Dziś w ofercie 119 881 pozycji
Jawność i jej ograniczenia. Model regulacji. Tom 12
10% rabatu
89,10
99,00 zł
Dodaj
do koszyka
Oświata i wychowanie jako zadanie publiczne gmin
Publikacja stanowi kompleksową analizę problemu pomiaru efektywności wydatków budżetowych gmin na oświatę i wychowanie oraz określenie czynników na nią wpływających. Ponadto w książce przedstawiono zagadnienia dotyczące zmieniającego się prawa oświatowego ze szczególnym uwzględnieniem reformy systemu oświaty w 2017 r., źródeł finansowania zadań oświatowych i wychowawczych oraz związanych z nimi wydatków, a także przytoczono liczne przykłady wniosków z badań ze światowej literatury przedmiotu. Publikacja zainteresuje zarówno naukowców zajmujących się tą tematyką, jak i decydentów samorządu terytorialnego. Zaproponowane ujęcie wskazanego, złożonego zagadnienia badawczego stanowi bowiem propozycję dla stworzenia narzędzia analitycznego, które może być zaimplementowane w polskich samorządach. „Z uwagi na zawiłości i częste zmiany polskiego systemu oświaty i wychowania i jego finansowania ze źródeł publicznych na szczeblu samorządowym w połączeniu z problemami badania efektywności wydatkowania tych środków podjęta tematyka odznacza się wysokim stopniem trudności. Samo podjęcie i realne wykonanie badania efektywności wydatków publicznych gmin, dodatkowo wzmocnione badaniem nad doborem najbardziej istotnych czynników mających wpływ na tę efektywność, byłoby dużym wyzwaniem nawet dla doświadczonego badacza." prof. dr hab. Krystyna Brzozowska, prof. zw. Uniwersytetu Szczecińskiego „Niewątpliwą zaletą pracy są dokonane zestawienia i porządkowania. Wyeksponować należy badanie własne, które zostało zaprojektowane i przeprowadzone przez Autorkę. Pozwoliło ono na wyciągnięcie interesujących wniosków i konkluzji oraz zrealizowanie postawionego celu badawczego." dr hab. Paweł Kowalik, prof. nadzw. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
27% rabatu
40,15
55,00 zł
Dodaj
do koszyka
Instytucjonalne formy współdziałania jednostek samorządu terytorialnego na obszarach metropolitalnych
Pomocniczość i decentralizacja władzy publicznej mają zapewnić skuteczne i sprawne wykonywanie zadań publicznych. Jednakże Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej nie przesądza o stopniu decentralizacji, pozostawiając ustawodawcy zwykłemu w tym zakresie znaczną elastyczność. Potrzeby społeczeństwa są na ogół efektywniej zaspokajane przez struktury administracji, które działają w jego najbliższym otoczeniu. Z tego względu prawodawca nie ogranicza decentralizacji do przekazywania zadań publicznych jednostkom samorządu terytorialnego. System podmiotów administracji zdecentralizowanej obejmuje również organizacje samorządu zawodowego i gospodarczego, publiczne zakłady administracyjne oraz podmioty spoza sektora publicznego wykonujące zadania publiczne na podstawie outsourcingu. Okazują się one jednak niewystarczające... Istnieje bowiem realna potrzeba utworzenia nowej zinstytucjonalizowanej formy współdziałania jednostek samorządu terytorialnego, a w szczególności gmin i powiatów, która usprawniłaby proces zaspokajania potrzeb społecznych na obszarach metropolitalnych, a więc na obszarach o specyficznym charakterze, o dużej koncentracji i dynamice zjawisk przestrzennych, urbanistycznych, demograficznych oraz gospodarczych. Na wskazanych obszarach występują potrzeby ponadlokalne i subregionalne, determinujące katalog zadań o charakterze metropolitalnym (obejmujący m.in. politykę rozwoju, planowanie przestrzenne, koordynację procesów inwestycyjnych, organizację transportu publicznego). Istnieje więc potrzeba powołania instytucji o charakterze metropolitalnym.
