Zachować dla przyszłości
W publikacji zaprezentowano wyniki badań dotyczących czasopiśmiennictwa XX i początków XXI wieku. Autorzy - historycy wychowania, historycy, prasoznawcy, literaturoznawcy, bibliolodzy - na podstawie kwerend wydawnictw periodycznych omawiają różne problemy związane ze szkolnictwem, opieką i oświatą, które wówczas przedstawiano opinii publicznej, oraz analizują, jaki kreowano stosunek społeczeństwa do tych zagadnień. Czytelnik znajdzie tu wybór tematów z historii szkolnictwa, opieki, wychowania, edukacji pozaszkolnej, działalności stowarzyszeń społecznych czy zdrowia i higieny. Publikacja stanowi kolejną z dwóch monografii na ten temat, dotyczy ona niezwykle ważnych okresów w historii Polski, w których zachodziły przemiany rzutujące na obecny sposób funkcjonowania społeczeństwa polskiego. W tomie pierwszym zaprezentowano tę tematykę w odniesieniu do XIX i początku XX wieku.
18% rabatu
39,28
47,90 zł
Dodaj
do koszyka
Melting Puzzle
Melting Puzzle
Wydawca: Aspra
wysyłka: 48h
Melting Puzzle
13% rabatu
51,33
59,00 zł
Dodaj
do koszyka
Pod każdym względem szlachetne ci daję wychowanie
Spis treści: Wprowadzenie /9 Wykaz skrótów /19 Edukacja Lubomirskich w drugiej połowie XVI i XVII wieku /21 Dzieciństwo i młodzieńcze wojaże Jerzego Ossolińskiego /51 Mikołaj i Stanisław - synowie wojewody Jana Ostroroga /73 Niespełnione nadzieje hetmana - Jan Karol Chodkiewicz i jego syn Hieronim /87 Wskazówki wychowawcze dla Janusza Radziwiłła, syna Krzysztofa /99 Nauki Piotra Opalińskiego w świetle listów jego ojca Krzysztofa do brata Łukasza /117 Wychowanie młodzieży szlacheckiej w kręgu wielkopolskich dysydentów w XVIII wieku - na przykładzie Potworowskich, Bronikowskich i Ziemięckich /139 "Przystojna edukacja zacnych paniąt" - pod opieką Stefana Terleckiego /157 Uwagi Feliksa Czackiego dla dzieci /171 "Życzę sobie, aby to jedno dziecię z familii naszej zostające mogło mieć przyzwoite wychowanie". Zabiegi Józefa Mniszcha o odpowiednią edukację syna /185 Bibliografia /201 Indeks osób /217 Wykaz ilustracji /227 Zusammenfassung /233
27% rabatu
37,60
51,50 zł
Dodaj
do koszyka
Przestrogi i nauki dla dzieci Instrukcje rodzicielskie XVIII w
Spis treści: Wprowadzenie /7 Uwagi edytrskie /15 Wykaz skrótów /17 Marcin Kawiecki - Refleksje do przyszłej peregrynacji ImćPana starosty chełmskiego (ok. 1720) (oprac. Anna Markiewicz) /19 Stanisław Kazimierz Kruszyński - Informacja synom moim (1724) /29 Jan Stanisław Jabłonowski - Informacja buskiemu staroście, kochanemu synowcowi memu do cudzych krajów (1728) (oprac. Anna Markiewicz) /45 Stanisław Wincenty Jabłonowski - Instrukcja dla starosty buskiego jadącego do cudzych krajów (1728) (oprac. Anna Markiewicz) /61 Anna z Sanguszków Radziwiłłowa - Uwagi i napomnienia w związku z wyjazdem syna Hieronima Floriana Radziwiłła za granicę (1733) /77 Józef Wandalin Mniszech - Instrukcja ojcowska dana synom wyjeżdżającym w cudze kraje (1736 i 1742) /105 Michał Kazimierz Radziwiłł zwany Rybeńko - Instrukcja dla pana Antoine Ronchberga guwernera synów (ok. 1742-1743) /117 Józef Kanty Ossoliński - Sposób studiowania dla syna (ok. 1753) /127 Wacław Piotr Rzewuski - Instrukcje związane z edukacją syna Seweryna w Warszawie i za granicą (1754 i 1759) (oprac. Adam Kucharski) /139 Wacław Piotr Rzewuski - Instrukcja dla syna Józefa do cudzych krajów (1755) (oprac. Adam