Skuteczne zdziwienie
Autor:
Wiśniewska-Kin Monika
Wydawca:
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
wysyłka: 48h
ISBN:
9788382202595
EAN:
9788382202595
oprawa:
Miękka
podtytuł:
Wyzwalająca myślenie nauka czytania
format:
16.0x23.0cm
język:
polski
liczba stron:
142
rok wydania:
2021
(0) Sprawdź recenzje
13% rabatu
38,85 zł
Cena detaliczna:
44,90 zł
DODAJ
DO KOSZYKA
dodaj do schowka
koszty dostawy
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 38,81 zł
Opis produktu
Pierwsze kontakty z językiem istotnie wpływają na późniejsze postawy czytelnicze dzieci. Znaczący w tym kontekście jest głos Ericha Fromma: ""To procesy edukacyjne powodują [..], że większość ludzi traci zdolność zachwytu, dziwienia się"" (Fromm 1959: 63). Dlatego tak ważne jest, aby teksty i wizualizacje graficzne, a także strategie ich opracowania zapewniały doświadczenie czytelnicze możliwieciekawe i atrakcyjne poznawczo, aby podstawowy zasób wymaganej wiedzy związanej ze światem dźwięków i obrazów graficznych uobecniał się w umyśle dziecka jakby mimochodem, od niechcenia, przy okazji namysłu nad narracją wyprowadzoną z tekstui narracją wizualną - rodził się właśnie ze skutecznego zdziwienia (Bruner 1971).
Całość oddziaływań edukacyjnych, sprowokowanych projektem przedwdrożeniowym, sprowadza się do wyzwalania obrazu dźwiękowego i wizualnego głoski i litery w dziecięcej świadomości: SŁOWEM (""Skuteczne zdziwienie. Wyzwalanie myślenia słowem""), OBRAZEM (""Opowieści dźwiękami malowane"") i RUCHEM (""Dźwiękoznaki-Literaki. Wyzwalanie myślenia ruchem""). Propozycję innego podejścia do nauki czytania i pisania dzieci w wieku przedszkolnym adresuję do tych nauczycieli, którym nieobcy jest dydaktyczny niepokój, a nawet zwątpienie wobec uświęconych tradycją wzorów, którzy są przekonani o konieczności rozbudzania wrażliwości i sprawności intelektualnej dzieci. W procesie czytelniczego oswajania ważny jest dla mnie także udział rodziców - oni jak nikt inny znają duchowe potrzeby swoich dzieci, wiedzą, jak ważna jest przyjemność czy nawet radość uczenia się. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że wdrożenie Skutecznego zdziwienia odbywało się w grupach gdzie znajdowały się dzieci, które jednocześnie uczyły się języka polskiego jako obcego. Charakterystyczne gesty wywołujące głoski ułatwiają dzieciom identyfikację liter z odpowiednimi fonemami. Projekt ""Skuteczne zdziwienie"" koresponduje z programem Jolly Phonics, który doskonale sprawdza się również podczas nauki języka angielskiego. Dzieci, które jednocześnie uczyły się języka polskiego poddane oddziaływaniom publikacji z serii ""Skuteczne zdziwienie"" podnosiły swoje umiejętności w zakresie dokonywania wszelkich syntez i analiz, a także prawidłowej realizacji głosek w izolacji. Proponowana technika czytania pozwala im na szybkie osiągnięcie sukcesu w postaci przeczytanych wyrazów i krótkich tekstów. Nauka oparta na zabawie i polisensorycznych doświadczeniach, z wykorzystaniem bogatego zaplecza ""narzędzi kulturowych"" z powodzeniem może być wykorzystywana w nauce języka polskiego jako obcego u dzieci w wielu przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym. x
Uwaga!!!
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?
TAK
NIE
Wybierz wariant produktu
|