Dziś w ofercie 119 880 pozycji
Literatura kryminalna
Literatura kryminalna
Wydawca: EMG
wysyłka: 48h
Sądzę, że seria książek poświęconych naukowej analizie „kryminałów” była i jest świetnym pomysłem. Powieści detektywistyczne i kryminalne oraz ich pogranicze to morze niezmierzone, cała otchłań tematów do podjęcia, które pozwalają się przyjrzeć samemu gatunkowi, historii literatury na społecznym tle, teorii rozwoju gatunków, szczegółowym zagadnieniom godnym zarówno pogłębionego spojrzenia analitycznego, jak i ujęć porównawczych. Ostatecznym wynikiem takiego cyklu badań, a podobna inicjatywa wydawnicza pozwala je rozpocząć i kontynuować, będzie możliwość powiedzenia czegoś nowego i o historii polskiej (przede wszystkim, ale nie tylko) literatury, i o rozwoju w Polsce i na świecie kultury masowej, a przede wszystkim o tym, jak w XIX, XX i XXI wieku zmieniało się spojrzenie ludzi (a może literackich konwencji to spojrzenie uogólniających i konserwujących) na sferę zbrodni i prawa. Trzeci tom kontynuujący inicjatywę znawców i wydawnictwa wskazuje, że badania rzeczywiście już się rozwijają, uczestników tomu można bowiem podzielić na głębokich znawców tematu zdolnych zaproponować nowe spojrzenia metodologiczne, równie głębokich znawców preferujących jednak w danej chwili zagadnienia szczegółowe, młodych adeptów badawczych oraz uczonych zajmujących się zwykle innymi tematami, którzy jednak postanowili wnieść swój wkład do badań nad literaturą detektywistyczną. dr hab. Wojciech Kajtoch
35% rabatu
19,50
30,00 zł
Dodaj
do koszyka
Robin Hood W poszukiwaniu legendarnego banity
Kto z nas nigdy nie czytał opowieści o Robin Hoodzie lub nie wysłuchał jej czytanej przez kogoś? Kto nie oglądał filmu lub programu poświęconego przygodom Robina, Małego Johna czy Marian? Kto czytał te opowieści w wieku dorosłym, nie poznawszy ich w dzieciństwie? Z pewnością nikt. W takiej czy innej postaci historie te opowiadane są dzieciom przez dorosłych, którzy sami poznali je, również będąc dziećmi. Trwało to przynajmniej przez ostatnie dwieście lat. W ten sposób legendę przekazywano z pokolenia na pokolenie. I dzięki temu przetrwała. Początki legendy sięgają ponad sześćset lat wstecz, a jej bohater żył zapewne jeszcze wcześniej. Przetrwał dzięki balladom, książkom, poematom i sztukom teatralnym opiewającym jego niezwykłe czyny. Co ciekawe, tożsamość człowieka okazuje się czasem mniej istotna od samej legendy. Legendarny Robin Hood odnosi sukcesy, gdyż jest świetnym łucznikiem, wytrawnym szermierzem oraz mistrzem kamuflażu i podstępu. Może mu dorównać jedynie król i – według niektórych tradycji – chłopi, żebracy i kupcy, których Robin najpierw atakuje, a później często namawia, by przyłączyli się do jego bandy. Jest zasadniczo niezniszczalny, chyba że pada ofiarą zdrady. Należy do świata herosów i złoczyńców, w którym bohaterowie pozytywni są tak potężni i doskonali w swoim fachu, że zawsze odnoszą zwycięstwo. Właśnie w takich prostych przygodach należy upatrywać nieustającej żywotności legendy Robin Hooda.
