![]() Tajemna głębia (ylgen) w japońskiej poezji
Autor:
Szebla-Morinaga Karolina
wysyłka: niedostępny
ISBN:
9788323507673
EAN:
9788323507673
oprawa:
oprawa: broszurowa
podtytuł:
Twórczość Fujiwary Shunzeia i jej związki z buddyzmem
format:
240x170x17 mm
język:
polski
liczba stron:
304
rok wydania:
2012
(0) Sprawdź recenzje
19% rabatu
28,28 zł
Cena detaliczna:
35,00 zł
dodaj do schowka
koszty dostawy
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 28,28 zł
Opis produktuZasady bezpieczeństwa
Rozprawa poświęcona japońskiej literaturze średniowiecznej i jej związkom z myślą religijną epoki. Analizowanym przypadkiem jest twórczość poety Fujiwary Shunzeia z XII i początków XIII wieku. Łącznikiem obu dyscyplin badawczych - literatury i filozofii religii - jest kategoria estetyczna "yugen" (termin najczęściej tłumaczony jako "tajemna głębia"). Przedmiotem pracy jest analiza estetycznej kategorii "yugen" w twórczości Shunzeia. Rozprawa zawiera również wiele innych zagadnień literackich, religijnych, i historycznych epoki, a kategoria "yugen" jest badana również na przykładach wierszy kilku innych poetów.
Najistotniejsza w tej pracy jest próba wyjaśnienia warunków ukształtowania się "yugen" jako kategorii estetycznej pod wpływem doktryny buddyjskiej szkoły tendai (zwykle problem tej kategori wyjaśniano odwołując się do doktryny zen, a więc definiowano znaczenie "yugen" późniejszego okresu, tzn. XIV i XV w.). Autorka skierowała uwagę na dwa fundamentalne teksty, a mianowicie: literacki traktat "Korai futeisho" (Wybór stylu i formy od czasów najdawniejszych, 1197-1201) Fujiwary Shunzeia oraz traktat buddyjski "Maka shikan"[chin. Mohe zhiguan] (Wielkie wyciszenie i kontemplacja, VI w.) Zhiyi, chińskiego patriarchy szkoły tendai, którego nauki miały duży wpływ również na japońską praktykę medytacyjną (wyciszenie i kontemplacja shikan).
x
![]()
Uwaga!!!
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?
TAK
NIE
![]()
Wybierz wariant produktu
|