozdartych, zamkniętych w warownej twierdzy tekstu, w tym rozchyleniu czasu, jakie wytwarza katastrofa (dożywotniego uwięzienia, procesu przechodzącego w wyrok, aktualizującego się przekleństwa rodzinnego).
33% rabatu
22,78
34,00 zł
Dodaj
do koszyka
Liczba wyświetlanych pozycji:
1
2
3
4
5
Idź do strony:
Uwaga!!!
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?
TAK
NIE
Oczekiwanie na odpowiedź
Dodano produkt do koszyka
Kontynuuj zakupy
Przejdź do koszyka