32% rabatu
34,20
49,99 zł
Dodaj
do koszyka
Król Artur Prawda ukryta w legendzie
Król Artur przedstawiany jest często jako postać będąca nierealnym tworem wczesnego średniowiecza, rodem z powieści fantasy; ucieleśnione marzenie tych, którzy tęsknili za czasami potęgi, sprawiedliwych władców i królestw żyjących obok siebie w pokoju. Nawet ci, którzy uważali Artura za postać historyczną, z zasady deprecjonowali związane z nim opowieści. Ekscytujące naukowe śledztwo przeprowadzone przez Rodneya Castledena dowodzi nie tylko tego, że Artur był postacią historyczną, przywódcą z wieków ciemnych, ale również tego, że wiele z romantycznych opowieści o Merlinie, Camelocie czy Excaliburze sięga swymi początkami wydarzeń historycznych. W trakcie poszukiwań realnego króla Artura Castleden wykorzystuje najnowsze ustalenia, będące wynikiem analizy wykopalisk archeologicznych i interpretacji źródeł pisanych, dzięki czemu udaje mu się odtworzyć historię Brytanii wieków ciemnych i rewelacyjnie ukazać sylwetki jej władców. Wykorzystując te informacje, autor stawia hipotezę, że to wyspa Tintagel stanowiła główną rezydencję Artura. Dość radykalnie podchodzi również do ostatnich dni życia legendarnego władcy, gdyż według niego Arturowi udało się przeżyć swoją ostatnią bitwę. Pojawia się nawet próba wyjaśnienia największej zagadki – zlokalizowania grobu Artura. Niniejsza książka, bardziej niż którakolwiek z poprzednich prac Rodneya Castledena, ukazuje kompletny obraz arturiańskiej Brytanii oraz miejsce, jakie w niej zajmował sam legendarny Artur. Rodney Castleden jest autorem Króla Artura… i następujących pozycji: The making of Stonehenge, Thee Knossos labyrinth, Minoans i Atlantis destroyed.
32% rabatu
37,62
54,99 zł
Dodaj
do koszyka
Pożydowskie Figury Zagłady w twórczości J.Ficowskiego i Władysława Strzemińskiego
Daria Nowicka, Pożydowskie. Figury Zagłady w twórczości Jerzego Ficowskiego i Władysława Strzemińskiego Autorka wykazała się gruntowną znajomością wybranych twórców, podjęła wyzwanie interpretacyjne, nie dość że dwukodowe, a w kontekście tytułu serii, w której książka ma być opublikowana, trzeba by rzec: przęsłowe, to jeszcze uwikłane w graniczne doświadczenie katastrofy sensu.Książka stanowi całkowicie nowe ujęcie – o „pożydowskim” doświadczeniu Zagłady u Jerzego Ficowskiego i Władysława Strzemińskiego porównawczo nie pisał jeszcze nikt. prof. Katarzyna Kuczyńska-Koschany Wysoko oceniam zamysł Autorki, by posłużyć się kategorią „pożydowskie” („trwanie zakończonych Istnień”) w odniesieniu do wybranej twórczości Władysława Strzemińskiego i Jerzego Ficowskiego. W rezultacie doszło do spotkania twórców nietuzinkowych, wrażliwych na nieobecność / obecność „powidokową” („obecność modalną”, jak mówi badaczka) świata żydowskiego, z determinacją szukających języka, który byłby w stanie ten ambiwalentny status oddać („w jaki sposób poezja Jerzego Ficowskiego jest obrazowym przybliżeniem Zagłady” – pyta Autorka). Należy podkreślić walory wykładu, dążenie do ścisłości (równoważące konieczność posługiwania się metaforą i jednorazowymi, autorskimi określeniami rozmaitych zjawisk), uporządkowanie, konkluzywność. Darii Nowickiej wyraźnie zależy na tym, żeby nie oddać się we władzę emocji, którą wywołuje pamięć Zagłady, lecz opisać i zinterpretować estetykę i artystyczne skutki tych emocji. prof. Piotr Śliwiński
22% rabatu
21,84
28,00 zł
Dodaj
do koszyka
Francuski teatr społeczny na przełomie XIX i XX wieku
Prezentowana publikacja to antologia przekładów dramatów francuskich z przełomu XIX i XX w., z nurtu tzw. teatru społecznego. Zawiera pierwsze polskie tłumaczenia tych, nieznanych rodzimemu Czytelnikowi, tekstów. Towarzyszy im esej wstępny redaktora tomu prezentujący rzadko podejmowane we współczesnej humanistyce zagadnienie teatru społecznego i przybliżający spolszczone dramaty. Książka stanowi kontynuację wcześniejszych antologii sztuk politycznie zaangażowanych: Anarchia i francuski teatr sprzeciwu społecznego 1880-1914 (2014) oraz Farsy i moralitety Octave’a Mirbeau (2015).