Kucharski) /161 Anna z Rybińskich Czartryska - Wskazówki dla syna wyruszającego w wielki świat (ok. 1758) /169 Hieronim Florian Radziwiłł - Edukacja, którą, gdy mi Bóg wszechmogący pozwoli miećdziatki, daćmyślę (przed 1760) /173 Wacław Piotr Rzewuski - Dwie instrukcje wychowawcze dla córek (1763) (oprac. Adam Kucharski) /207 Kajetan Sołtyk - Instrukcja księdzu kantorowi krakowskiemu (1765) /215 Helena z Łętowskich Mieroszewska - Przestrogi i nauki dla najstarszego syna Stanisława Mieroszewskiego (1766) /231 Karolina z Pociejów Radziwiłłowa - Przestrogi czyli maksymy dane synowi jadącemu do Wiednia (1766) /251 Feliks (Szczęsny) Czacki - Wskazówki dla córek jadących na Węgry (1768) /269 Kajetan Sołtyk - Instrukcja dla synowca (1771) /277 Józef Benedykt Leszczyński - Reguły i uwagi życia Antoniemu Leszczyńskiemu synowi kochanemu (1772) /293 Ewaryst Andrzej Kuropatnicki - Krótkie napomnienie od ojca dane synowi przy odjeździe na nauki (1776) /297 Ignacy Błażej Łopaciński - Przestrogi mądre, roztropne, pobożne i patriotyczne synom swoim dane (1776) /307 Feliks (Szczęsny) Czacki - Refleksje synowi do Wiednia (1777) /339 Barbara z Duninów Sanguszkowa - Pamiętnik pożegnania (1780) /349 Ludwika Maria z Rzewuskih Chodkiewiczowa - Napomnienia dla serdecznie kochanego syna (1784) /357 Antoni Onufry Giełgud - List starosty żmudzkiego do syna będącego w cudzych krajach (1786) /369 Izabela (Elżbieta) z Flemingów Czartoryska - Napomnienia dla syna Adama Jerzego (1787) /381 Adam Kazimierz Czartoryski - Instrukcja dla syna Adama Jerzego (1789) /391 Katarzyna z Miłkowskich Mieroszewska - Błogosławieństwo Jackowi Mieroszewskiemu, synowi wyjeżdzającemu do Lublina (1791) 403 Nieznana autorka - Przestrogi matki synom swoim dane (XVIII w.) /419 Indeks osób /447 Wykaz ilustracji /461
27% rabatu
56,94
78,00 zł
Dodaj
do koszyka
Ojcowskie synom przestrogi Instrukcje rodzicielskie (XVI-XVII w.)
Spis treści: Wprowadzenie /7 Uwagi edytorskie /25 Wykaz skrótów /27 Stanisław Kryski - Informacja synom do Włoch (1584) /29 Jakub Ponętowski - Fragmenta z listu do syna (1586) /35 Hieronim Baliński - O wychowaniu chłopca szlacheckiego (1598) /39 Piotr Myszkowski - Instrukcja dla syna (1602) /59 Mikołaj Krzysztof Radziwiłł zw. Sierotka - Admonitorium (1603) /77 Jan Ostroróg - Listy do synów (1606, 1615) /91 Jan Firlej - Instrukcja dana Jerzemu Amandusowi do prowadzenia synów (1613) /131 Zbigniew Ossoliński - Instrukcja Jerzemu Ossolińskiemu dana od ojca jego na wyjezdnym do Lovanium (1613) /143 Jakub Sobieski - Instrukcja dla brata Jana (1620) /153 Krzysztof Radziwiłł - Wskazówki związane z edukacją syna Janusza w ojczyźnie i w cudzej ziemi (1622-1628) /175 Marcin Szyszkowski - Instrukcja wychowawcza dla książąt Zasławskich (1629) (oprac. Adam Kucharski) /245 Stanisław Lubomirski - Napominania dane synom, Aleksandrowi i Jerzemu, na naukach w cudzych krajach będącym (1632-1634) /259 Jakub Sobieski - Instrukcje synom do Krakowa i Paryża (1640, 1645) /277 Piotr Firlej - Pouczenia dotyczące edukacji syna (ok. 1640) /325 Aleksander Piaseczyński - Instrukcja dla syna wyjeżdżającego za granicę (1642) /329 Jakub Michałowski - Instrukcja dla syna Melchiora udającego się za granicę (1656) /339 Andrzej Maksymilian Fredro - Wskazówki dla synów (1660, 1667) /349 Bogusław Radziwiłł - Informacja panom ekonomom córki mej (1667) /397 Andrzej Maksymilian