Gry w kulturę gry w mit
Autor:
Kapusta Anna
wysyłka: niedostępny
ISBN:
9788323332596
EAN:
9788323332596
oprawa:
Miękka
podtytuł:
Mitografia jako lektura
format:
16.5x23.5cm
język:
polski
liczba stron:
152
rok wydania:
2012
(0) Sprawdź recenzje
20% rabatu
30,41 zł
Cena detaliczna:
37,80 zł
dodaj do schowka
koszty dostawy
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 30,41 zł
Opis produktu
Książka jest zbiorem pięciu mitograficznych studiów przypadków społecznego fenomenu mitotwórstwa. Studia te tworzą integralną całość, stanowiąc jednocześnie odrębne i samodzielne szkice mitograficzne poświęcone polskojęzycznym tekstom kultury. Łączy je podstawowe pytanie badawcze: w jaki sposób mit manifestuje się w zróżnicowanych gatunkach tekstów kultury? W odpowiedzi na to fundamentalne pytanie w ramach współczesnej refleksji mitograficznej, książka prezentuje pięć głównych, gatunkowych nośników mitu w polskojęzycznym uniwersum symbolicznym: powieść, miniaturę dramatyczną, poemat, kabaret literacki oraz serial telewizyjny. Mitografia rozumiana jako lektura jest więc strategią interpretacji tekstu kultury w kategoriach kulturowego wskaźnika zmiany społecznej, którą uwidacznia mit. Mit, czyli zwerbalizowane napięcie: gra z mitotwórczym potencjałem relacji społecznej pomiędzy tekstem kultury, jego odbiorcą i kontekstem tego odbioru.
Cywilizacja europejska równolegle z postępem technicznym generowała utopie społeczne – porywające wizje społeczeństwa doskonałego, w którym istnienie człowieka i jego istoty stają się tym samym, a wolność jednostki ma być nieograniczona. Właśnie takie pola wolności bez granic rekonstruuje Autorka Gry w kulturę: gry w mit. Mitografia jako lektura w twórczości: Andrzeja Kijowskiego, Stanisława Wyspiańskiego, Stanisława Przybyszewskiego, w kabarecie „Loch Camelot” i serialu „Ranczo”. Anna Kapusta stawia pytanie badawcze: w jaki sposób mit uobecnia się w zróżnicowanych gatunkach tekstów kultury? Mitografia jest dla niej wskaźnikiem zmiany społecznej, którą uwidacznia mit, czyli zwerbalizowane napięcie: gra z emocjami, powstającymi w relacji: tekst kultury - odbiorca - kontekst.
Przekonująco pisze o tym Autorka we Wstępie zatytułowanym Energia mitu – myśl i potencjał ujęzykowienia. Ten Wstęp dobrze uzasadnia całą konstrukcję i jest zapowiedzią narracji porządkującej, czyli kreowania znaczeń, bowiem proces mitotwórczy to społeczny akt werbalizacji polisemicznych znaczeń.
Z Przedmowy Prof. dr hab. Marioli Flis
x
Uwaga!!!
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?
TAK
NIE
Wybierz wariant produktu
|