19% rabatu
32,32
39,90 zł
Dodaj
do koszyka
Małe miłosziana
Osobie i dziełu Czesława Miłosza Renata Gorczyńska towarzyszyła z bliska i z daleka od końca lat siedemdziesiątych. Bywała pierwszą słuchaczką jego nowych wierszy. Niektóre czytał jej przez telefon, gdy dzielił ich kontynent lub ocean. Czytelnik znajdzie w tej książce kartki z dziennika, (wyimaginowany) wywiad, reportaż, wykład, esej. Mają one w przeświadczeniu autorki służyć lepszemu zrozumieniu dzieła Miłosza.
35% rabatu
22,10
34,00 zł
Dodaj
do koszyka
Pośmiertne życie romantyzmu
Polski romantyzm żyje czy umarł? Jeszcze trwa czy już przeszedł do historii? Na takie pytania zwykle odpowiadamy odruchowo: przecież Maria Janion w 1989 roku ogłosiła kres dominacji paradygmatu romantycznego w polskiej kulturze. A zatem nasz romantyzm to trup, w dodatku mocno nieświeży. Problem w tym, że Janion została źle zrozumiana. By się o tym przekonać, wystarczy uważnie przeczytać jej teksty. Tomasz Plata w Pośmiertnym życiu romantyzmu tropi romantyczne ślady w rodzimej kulturze po ustrojowej transformacji. I znajduje je właściwie wszędzie, w retoryce każdego silniejszego środowiska. Wygląda na to, że bez romantyzmu wciąż sobie nie radzimy, wciąż potrzebujemy go jako punktu odniesienia w każdej publicznej rozmowie. Książka Tomasza Platy stawia ciekawą tezę. Romantyzm, który po 1989 roku oficjalnie pogrzebali jego najwięksi polscy wyznawcy, w tym zwłaszcza Maria Janion, nie tylko nie umarł, ale ma się dobrze i to, paradoksalnie, tym lepiej, im częściej bywa dobijany. Każda próba zadania mu ostatecznego ciosu, odesłania do lamusa czy unieważnienia w warunkach mieszczańskiej modernizacji i globalnego kapitalizmu tylko sprawia, że polski romantyzm umacnia się w nowych formach. Polska prawica, lewica, inteligencja i mieszczaństwo używają paradygmatu romantycznego jako układu domyślnego, który wciąż się odradza i aktualizuje. Agata Bielik-Robson Praca Tomasza Platy znakomicie wiąże analizę wielowątkowej dyskusji toczącej się w środowiskach inteligencji polskiej w ostatnim ćwierćwieczu z teoretyczną refleksją na temat zajmowanych pozycji i używanych w tej dyskusji argumentów. To czyni ją interesującą tak dla tych, którzy śledzą aktualne w Polsce spory ideowe – swoistą „historię idei” rozwijających się w naszym kraju – jak dla tych, dla których stawką namysłu jest kwestia zastosowania teoretycznych kategorii, szczególnie zaczerpniętych z obszaru psychoanalizy. Andrzej Leder Tomasz Plata – doktor nauk humanistycznych, dziekan Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Kurator wystaw i działań performatywnych (między innymi zrealizowanych wspólnie z zespołem Komuny//Warszawa projektów RE//MIX, My, mieszczanie oraz Mikroteatr). Autor książek Andy Warhol w drodze do teatru oraz Być i nie być. Redaktor licznych prac zbiorowych (między innymi Strategie publiczne, strategie prywatne. Teatr polski 1990–2005, RE//MIX. Performans i dokumentacja, Akademia Ruchu. Teatr). W latach 2011–2015 współtwórca galerii BWA Warszawa. Kurator Archiwum Akademii Ruchu. Książka Pośmiertne życie romantyzmu ukazuje się w serii WIEDZA O TEATRZE wydawanej wspólnie przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego oraz Wydział Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. W tej serii książek autorskich i antologii publikujemy teksty, w których teatr oraz performans traktowane są jako część rozległego pejzażu dzisiejszej kultury, ujmowane nie w izolacji, lecz w ścisłym związku z ich społecznym lub politycznym otoczeniem. Naszą intencją jest wykazanie, że wiedza o teatrze to nie wąska dziedzina specjalistyczna, ale jedna z najbardziej użytecznych obecnie metodologii nauk humanistycznych – zdolna do rejestrowania najbardziej charakterystycznych procesów i zjawisk współczesności.