10% rabatu
26,46
29,40 zł
Dodaj
do koszyka
Samorządy w Radzie Europy
„Mirosław Natanek słusznie skonstatował, że jedynie śledząc historię integracji europejskiej, można zaobserwować nie tylko proces stałego przekazywania kompetencji rządów poszczególnych państw na poziom wspólnotowy, ale równocześnie pozbywanie się przez rządy centralne państw narodowych kompetencji na rzecz regionów. Dzięki temu współczesna Unia Europejska stała się «pośrednikiem i katalizatorem decentralizacji», gdyż w wielu krajach europejskich zainicjowano proces transferowania kompetencji politycznych, ekonomicznych i społecznych z poziomu rządu centralnego do regionów (…). Na wyróżnienie zasługuje nacechowany obiektywizmem naukowym i apolitycznością przyjęty przez autora sposób opisywania zjawisk i problemów. Udało mu się przy tym napisać o rzeczach ważnych, trudnych i kontrowersyjnych w pełni żywym i komunikatywnym językiem nauki. I to w sposób problemowy, a nie jedynie opisowy, co czyni z książki monografię adresowaną nie tylko do naukowców, fachowców, praktyków, ale wręcz do każdego, kogo choć trochę problem samorządności i regionalności w Europie interesuje”. Z recenzji dra hab. Marka Mączyńskiego
20% rabatu
31,92
39,90 zł
Dodaj
do koszyka
Wynagrodzenia 2017 pracowników samorządowych
Jak prawidłowo rozliczyć wynagrodzenia pracowników samorządowych? O jakich nowych przepisach nie wolno zapomnieć? Praktyczny poradnik dla osób rozliczających wynagrodzenia pracowników samorządowych w oparciu o szczególne zasady wynikające z ustawy o pracownikach samorządowych: - szczegółowy komentarz do przepisów, - szereg przykładów opartych na rzeczywistych zdarzeniach, - omówienia ważnych nowości w rozliczeniach pracowniczych na 2017 rok. Publikacja polecana dla osób zajmujących się obsługą kadrowo-płacową w urzędach miasta i gminy, zarówno praktyków, jak i rozpoczynających pracę w tym zakresie. W książce przedstawiono m.in.: - wynagrodzenie za pracę – ustalanie prawa do wynagrodzenia, zasady obliczania poszczególnych składników: wynagrodzenia zasadniczego, dodatków obligatoryjnych i fakultatywnych, - zasady ustalania prawa i obliczania wysokości trzynastki i nagrody jubileuszowej, - obliczanie wynagrodzenia za czas nieobecności w pracy (wynagrodzenie chorobowe, zasiłek macierzyński i inne zasiłki z ubezpieczenia społecznego), - obciążenia wynagrodzeń i obowiązki pracodawcy z tym związane, - potrącenia z wynagrodzeń – zasady dokonywania i wyliczenia kwot możliwych do potrącenia, - zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, - wynagrodzenia osób zatrudnionych na umowach cywilnoprawnych (o dzieło i zlecenia), - dodatek – aktualne tabele z minimalnymi wymaganiami kwalifikacyjnymi i poziomem wynagrodzenia zasadniczego oraz maksymalnymi stawkami dodatków dla pracowników samorządowych (wyciąg z rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych). Najważniejsze nowości w wydaniu na 2017 r.: 1. Zmiana zasad wynagradzania umów-zleceń i umów o świadczenie usług, w tym m.in.: - wprowadzenie minimalnej stawki godzinowej dla przyjmujących zlecenie oraz świadczących usługi - zakres umów objętych nowymi regulacjami, - nakaz wypłaty wynagrodzenia w formie pieniężnej, - konieczność wypłaty wynagrodzenia co najmniej raz w miesiącu, - nowy obowiązek potwierdzania liczby godzin pracy, - rozszerzone uprawnienia Państwowej Inspekcji Pracy. 2. Zmiany w podatku dochodowym od osób fizycznych – wprowadzenie nowych zasad dotyczących ustalania kwoty zmniejszającej podatek, zmiany w zasadach obliczania zaliczki na podatek dochodowy oraz rocznym obliczeniu podatku. 3. Szereg zmian w Kodeksie pracy i w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych. 4. Nowa kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę, a w konsekwencji zmiany w innych parametrach powiązanych z tą kwotą. 5. Nowa wartość odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych.
