Gabinety, pracownie, mieszkania pisarzy i artystów w literaturze XIX i XX wieku
Autor:
Płaszczewska Olga
Wydawca:
Avalon
wysyłka: 48h
ISBN:
9788377304495
EAN:
9788377304495
oprawa:
Miękka
format:
15.5x24.0cm
język:
polski
liczba stron:
326
rok wydania:
2022
(0) Sprawdź recenzje
28% rabatu
35,11 zł
Cena detaliczna:
49,00 zł
DODAJ
DO KOSZYKA
dodaj do schowka
koszty dostawy
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 35,06 zł
Opis produktu
Czyje pracownie w Krakowie odwiedzała Maria Konopnicka? Czemu Stefania Chłędowska z niesmakiem oglądała rekwizyty zgromadzone w atelier Hansa Makarta? Dlaczego Józef Ignacy Kraszewski najchętniej zwiedzał w Paryżu warsztaty polskich artystów? Co mają wspólnego ze sobą Emily Dickinson i św. Teresa z vili? Dlaczego powszechne jest przekonanie, że pracownia jest odzwierciedleniem duszy artysty? Czyją twórczość zainspirował opis domu w Auteil Edmonda de Goncourt i dlaczego włoski anglista i miłośnik sztuki Mario Praz uważał się za żyjący eksponat muzealny? Czy wyposażenie dziecięcego pokoju na Manhattanie podlega działaniu horror vacui? Kiedy i z jakiego powodu warsztat artysty staje się przedmiotem refleksji filozoficznej, a kiedy bywa tylko tłem powieściowej akcji? Odpowiedź na te i wiele poważniejszych pytań znajdzie Czytelnik na kartach niniejszej adresowanej zarówno do specjalistów (literaturoznawców, historyków sztuki, badaczy obyczajów), jak i miłośników dobrej lektury i kolekcjonerów książki, której głównym tematem są wyobrażenia gabinetów, pracowni i mieszkań pisarzy i artystów w literaturze polskiej i zagranicznej ostatnich dwustu lat.
[Książka Olgi Płaszczewskiej] jest fascynujaca rozprawa, a zarazem pasjonujaca lektura, z pogranicza historii sztuki i literatury, wedrówka wzdłuz nieokreslonych, zamglonych granic jakiegos no-man's land, które nieliczni podejmuja sie opisac, słowem praca poswiecona wizerunkom artysty, pisarza, poety wizerunkom ogladanym we wnetrzu ich domów, pracowni, gabinetów praca z zakresu dziejów literatury, teorii sztuki, krytyki artystycznej, historii sztuki, schlosserowskiej Kunstliteratur, wzbogaconej o wizerunki ludzi pióra. [Jej cel] mozna opisac nastepujaco: uchwycic funkcje i znaczenia, naszkicowac topologie przestrzeni realnej i fikcyjnej domu-warsztatu twórcy, wnetrza, bedacego czasem zamierzonym, czasem nie, czasem osobliwie wykalkulowanym, czasem nie, obrazem osobowosci artysty, symbolicznym zapisem jego duchowej fizjonomiki, ale takze prezentacja okreslonego modelu tworzenia, zarysem filozofii sztuki. - z recenzji prof. dr. hab. Ryszarda Kasperowicza x
Uwaga!!!
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?
TAK
NIE
Wybierz wariant produktu
|