18% rabatu
20,50
25,00 zł
Dodaj
do koszyka
Poznać Sienkiewicza
Poznać Sienkiewicza
Autor: Inglot Jacek
Wydawca: Astrum
wysyłka: 48h
Poznać Sienkiewicza to czwarty już z serii przewodników literackich Cicerone, poprzednio ukazały się już Zrozumieć Mickiewicza, Pokochać Fredrę i Polubić Słowackiego. W prosty i przystępny sposób zostały tu omówione dwie powieści historyczne Henryka Sienkiewicza - Krzyżacy i Quo vadis. Autor opracowania chce przekonać młodego czytelnika, że warto się z nimi zapoznać, ponieważ mówią o wielu ważnych i wciąż aktualnych sprawach. Historia nie jest tylko martwą, zamkniętą przeszłością, lecz cenną nauczycielką życia, dlatego nie wolno o niej zapominać...
15% rabatu
12,74
14,99 zł
Dodaj
do koszyka
Z getta do mainstreamu.
Znakomita praca! […] Synteza Katarzyny Kaczor przedstawia dzieje fantasy w trzech etapach: 1982–1990 – wyłanianie się pola i rozluźnianie kontroli ideologicznej państwa; 1991–2001 – strukturyzacja pola i osiągnięcie względnej równowagi sił; od 2001 do 2012 – uznanie przez uczestników życia literackiego hierarchii właściwych dla pola fantasy i uznanie fantasy za zjawisko dystynktywne polskiej literatury popularnej XXI wieku. Dla każdego z tych etapów autorka znajduje potwierdzenie na płaszczyźnie poetyki, ekonomii i dyskursu definicyjnego. W rezultacie otrzymujemy studium pionierskie od strony historycznoliterackiej i metodologicznej. […] Mieć taką książkę na półce to mieć całe kompendium – niezbędne dla zsyntetyzowania dziejów samego zjawiska, ważne dla zrozumienia metody, przydatne dla odświeżenia pamięci. prof. Przemysław Czapliński [fragment recenzji] [Katarzyna Kaczor] dokonuje szczegółowej analizy pola literackiego polskiej fantasy […]. Czytelnik otrzymuje bardzo dokładne dane, posegregowane na wiele sposobów; w całości mają się one złożyć – i składają się, w specyficzny sposób – na wizję pola literackiego polskiej fantasy. Pod tym względem praca niewątpliwie jest wartościowa, stanowi bowiem w dużej mierze kompletne lub prawie kompletne kompendium polskiej fantasy […]. Nie poważył się na podobne przedsięwzięcie żaden z badaczy naszej fantasy – być może dlatego, że wymaga ono ogromnej pracy. […] Nie ulega też wątpliwości, że książka taka jest na naszym rynku potrzebna: nie ma u nas, jak do tej pory, pozycji, która zbierałaby w jednym miejscu tak detaliczne informacje i dodatkowo porządkowałaby je w postaci spisów, tabel, wykresów i zestawień, mogących stać się podstawą dalszej pracy badawczej i naukowego namysłu. prof. Anna Gemra [fragment recenzji]
35% rabatu
25,35
39,00 zł
Dodaj
do koszyka
Syn ziemian i rycerzy
Syn ziemian i rycerzy
Wydawca: UMCS
wysyłka: 48h
Wincenty Pol (1807-1872) to poeta, geograf, przyrodnik i etnograf, niezwykle popularny za życia i aż do połowy XX wieku, wielki patriota, obecnie zapomniany. Autorka prezentuje w książce różnogatunkową twórczość poety (między innymi: pieśni, poematy, gawędy) i przybliża jego dokonania naukowe jako geografa i wykładowcy literatury polskiej. Ukazuje piękno języka W. Pola, mistrza kreacji nastroju i emocjonalności.