10% rabatu
151,20
168,00 zł
Dodaj
do koszyka
Polityka rachunkowości 2017 z komentarzem do planu kont dla organizacji pozarządowych
Polityka rachunkowości 2017 z komentarzem do planu kont dla organizacji pozarządowych to wyjątkowy przewodnik wraz z komentarzem, który zawiera wzorcowe rozwiązania w zakresie polityki rachunkowości, dostosowane do specyfiki organizacji pozarządowych, zawiera aktualne zasady i przepisy na styczeń 2017 r.
32% rabatu
67,73
99,00 zł
Dodaj
do koszyka
Zarządzanie w biznesie i administracji
Dobre zarządzanie powinno być sztuką wyboru, stosowania i robienia tego, co dobre, mądre i słuszne, co prowadzi do optymalnego powiązania organizacji ze środowiskiem swego działania. Nie wszyscy menedżerowie mogą zawierzać własnej intuicji, ale jeśli chcą twórczo przewodzić i zarządzać, muszą realizować swoje cele na podstawie racjonalnie uporządkowanej analizy, której podstawę stanowi nowoczesna wiedza, świadomy wysiłek i badania. Książka może być potraktowana jako podręcznik akademicki dla studiujących zarządzanie i nauki pokrewne, a także dla wykładowców i kadry zarządzającej, której podstawowym zadaniem jest realizacja procesu zarządzania i dzięki niemu zapewnienie sprawnego i skutecznego osiągania celów organizacji. Książka jest cennym źródłem wiedzy również dla kierowników różnych szczebli zarówno w administracji, jak i w biznesie.
31% rabatu
27,53
39,90 zł
Dodaj
do koszyka
Administracja publiczna
Jednym z istotniejszych instrumentów kształtujących bezpieczeństwo są instytucje publiczne, w tym także administracja – zarówno rządowa, jak i samorządowa. Duże znaczenie mają także ponadnarodowe systemy instytucjonalne. W zasadzie bez ich zaangażowania nie może być mowy o realizowaniu potrzeby bezpieczeństwa. Stąd istotność administracji publicznej we wszystkich jej wymiarach […] dla bezpieczeństwa zarówno w znaczeniu indywidualnym, jak i zbiorowym. Fragment Wprowadzenia
20% rabatu
33,60
42,00 zł
Dodaj
do koszyka
Ustawa Za życiem oraz inne zmiany w pomocy społecznej 2017
1 stycznia 2017 r. weszła w życie ustawa z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” (Dz.U. z 2016 r. poz. 1860), a w wraz z nią na Gminne Ośrodki Pomocy Społecznej spadają nowe obowiązki związane z realizacją Programu „Za życiem”. Z dniem 31.12.2016 r. zmieniło się brzmienie art. 106 ust. 3 ustawy o pomocy społecznej. Stało się to w wyniku uwzględnienia przez ustawodawcę wyroku TK z 6.10.2015 r. (SK 19/14, Legalis). Obecnie w przypadku wniosku o przyznanie zasiłku stałego osobie całkowicie niezdolnej do pracy, legitymującej się orzeczeniem o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności i niemającej innych środków utrzymania, prawo do zasiłku ustala się począwszy od miesiąca, w którym został złożony wniosek. W znowelizowanej ustawie o pomocy społecznej wpisane zostały nowe zasady przyznawania prawa do zasiłku stałego. Przed 31.12.2016 r. jeśli osoba która złożyła wniosek o zasiłek stały nie posiadała ważnego orzeczenie o niepełnosprawności organ wzywał ją do uzupełnienia braków formalnych lub mógł zawiesić postepowanie. Po zmianie ustawy organ z urzędu zawiesza postępowanie na czas dostarczenia ważnego orzeczenia przez stronę i przyznaje stronie na czas zasiłek okresowy. O tam jak