nowość
Okładka książki Figurki z Dachau

Figurki z Dachau

Autor: Freethy Sarah
Wydawca: Marginesy
wysyłka: 24h
ISBN: 9788368367744
EAN: 9788368367744
oprawa: Miękka ze skrzydełkami
format: 13.5x21.0cm
język: polski
liczba stron: 408
rok wydania: 2025
(1) Sprawdź recenzje
42% rabatu
34,56 zł
Cena detaliczna: 
59,90 zł
DODAJ
DO KOSZYKA
dodaj do schowka
koszty dostawy
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 34,56

Niemcy, rok 1929. Podczas zabawy weimarskiej bohemy Max, utalentowany żydowski architekt, poznaje Bettinę, malarkę awangardową. Cięty język dziewczyny sprawia, że już podczas pierwszego spotkania między tym dwojgiem iskrzy - a niedługo potem rodzi się gorące uczucie. Wszystko jednak przekreśla rosnący w siłę nazizm. Gdy Hitler dochodzi do władzy, Max zostaje aresztowany i wysłany do obozu koncentracyjnego w Dachau, gdzie przed śmiercią ratuje go umiejętność tworzenia misternych porcelanowych figurek. By ocalić ukochanego i wspomóc ruch oporu przeciwko NSDAP, zdesperowana Bettina nie cofa się przed niczym - nawet gdy na jej drodze staje okrutny oficer SS

Po latach Clara, córka Bettiny, wyrusza w podróż w poszukiwaniu swoich korzeni. Pragnie ustalić, kim był jej ojciec, gdyż matka, z niezrozumiałych dla niej powodów, utrzymywała to w tajemnicy. Natyka się na charakterystyczne figurki z porcelany Allach, produkowane na chwałę Partii, które pomogą jej rozwiązać mroczną tajemnicę.

Figurki z Dachau to poruszająca opowieść o miłości silniejszej niż śmierć oraz odwadze w obliczu zatrważającego okrucieństwa, widziana oczami kobiety, która stara się poznać losy swojej rodziny uwikłane w jedne z najtragiczniejszych wydarzeń w historii XX wieku.

Sarah Freethy podjęła odważną decyzję, wybierając temat swojej debiutanckiej powieści. Fikcja osadzona w nazistowskich Niemczech wymaga wrażliwości i empatii. Zbyt łatwo jest ją zbanalizować, ale Freethy znakomicie wywiązała się z zadania, które przed sobą postawiła.

Nick Rennison, "Sunday Times Culture"

Kiedy zaczęłam czytać Figurki z Dachau, nie mogłam przestać. Freethy zgrabnie połączyła dwa okresy historii w trzymającą w napięciu opowieść o heroizmie, zdradzie, miłości i stracie.

Heather Morris, autorka bestsellerowego Tatuażysty z Auschwitz

Historia, która poruszy i zaskoczy - i sprawi, że sięgniesz po pudełko chusteczek, gdy dotrzesz do ostatnich stron.

Lauren Willig, autorka Ashford Park

Powieść misterna, delikatna, piękna i mroczna jak porcelana, o której pisze Sarah Freethy. Ten rozdzierający serce debiut przeplata prawdziwą historię z fikcją, tworząc opowieść, w której można się zanurzyć.

Meg Waite Clayton, autorka Ostatniego pociągu

Wybitna powieść o złamanym sercu, przetrwaniu i nadziei w czasie wojny. Wciągająca, pięknie napisana.

Rachel Hore, autorka Pod nocnym niebem

Debiut Freethy to zarówno historia miłosna z czasów II wojny światowej, jak i dowód na to, że sztuka ma moc przekazywania prawdy. Fani Heather Morris i Kelly Rimmer będą zachwyceni.

Nanette Donohue, "Booklist"

Recenzje:

✖ Opinia niepotwierdzona zakupem
autor: Książka na miarę
Czy w domach Waszych rodziców lub dziadków wiszą obrazy, bądź znajdują się jakieś szczególne przedmioty, które kiedykolwiek skłoniły Was do zastanowienia się, czy są czymś więcej niż tylko elementami wystroju? W domu moich dziadków wisiał portret prababci, której nie miałam okazji poznać, ale który zawsze budził we mnie ciekawość tego, kim była i jaką historię miałaby do opowiedzenia, gdyby tylko mogła ze mną porozmawiać. Spacerując po muzeach, podziwiając obrazy, rzeźby i przedmioty z różnych epok, również zastanawiam się, jakie opowieści kryją się za tym, co wydaje się zwyczajne i niepozorne.
Sarah Freethy w swej debiutanckiej powieści pt.: “Figurki z Dachau”, właśnie pozornie zwyczajne przedmioty wykorzystuje do zbudowania osi narracji i jako klucz do odkrywania swoich korzeni. Przenosi nas do Niemiec 1929 roku, gdzie poznajemy Maxa Ehrlicha i Bettinę Vogel. On – syn potentatów włókienniczych z Austrii, którego poszukiwanie własnej życiowej drogi zaprowadziło do Weimaru i Bauhausu – awangardowej wyższej szkoły artystycznej, gdzie porzucił religijne, żydowskie wychowanie, zwracając się ku liberalnym i ekspresjonistycznym wartościom. Ona – urodzona w niemieckim Allah, wychowała się w domu, gdzie najbliżsi byli surowi i pozbawieni czułości, nawet wtedy, gdy najbardziej potrzebowała ich wsparcia. W wieku 17 lat, pragnąc uciec od rodziny, rozpoczęła studia w monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych, a później przeniosła się do Bauhausu.
Już podczas pierwszego spotkania między tym dwojgiem zaiskrzyło, a niedługo potem połączyła ich wielka miłość. Z biegiem lat jednak w ich życie zaczęło wkradać się coraz więcej cieni, a kolejne wydarzenia doprowadziły w końcu do aresztowania Maxa, legimitującego się fałszywymi dokumentami, wystawionymi na nazwisko Friedrich Marchen. Mężczyzna trafia do fabryki porcelany w Dachau, nad którą pieczę sprawował sam Heinrich Himmler, i którą postrzegał jako istotny filar budowania wizerunku III Rzeszy, fundament dla budowania nowych tradycji, sposób na umacnianie starych oraz skuteczne narzędzie propagandy, mające ukazywać ideał niemieckiej sztuki i modelu życia rodzinnego. Bettina tymczasem podejmuje rozpaczliwe próby odnalezienia i ocalenia ukochanego. Włącza się w działalność ruchu oporu, a podczas swoich działań nawiązuje relację z wysoko postawionym oficerem SS, powiązanym z Izbą Kultury Rzeszy - Karlem Holzem, który staje się dla Bettiny kimś więcej niż tylko znajomym - powiernikiem i intelektualnym partnerem. Kobieta widzi w nim kogoś, kto wreszcie dostrzega jej wrażliwość i talent. Kogoś, z kim może porozmawiać na temat sztuki, literatury i filozofii, co pobudza ją do dalszego twórczego rozwoju. Znajomość przybiera jednak nieoczekiwany obrót, stawiający Bettinę przed trudnym wyborem między lojalnością wobec ukochanego, a pragnieniem ocalenia za wszelką cenę nienarodzonego dziecka Maxa. Autorka z ogromną wrażliwością ukazuje obóz w Dachau jako miejsce, w którym człowieczeństwo wystawione jest na najcięższą próbę, ale też miejsce, w którym można spotkać prawdziwych przyjaciół. Współcześnie, po wielu latach od zakończenia wojny, tytułowe figurki z fabryki SS, stają się kluczem do przeszłości - świadectwem miłości, cierpienia i tajemnic, które Bettina ukrywała przed córką. Wątek współczesny, gdzie Clara Vogel i Lotte Woolf (ich córka i wnuczka) konfrontują się z trudną historią obozu koncentracyjnego i odkrywanymi rodzinnymi sekretami, budzi w czytelniku kolejną refleksję - jak wydarzenia z przeszłości kształtują życie kolejnych pokoleń? Czy warto drążyć zakurzone tajemnice i odkrywać ukryte historie, czy może lepiej uszanować milczenie tych, którzy do końca nie wyjawili swoich przeżyć, pozostawiając je w sferze prywatnej? Na ile znamy własne korzenie? Muszę przyznać, że dodaje on powieści dynamiki i sprawia, iż porusza wiele emocji, szczególnie u tych osób, które pragną odkryć swoje korzenie. Styl autorki jest plastyczny, pełen emocjonalnej głębi i wiarygodności postaci. Podejmowane przez bohaterów decyzje są dramatyczne i trudne, co podkreśla autentyczność ich doświadczeń. Freethy zręcznie łączy w narracji elementy romansu, dramatycznych wydarzeń historycznych i symboliki sztuki, tworząc spójną całość, która angażuje czytelnika od pierwszych stron. „Figurki z Dachau” to nie tylko opowieść o wojnie. To emocjonalna historia, która łączy wątek miłosny z ukazaniem, jak wielka historia może zniszczyć życie jednostki. Porcelanowe figurki stanowią namacalny ślad minionych czasów, ukazując zarówno piękno życia, jak i jego kruchość. Przypominają, że sztuka nie służy jedynie do tworzenia dekoracji i wyrażania estetyki, lecz może także pełnić funkcję manipulacji. Są również mostem łączącym przeszłość z teraźniejszością, a posiadanie talentu może mieć zarówno moc ratowania życia, ale i sprowadzać człowieka do roli narzędzia w machinie zła. Mimo, że jest to powieść fikcyjna, autorka przyłożyła dużą wagę do odwzorowania realiów, umiejętnie łączy prawdziwe wydarzenia, miejsca i postacie z własną wyobraźnią i losami wymyślonych postaci, nadając ogromne znaczenie także bohaterom drugoplanowym. To ich sylwetki sprawiają, że całość jest bardziej wielowymiarowa.
Jeśli interesują Was książki pokazujące, że wciąż istnieje wiele nieopowiedzianych historii z czasów II wojny światowej, które zasługują na przybliżenie ich czytelnikom, to dzięki tej lekturze możecie, poznać fascynujące, a zarazem mroczne dzieje manufaktury porcelany Allach, a po jej przeczytaniu, jak ja zgłębić temat. Ta książka z pewnością poruszy Wasze serca i skłoni do zadumy nad tym, jak przeszłość i sztuka mogą być mostem do zrozumienia siebie i innych.
x
Oczekiwanie na odpowiedź
Dodano produkt do koszyka
Kontynuuj zakupy
Przejdź do koszyka
Uwaga!!!
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?
TAK
NIE
Oczekiwanie na odpowiedź
Wybierz wariant produktu
Dodaj do koszyka
Anuluj