22% rabatu
26,21
33,60 zł
Dodaj
do koszyka
Od mitu do antyutopii
Od mitu do antyutopii
Wydawca: UMCS
wysyłka: 48h
Niniejsza praca stanowi opis prozy literackiej autorki "Żelaznej korony" skonstruowany w formie zbioru szkiców interpretacyjnych poświęconych jej poszczególnym dziełom. Jedną z oczywistych nici łączących szkice jest pytanie o stosunek Malewskiej do tradycji uprawianego przez nią gatunku – powieści historycznej. Twórczość tę chciałabym jednak widzieć w kontekście nie tylko warsztatowym. Interesuje mnie też jej szersze kulturowe tło. Pomysł książki poświęconej beletrystycznym dokonaniom XX-wiecznej autorki zrodził się bowiem z przekonania, że w sytuacji przemian, które dotknęły historię zarówno jako naukę o przeszłości, jak i jako opowieść o niej, a także w związku z bogactwem narzędzi oferowanych przez współczesne literaturoznawstwo, warto na nowo przyjrzeć się wpisanym w jej utwory sposobom problematyzowania miejsca człowieka w dziejach. Nie bez wpływu na powstanie pracy było też poczucie, że w dobie, w której kolejne wstrząsy polityczne, społeczne i ekonomiczne burzą poczucie cywilizacyjnej stabilności naszego świata, a jeden z problemów, jaki pojawia się w publicznej debacie, dotyczy tego, czy jakakolwiek przeszłość jest nam jeszcze do życia potrzebna, warto wracać do literackich klasyków.
22% rabatu
27,85
35,70 zł
Dodaj
do koszyka
W kręgu Kokoro
Sedno rzeczy (jap. Kokoro) - tak w pierwszym i jedynym opublikowanym dotąd po polsku tłumaczeniu brzmi tytuł jednej z powieści Natsumego Kinnosukego, który wśród polskich japonistów, ale również czytelników jego dzieł na całym świecie, znany jest przede wszystkim jako Soseki - pod imieniem, którym podpisywał swoje teksty. Fachowo skondensowana zawartość zbioru pozwala w efektywny sposób zaznajomić się z możliwymi i postulowanymi kontekstami odczytania Kokoro z perspektyw czasu jego powstania i współczesnej, nie narzucając zarazem czytelnikowi żadnej z nich. Cieszy także decyzja o przyznaniu poczesnego miejsca w strukturze tomu wywiadowi z tłumaczem powieści na język polski, profesorem Mikołajem Melanowiczem, co pozwala spoić w koherentną całość artykuły składowe i nadać im logiczny porządek orzekania. Wzmiankowane konteksty okołointerpretacyjne znacznie wykraczają poza ujęcia literaturoznawcze, nie ingerując zarazem zbytnio w sam tekst Kokoro. Autorzy, jak się wydaje, raczej podejmują, kunsztownie i ze znawstwem, próby umiejscowienia ich w sposób nieinwazyjny wokół powieści i jej możliwych złożonych odczytań. Czytelnik otrzymuje interesujący i inspirujący materiał do dalszego, samodzielnego i niezależnego przetworzenia, nie tracąc zarazem właściwie nic z możliwości potraktowania Kokoro tak, jak gdyby tekst ten dopiero współcześnie pojawił się w obiegu czytelniczym i był pozbawiony odczytania dominującego i kanonicznego. To odbiorca jednoznacznie zdecyduje, w którą stronę podąży jego własna interpretacja. Każdy odgórnie narzucany wybór interpretacyjny, w kontekście przejrzystego i oszczędnego tekstu oryginalnego powieści, mógłby stanowić nadużycie. Z recenzji dr. hab. Arkadiusza Jabłońskiego