prawidłowo ustalić wysokość zasiłku stałego oraz od jakiej daty należy przyznać pomoc dowiecie się Państwo z książki. W dniu 5.10.2015r. w wyniku wejścia ustawy z dnia 5.8.2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 1310) zaczął obowiązywać art. 121a PomSpołU, który wprowadza narzędzie – superwizja pracy socjalnej. Zasady szkolenia superwizorów pracy socjalnej oraz wytyczne organizacji superwizji w ośrodkach pomocy społecznej zostało dookreślone w przyjętym akcie prawnym rozporządzeniu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 grudnia 2016 r. w sprawie superwizji pracy socjalnej (Dz.U. z 2016 r. poz. 2087), które weszło w życie 4.1.2017 r. Właściwa interpretacja niuansów nowej ustawy, praktyczna umiejętność naliczania świadczenia „Za życiem” oraz gotowe propozycje efektywnego zorganizowania obsługi ustawy „Za życiem” pomogą Państwu uniknąć powstania chaosu oraz nieprzyjemnych konsekwencji. W książce znajdą Państwo m.in. omówienie: W zakresie ustawy za Życiem: osób uprawnionych i dokumentów, które muszą dołączyć do wniosku, aby uzyskać prawo do świadczenia, omówione wsparcie socjalne i zdrowotne z podziałem na realizatorów tego wsparcia poradnictwo jako nowe zadanie asystenta rodziny, szczegółowa procedura przyznawania prawa do jednorazowego świadczenia z tytułu urodzenia się ciężko chorego dziecka, procedury dochodzenia nienależnie wypłaconego jednorazowego świadczenia, czynności podejmowanych w razie konieczności wzruszenia decyzji ostatecznej, czynności organu, gdy zostanie złożone odwołanie do organu wyższego stopnia; W zakresie wyroku TK: jak prawidłowo ustalić wysokość zasiłku stałego oraz od jakiej daty należy przyznać te zasiłki po nowelizacji art. 106 ust. 3 ustawy o pomocy społecznej, kiedy zasiłek stały nie przysługuje; W zakresie superwizji: Jakie są wymagania wobec superwizora pracy socjalnej, Co powinno obejmować szkolenie dla superwizora, Jak przygotować wytyczne dla superwizora.
20% rabatu
95,20
119,00 zł
Dodaj
do koszyka
Programy rządowe. Studium administracyjnoprawne
Przedmiotem monografii jest analiza teoretycznych i prawnych problemów związanych z planowaniem w administracji publicznej, w zwłaszcza rządowej, przeprowadzona na podstawie badań empirycznych oraz uzupełniona obszernym omówieniem programów rządowych ustanawianych przez Radę Ministrów. Autor bada i omawia cechy i charakter prawny programów rządowych oraz wybrane szczegółowe zagadnienia ich ustanawiania i realizacji. Formułuje także generalną ocenę praktyki i ram prawnych wydawania i wdrażania programów rządowych oraz podejmuje próbę powiązania tego procesu z różnymi trendami teoretycznymi dotyczącymi zarządzania w administracji publicznej. Publikacja jest pierwszą w polskiej literaturze prawa administracyjnego i nauki o administracji propozycją opisu i analizy zjawiska programów rządowych jako instrumentu planowania i zarządzania w administracji publicznej. Adresowana jest do osób zajmujących się naukowo prawem i postępowaniem administracyjnym oraz nauką o administracji publicznej, a także studentów prawa i administracji oraz zarządzania. Może okazać się również pomocna dla pracowników administracji rządowej, którzy odpowiadają za przygotowywanie i wdrażanie omawianych programów.
17% rabatu
24,90
30,00 zł
Dodaj
do koszyka
Podatki i opłaty lokalne Teoria i praktyka
W publikacji przedstawiono najważniejsze problemy powstające na etapie realizacji podatków i opłat lokalnych, uwzględniając najnowsze zmiany w przepisach regulujących tę kategorię danin publicznych, orzecznictwo sądów administracyjnych oraz dorobek doktryny prawa podatkowego. W opracowaniu omówiono największą od trzynastu lat nowelizację ustaw o podatkach i opłatach lokalnych, podatku rolnym oraz podatku leśnym, wprowadzoną na mocy ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw, istotnie modyfikującą konstrukcje poszczególnych podatków i opłat lokalnych. Ponadto przeanalizowano zmiany, które weszły w życie od 1.01.2017 r. w związku z uchwaleniem ustaw: o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych, i o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw, zmieniającej zakres zwolnienia od podatku od nieruchomości infrastruktury kolejowej.
18% rabatu
56,58
69,00 zł
Dodaj
do koszyka
Studia Regionalne i Lokalne 4/ 2016
Grzegorz Masik, Iwona Sagan: Strategie i instrumenty wspierające odporność gospodarczą…. Przykład wybranych regionów europejskich Miroslava Lungová: Resilience of the Czech Regions to an external economic shock Łukasz Drozda: Własność w modelu neoliberalnym na przykładzie polskiej przestrzeni zurbanizowanej po 1989 roku Sylwia Dołzbłasz: Sieć współpracy transgranicznej na pograniczu polsko-czeskim Szymon Wiśniewski: Zmiana dostępności wewnątrzregionalnej województwa łódzkiego wskutek otwarcia wschodniej i zachodniej obwodnicy Łodzi Wojciech Grabowski: Czynniki determinujące reelekcję prezydentów polskich miast Olimpia Gogolin, Eugeniusz Szymik: Andrzej Klasik (red.), Badania miejskie i regionalne. Potencjały rozwojowe oraz kierunki przemian w miastach i regionach
18% rabatu
17,22
21,00 zł
Dodaj
do koszyka
Kulturowe uwarunkowania dojrzałości procesowej urzędów miast
Prezentowana tematyka została oparta na gruncie dwóch obszarów badań organizacji publicznej – orientacji procesowej oraz kulturze organizacyjnej. W pracy przedstawiono relacje pomiędzy poziomem dojrzałości procesowej urzędów miast a zestawem zmiennych opisujących kulturę organizacyjną, tj. uwarunkowaniami kształtującymi kulturę organizacyjną, wartościami i postawami wpływającymi na realizację celów organizacji, normami tworzącymi profil kulturowy urzędów administracji publicznej oraz narzędziami kształtowania kultury organizacyjnej. Przeprowadzone postępowanie badawcze pozwoliło na zaproponowanie postulatywnego zestawu zmiennych i narzędzi kształtujących proprocesową kulturę organizacyjną urzędów miast, wpływającą na ich dojrzałość procesową.