20% rabatu
31,92
39,90 zł
Dodaj
do koszyka
Porównanie i przekład
Ta świetnie napisana książka to panorama translacyjnej i komparatystycznej humanistyki wsparta na przęsłach nauk biologicznych (anatomii porównawczej) i ścisłych, chronologicznie sięgająca początków retoryki oraz filologii - jako dziedzin zasilających komparatystykę - i zamykająca się na ostatnich dziesięcioleciach spod znaku zwrotu translacyjnego oraz humanistyki cyfrowej. Rozdział powojenny komparatystycznej humanistyki zajmuje szczególne miejsce w owym dorzeczu postaw, doświadczeń, metodologii. Autor pokazuje, jak przymusowa dyslokacja doprowadziła do otwarcia komparatystyki nie tylko na translację, ale i na transnarodowość, wspólnotową perspektywę oraz dyskurs postkolonialny. prof. Bożena Shallcross, The University of Chicago Traktując komparatystykę jako figurę translatio, przekładu i przeniesienia, i jednocześnie umieszczając jej główne strategie mediacyjne w samym centrum akademii, Tomasz Bilczewski przyznaje humanistyce (którą komparatystyka reprezentuje w sposób przykładny) rolę kulturowej mediacji między coraz bardziej oddalającymi się od siebie obszarami wiedzy i działania, teorii i praktyki, słów i aktów, w końcu uniwersytetu i pozauniwersyteckiej rzeczywistości. Książkę Tomasza Bilczewskiego należy uznać za imponującą i przekonującą próbę przebudowania współczesnej humanistyki za pomocą narzędzi pochodzących z dziedziny badań porównawczych i przekładoznawczych. prof. Michał Paweł Markowski, University of Illinois at Chicago i Uniwersytet Jagielloński
20% rabatu
31,92
39,90 zł
Dodaj
do koszyka
Twoja Księgarnia 1/2017 (33)
Nowości wydawnicze - Zapowiedzi literackie - Prezentacja autorów Sylwetka autorki Edyta Świętek Seria wydawnicza Calendar Girl Autor numeru Artur Domosławski Wilk i Król Wszystko jak chcesz
15% rabatu
4,24
4,99 zł
Dodaj
do koszyka
Zeszyty Literackie 137/1/2017
Wiosna 2017 Muzyka, literatura, sztuka... Nieznany wiersz Czesława Miłosza o Europie i zagrożeniach jakie wobec niej stoją Korespondencja Czesława Miłosza z Pawłem Hertzem Działy poświęcone Michałowi Bristigerowi i Federico Garcíi Lorce Nowe wiersze Adama Zagajewskiego, Anny Piwkowskiej; Szymona Żuchowskiego; Michała Książka; Natalii de Barbaro, Marcina Sabiniewicza... Michał Bristiger "Śmierć w Palermo"; Péter Esterházy "Dziennik trzustki"; Sándor Márai "Koncert we Florencji"; Paweł Muratow o francuskim malarstwie z kolekcji Sergieja Szczukina; Marek Zagańczyk o Annemarie Schwarzenbach; Roberto Salvadori o Whitney Museum; Benedetta Carveri o Krymie; Tomasz Różycki o filmie "Paterson" Jima Jarmuscha; Paweł Hertz i Jarosław Iwaszkiewicz o podróży do Rzymu; Karol Berger o przekładach muzycznych Stanisława Barańczaka; Anna Arno o W. H. Audenie; Ewa Bieńkowska o "Judaszu" Amosa Oza; Michał Szymański o Valerii Luiselli
15% rabatu
15,30
18,00 zł
Dodaj
do koszyka
Pieć razy o przekładzie