10% rabatu
35,10
39,00 zł
Dodaj
do koszyka
Gospodarka finansowa jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych-praktyczny komentarz
MIESIĘCZNY PRZEGLĄD NOWOŚCI Ustawa budżetowa na 2017 r. Nowe prawo oświatowe Zmiany sposobu podziału subwencji oświatowej Zmiana ustawy o rachunkowości Zmiany zasad zarządu mieniem Skarbu Państwa Zmiany w klasyfikacji budżetowej w styczniu 2017 r. WYJAŚNIENIA MINISTERSTWA FINANSÓW Nadwyżka VAT naliczonego nad należnym Zwrot VAT z urzędu skarbowego z rozliczeń – dochód czy zmniejszenie wydatków Ujmowanie w budżetach JST dochodów opodatkowanych VAT – netto czy z VAT Stosowanie paragrafu 4530 „Podatek od towarów i usług” JAK KLASYFIKOWAĆ? Faktura za Internet – paragraf 430 czy 436? Wymiana starych lamp oświetleniowych – paragraf 421, 427 czy 430? Przedłużenie abonamentu na prenumeratę gazety – paragraf 421 czy 430? Ręczniki dla pracowników – paragraf 302 czy 421? INSTRUKTAŻ – KROK PO KROKU, JAK ROZWIĄZAĆ PRAKTYCZNE PROBLEMY W PROWADZENIU RACHUNKOWOŚCI Jak przygotować do zamknięcia księgi prowadzone techniką mieszaną Z DOŚWIADCZENIA KSIĘGOWEJ – PRAKTYCZNE RADY Odpisy aktualizujące należności INFORMATOR KSIĘGOWEGO Czym grozi niewykonanie planu wydatków jednostki budżetowej PRZEGLĄD FORÓW INTERNETOWYCH DLA KSIĘGOWYCH Korekta wartości początkowej środka trwałego Nieprzekazanie dotacji przedmiotowej samorządowemu zakładowi budżetowemu Waloryzacja czynszu dzierżawnego za pomocą wskaźnika inflacji Klasyfikacja tablicy interaktywnej Wprowadzenie konta 202 do planu kont samorządowego zakładu budżetowego NIEPRAWIDŁOWOŚCI Z PROTOKOŁÓW POKONTROLNYCH Zawyżenie wypłat z tytułu dodatkowego wynagrodzenia rocznego Nieuprawniona zmiana metody inwentaryzacji należności i zobowiązań Przeprowadzenie inwentaryzacji wartości niematerialnych i prawnych niewłaściwą metodą Podpisywanie sprawozdań finansowych przez nieuprawnioną osobę Nierzetelne sporządzenie sprawozdania Rb-PDP Inwentaryzacja aktywów obcych GOSPODARKA FINANSOWA JEDNOSTEK BUDŻETOWYCH I SAMORZĄDOWYCH ZAKŁADÓW BUDŻETOWYCH – PRAKTYCZNY KOMENTARZ DO ROZPORZĄDZENIA Gospodarka finansowa jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych – praktyczny komentarz do rozporządzenia 1.Wprowadzenie 2. Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych LISTA KONTROLNA Gospodarka finansowa jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych
15% rabatu
53,55
63,00 zł
Dodaj
do koszyka
Ustawa o gospodarce komunalnej Komentarz
Komentarz omawia najważniejsze zagadnienia dotyczące stosowania przepisów ustawy o gospodarce komunalnej oraz aktów prawnych z nią związanych. Opiera się na doświadczeniach pochodzących z praktyki, w tym z orzecznictwa sądowego, jak i na poglądach doktrynalnych, które się z nimi wiążą i pozwalają je usystematyzować. Książka uwzględnia zmiany wynikające z: przepisów wprowadzających ustawę o zasadach zarządzania mieniem państwowym i dotyczących: wymogów stawianych członkom rad nadzorczych reprezentujących w spółce jednostkę samorządu terytorialnego oraz kandydatom na członków organu zarządzającego, a także wymogów odnoszących się do zbywania akcji i udziałów w spółkach z udziałem jednostek samorządu terytorialnego; ustawy o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników modyfikującej przepisy odnoszące się do spółek komunalnych powstałych z przekształcenia przedsiębiorstw komunalnych. Komentarz w precyzyjny sposób wyjaśnia niejasności, które pojawiły się na tle powyższych zmian.
18% rabatu
138,58
169,00 zł
Dodaj
do koszyka
Polityka rachunkowości 2017 z komentarzem do planu kont dla jednostek budżetowych i samorządowych za
Książka „Polityka rachunkowości 2017 z komentarzem do planu kont dla jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych” jest to publikacja narzędziowa, która została przygotowana na podstawie uregulowań zawartych w ustawie o finansach publicznych, ustawie o rachunkowości, z uwzględnieniem wielu przepisów wykonawczych wydanych na ich podstawie, uwzględniających specyfikę działalności jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych, jak również innych przepisów mających zastosowanie w określonych częściach w odniesieniu do tych jednostek. Jest to niezbędna pozycja w biblioteczce każdej księgowej.
32% rabatu
100,56
147,00 zł
Dodaj
do koszyka
Samorządowe centra usług wspólnych. Tworzenie i funkcjonowanie + Płyta CD
Stan prawny na 1 grudnia 2016 r. Pierwszy na runku poradnik z zakresu tworzenia i funkcjonowania CUW. Zawiera 27 wzorów dokumentów na płycie CD oraz liczne odpowiedzi na naczęściej zadawane pytania. Od 1.1.2016 r. weszły w życie zmiany w ustawach samorządowych, które pozwolą na zapewnienie wspólnej obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej dla podległych i nadzorowanych przez JST jednostek organizacyjnych. W nowo dodanych przepisach ustawodawca określając rodzaj działalności, jakim mogą zajmować się „centra usług wspólnych” użył słowa w „szczególności”. Oznacza, to że JST i jej jednostki organizacyjne będą w sposób swobodny określały zakres wspólnej obsługi, w zależności od potrzeb. Zatem od 1.1.2016 r. jednostki organizacyjne JST tj. np. szkoły, OPS-y, instytucje kultury nie muszą mieć księgowej na etacie pod warunkiem, że rada gminy (powiatu, województwa) podejmie uchwałę, że księgowość tych instytucji będzie prowadzona w ramach struktury gminy. Ustawodawca dał swobodę samorządom w zakresie kształtowania struktury organizacyjnej, a także umiejscowienia w gminie (powiecie, województwie) „centrum usług wspólnych". Także zasady ich działania, zakres oraz obszar określa JST. Ponadto tylko do końca 2016 r. mogą istnieć w obecnym kształcie tzw. GZEAS-y (czyli jednostki, które obecnie zajmują się wspólna obsługą w zakresie oświaty). Jeśli samorząd chce je utrzymać, musi dostosować je do obowiązujących obecnie przepisów. Może to uczynić w taki sposób, jaki uzna dla siebie za najlepszy. Pierwszy wariant to utworzenie nowych jednostek do wspólnej obsługi i likwidacja już istniejącej tego typu jednostki. Drugi wariant to utworzenie nowych jednostek obsługujących na bazie już istniejących przez dostosowanie prawno-organizacyjne (zmiana statutu, regulaminu organizacyjnego) np. zespołu ekonomiczno-administracyjnego szkół oraz placówek oświatowych do nowych przepisów. Trzeci wariant to możliwość prowadzenia wspólnej obsługi odpowiednio przez urząd gminy, starostwo powiatowe lub urząd marszałkowski. We wszystkich tych wariantach należy podjąć stosowne uchwały (których wzory zamieszczamy w książce). W publikacji zostały przedstawione rewolucyjne zmiany jakie wprowadziła ustawa z 25.6.2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r. poz. 1045). Dodatkowo książka uwzględnia zmiany wprowadzone ustawą Z 5.9.2016 r. o zmianie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, ustawy o pomocy społecznej oraz ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw – Dz.U. z 2016 r. poz. 1583 (zmiana ta reguluje m.in. kwestie tworzenia CUW w zakresie zadań z pomocy społecznej). Zmiany te weszły w życie 15 października 2016 r.