Eseje wybitnej tłumaczki na temat kilku podstawowych kwestii związanych z przekładem: czym jest przekład i jakie są z niego pożytki? Jak mówi się o przekładzie i roli tłumacza – i co z tego wynika? Na czym polega autonomia przekładu? Jak tłumacze, wydawcy i czytelnicy obchodzą się z obcością? Co myślenie o przekładzie wnosi do myślenia o literaturze? Odwołując się do historii literatury, opowieści innych tłumaczy oraz własnych doświadczeń, autorka opowiada o dylematach i paradoksach pracy tłumacza, a także o tym, jak czytać przekłady i czym może być literatura. Inspirująca, błyskotliwa i pięknie napisana książka. Teksty powstały w ramach cyklu wykładów współorganizowanych przez festiwal Odnalezione w Tłumaczeniu i Uniwersytet Jagielloński. W 2017 roku festiwal odbywa się w Gdańsku w dniach 6-8 kwietnia. Współwydawcą książki jest Instytut Kultury Miejskiej.
31% rabatu
24,01
35,00 zł
Dodaj
do koszyka
Między słowem a obrazem.Rzecz o Tytusie Czyżewskim
Autorki i autorzy tomu „Między słowem a obrazem. Rzecz o Tytusie Czyżewskim” w interesujących i prowokujących do dalszych poszukiwań szkicach zajmują się (...) zarówno źródłami, jak i ujściami teorii, idei i praktyk artystycznych wielorakiej twórczości Czyżewskiego – od ich młodopolskich początków do nieoczywistych i frapujących związków z dzisiejszą kulturą audiowizualną. Konkretyzuje się, dzięki temu tomowi, obraz Czyżewskiego jako artysty sytuującego się pomiędzy rozmaitymi układami odniesienia. Z jednej strony to pogranicze epok, a nawet formacji artystyczno-intelektualnych, z drugiej styk różnych form i mediów, z innej jeszcze sfera pomiędzy rodzimością, etnicznym charakterem twórczości osadzonej w tradycji a awangardowym kosmopolityzmem. z recenzji dr. hab. Jarosława Fazana
30% rabatu
27,30
39,00 zł
Dodaj
do koszyka
Za głosem tłumacza
Głównymi bohaterami studium Agnieszki Romanowskiej nie są ani Szekspir, ani jego tłumacze, lecz „teksty przekładów w całej swej indywidualności i niepowtarzalności”, stanowiące „niezależne byty w obrębie twórczości poetów-tłumaczy”. Zamiast szczegółowego – i często bezpłodnego – zestawiania tłumaczenia z oryginałem Autorka w umiejętny sposób pokazuje, jak przekłady sztuk Szekspirowskich wpisują się w twórczość poetów, dla których praca nad dziełami elżbietańskiego dramatopisarza stała się okazją do wzbogacenia własnego warsztatu, zmagania się z materią języka i wykuwania w języku poezji spójnej wizji świata, człowieka i natury. Jej studium jest dobrym przykładem właściwego zrozumienia misji filologa, dziś często marginalizowanej, a polegającej na mediacji pomiędzy kulturą rodzimą i tekstami kultury obcej. Monografia Agnieszki Romanowskiej to źródło podwójnej satysfakcji: pozwala na nowo spojrzeć na teksty sztuk Szekspira, które zostały zanalizowane wnikliwie i interesująco, a zarazem pokazuje, jak wiele z tych odkryć zawdzięczamy tłumaczom. Z recenzji prof. dr hab. Małgorzaty Grzegorzewskiej Agnieszka Romanowska – anglistka, historyk literatury,szekspirolog. Pracuje w Instytucie Filologii Angielskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jest autorką monografii Hamlet po polsku. Teatralność szekspirowskiego tekstu dramatycznego jako zagadnienie przekładoznawcze (Kraków 2005) oraz artykułów na temat polskich przekładów i recepcji dzieł Szekspira. Współredaguje czasopismo „Przekładaniec”.
20% rabatu
31,92
39,90 zł
Dodaj
do koszyka
Praca na lekturą szkolną w mediosferze na przykładzie baśni Charles"a Perraulta
Główną inspiracją do podjęcia tematu, któremu poświęcona została niniejsza publikacja, była idea dokonania wstępnej systematyzacji zagadnień związanych z procesem kształcenia literackiego w szkole. Jako egzemplifikacja posłużyła baśń Charles’a Perraulta, natomiast zaprezentowane działania powiązane zostały z umiejętnością „czytania obrazu” w techniczno-społecznym środowisku, w którym przekazywane informacje wyposażone są w swoistą czasoprzestrzeń. Środowisko to możemy również określić jako dynamiczny system złożonych ekosystemów, przekształconych przez dominujące medium i skupione wokół tego medium. Zasadniczym celem stało się zatem zbadanie przekształceń klasycznych wątków literackich dokonujących się przy udziale środków masowego przekazu oraz wpływu tychże na zrozumienie i interpretację dzieła literackiego przez uczniów szkoły gimnazjalnej – współczesnych odbiorców tekstu. Ze wstępu
17% rabatu
31,54
38,00 zł
Dodaj
do koszyka
Słownik polskiej krytki literackiej 1764-1918
Krytyka literacka stanowi rozległy i różnorodny obszar kultury polskiej, często jednak marginalizowany w badaniach historyczno- i teoretycznoliterackich. Słownik polskiej krytyki literackiej 1764–1918 pozwala wypełnić tę lukę, odtwarzając na podstawie dokumentów historycznych (traktaty estetyczne, poetyki, syntezy, recenzje, szkice krytyczne, polemiki, felietony, listy itd.) stan społecznej świadomości w zakresie wiedzy teoretyczno- oraz historycznoliterackiej (gust, smak, podziały genologiczne, stosunek do wzorów antycznych i klasycznych, status nowych gatunków, np. powieści, wyznaczniki prądowe) oraz – przede wszystkim – krytycznoliterackiej, odnoszącej się do kryteriów oceny dzieła i podstawowych narzędzi jego opisu oraz interpretacji (bohater, autor, czytelnik, pejzaż, styl, kompozycja, dydaktyzm, sztuka dla sztuki itd.). W swoich założeniach Słownik jest nie tylko zmierzającą ku dyskursowi encyklopedycznemu rekonstrukcją znaczeń i funkcji polskiej krytyki literackiej, ale też propozycją badawczą, która wskazuje wątki wymagające przewartościowań i reinterpretacji, ma w pewnym stopniu charakter otwarty na dalsze badania i dopowiedzenia. Zamieszczone w słowniku artykuły mają charakter autorski. Każde hasło zostało zaopatrzone w zastępujące przypisy informacje o dacie publikacji pierwodruku danego źródła oraz ułożony w porządku chronologicznym wykaz źródeł i opracowań, ułatwiający dalsze samodzielne wędrówki meandrami krytyki literackiej tego okresu. Publikację zamyka bibliografia załącznikowa zestawiająca współczesne opracowania naukowe poświęcone krytyce literackiej lat 1764–1918 oraz spis wszystkich autorów Słownika wraz z afiliacjami. Indeks tytułów i nazwisk, zamieszczono w osobnym, dołączonym do Słownika tomie.
10% rabatu
135,00
150,00 zł
Dodaj
do koszyka
Liczba wyświetlanych pozycji:
1
2
3
4
5
Idź do strony:
Uwaga!!!
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?
TAK
NIE
Oczekiwanie na odpowiedź
Dodano produkt do koszyka
Kontynuuj zakupy
Przejdź do koszyka