20% rabatu
111,20
139,00 zł
Dodaj
do koszyka
Sprawozdania w zakresie operacji finansowych jednostek sektora samorządowego
Stan prawny: grudzień 2016r. Niniejsza książka wyjaśnia, krok po kroku jak sporządzić poszczególne elementy wszystkich sprawozdań w zakresie operacji finansowych w jednostkach samorządowych. Publikacja opatrzona jest licznymi przykładami liczbowymi, informacjami wynikającymi z pism Ministerstwa Finansów Departamentu Długu Publicznego, schematami oraz wypełnionymi formularzami sprawozdań. Książka zawiera szczegółowe omówienie najczęściej popełnianych błędów przy sporządzaniu sprawozdań w zakresie operacji finansowych i podaje wiele praktycznych, wypracowanych rozwiązań. Dzięki tej książce dowiedzą się Państwo m.in.: jakie są terminy, formy przekazywania i obieg sprawozdań Rb-Z, Rb-N, Rb-UZ, Rb-UN, Rb-ZN, jak i kiedy można dokonywać korekt sprawozdań w zakresie operacji finansowych, jakie są najczęściej popełniane błędy przy przekazywaniu tych sprawozdań, jakie działania lub zaniechania w zakresie sprawozdawczości stanowią czyn naruszenia dyscypliny finansów publicznych, jakie rozwiązania organizacyjne zastosować aby nie narazić się na naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zakresie sprawozdawczości jak kwalifikować zobowiązania do właściwych tytułów dłużnych, jak prezentować zobowiązania według właściwych grup wierzycieli, jak wykazywać zobowiązania z tytułu poręczeń i gwarancji w sprawozdaniu Rb-Z, jak zachować zgodność danych wykazanych w sprawozdaniu Rb-Z i Rb-UZ jak wykazywać należności według prawidłowych grup dłużników, jakich należności nie należy wykazywać w sprawozdaniu Rb-N, jak prawidłowo kwalifikować należności i inne aktywa finansowe do poszczególnych tytułów w sprawozdaniu Rb-N, jak wykazywać w sprawozdaniach Rb-N i Rb-ZN dane dotyczące należności i innych aktywów finansowych Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego z tytułu wykonywania przez jednostki samorządu terytorialnego zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych odrębnymi ustawami, jak unikać najczęściej popełnianych błędów przy sporządzaniu poszczególnych sprawozdań.
20% rabatu
95,20
119,00 zł
Dodaj
do koszyka
Komentarz do planu kont
Podstawowe narzędzie pracy dla skarbnika i głównego księgowego jednostki budżetowej Wnikliwy komentarz opracowany z uwzględnieniem podstawowych dla rachunkowości budżetowej ustaw i rozporządzeń, w tym m.in.: ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1870 z późn. zm.); rozporządzenia Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 289 z późn. zm., ostatnia zmiana: Dz.U. z 2017 r. poz. 24). Publikacja składa się z dwóch części: część I – komentarz do planu kont dla jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych część II – komentarz do planu kont dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Opracowanie zawiera: rozwinięty komentarz do poszczególnych kont wraz ze wskazaniem zasad wyceny składników majątkowych, okresu i sposobu inwentaryzacji, formy i zakresu ewidencji szczegółowej, wykaz typowych operacji gospodarczych ewidencjonowanych na stronie Wn i Ma poszczególnych kont bilansowych z jednoczesnym wskazaniem kont przeciwstawnych. Publikacji towarzyszy suplement elektroniczny zawierający treść komentarza w formacie PDF z użytecznymi hiperłączami pozwalającymi każdemu księgowemu szybko i łatwo przemieszczać się pomiędzy korespondującymi kontami, a także edytować i drukować potrzebne fragmenty komentarza (plik suplementu do pobrania przez Internet, instrukcję postępowania zamieszczono w książce).
10% rabatu
274,05
304,50 zł
Dodaj
do koszyka
Zarządzanie Publiczne 1/2017 Koło Krakowskie
Zarządzanie Publiczne 1/2017 Koło Krakowskie Wartości - Normy - Dobra
18% rabatu
17,22
21,00 zł
Dodaj
do koszyka
Liczba wyświetlanych pozycji:
1
2
3
4
5
Idź do strony:
Uwaga!!!
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?
TAK
NIE
Oczekiwanie na odpowiedź
Dodano produkt do koszyka
Kontynuuj zakupy
Przejdź do koszyka