Fredro - Wskazówki dla Lubomirskich (1674-1675) /417 Franciszek Gaston De Basthune - Informacja dana od pana de Basthune (1677) /431 Andrzej Chryzostom Załuski - Krótkie pouczenie dla brata (1681) /439 Stanisław Jan Jabłonowski - Instrukcja i adytament dla synów na peregrynację do cudzych krajów (1682) (oprac. Anna Markiewicz) /463 Stanisław Jan Jabłonowski - Informacja Stanisławowi Rzewuskiemu jadącemu do cudzych krajów (1682) (oprac. Anna Markiewicz) /491 Jan III Sobieski - Ordynacja spisana w Pilaszkowicach (1685) /503 Anna z Chodorowskich Dolska - Informacja Januszowi i Michałowi Korybutom książętom Wiszniowieckim, synom moim (1695) /515 Anna Franciszka z Gnińskich Zamoyska - Informacja synom moim do cudzych krajów powtórnie jadącym (1699/1700) (oprac. Adam Kucharski) /529 Stanisław Herakliusz Lubomirski - Instrukcja synom moim do cudzych krajów (1699) /543 Anonimowy - O przedsięwzięciu peregrynacji (XVII w.) /553 Indeks osób /559 Wykaz ilustracji /577
27% rabatu
62,78
86,00 zł
Dodaj
do koszyka
Źródła do dziejów staropolskich podróży edukacyjnych
Spis treści: Wstęp /7 Część 1. Przed wyruszeniem w drogę - instrukcje rodzicielskie i inne wskazówki /15 Bożena Popiołek - Edukacja zza grobu. Testamenty staropolskie jako źródła do podróży edukacyjnych w XVII-XVIII wieku /17 Roman Krzywy - Wiersze Stanisława Grochowskiego ułożone przed podróżami synów Michała Działyńskiego /33 Roman Dzięgielewski - Sztuka prowadzenia obserwacji podczas peregrynacji akademickich w świetle traktatów apodemicznych w XVI wieku /45 Adam Kucharski - Instrukcje podróżne Wacława Rzewuskiego dla synów z połowy XVIII wieku /63 Jan Ryś - Instrukcje rodzicielskie jako źródło do dziejów edukacji wojskowej Polaków za granicą (XVI-XVII wiek) /81 Małgorzata E. Kowalczyk - Matki jako autorki instrukcji dla synów wyjeżdżających w podróż edukacyjną w czasach staropolskich /91 Dorota Żołądź-Strzelczyk - Andrzeja Maksymiliana Fredry wskazówek dla młodych, aby "wzrastali w cnocie dla dobra ojczyzny" /105 Cześć 2. W trakcie peregrynacji - życie podczas podróżowania /125 Agnieszka Wieczorek - Edukacyjny rys podróży misjonarzy w XVII i XVIII wieku /127 Bogdan Rok - Wędrówki po Rzymie polskich peregrynatów zakonników w XVIII wieku - poznawcze aspekty podróży /143 Agnieszka Jakuboszczak - Ami de voyage w 2 poł. XVIII wieku. Silvestre de Bellons - towarzysz w zagranicznej podróży edukacyjne Ignacego Działyńskiego/155 Zdzisław Pietrzyk - Sztambach Kryspina Gericiusa jako przykład źródła do dziejów staropolskich podróży edukacyjnych /169 Anna Penkała - "Za inkaust pióra i bibułę" . Koszt edukacji szlacheckich synów na przykładzie regestu wydatków na Onufrego i Stanisława Szembeków z lat 1751-1762 /183 Część 3. W trakcie peregrynacji - diariusze i korespondencja /197 Marek Kunicki-Goldfinger - O sztuce ukrytej za słowami polskojęzycznymi diariuszów podróży po Europie XVI i XVII wieku. Szkic wstępny /199 Aleksandra Golik-Prus - Czy gabinety osobliwości znalazły miejsce w Itinerarium Bartłomieja Nataniela Wąsowskiego? /215 Anna Markiewicz - Diariusz Jana Michała Kossowicza (1682-1688) jako źródło do dziejów staropolskich podróży edukacyjnych /233 Mikołaj Tomaszewski - Dziennik Tomasza Czapskiego jako źródło do dziejów podróży edukacyjnych w XVIII wieku /255 Jarosław Pietrzak - Podróż edukacyjna Aleksandra Janusza księcia Ostrogskiego-Zasławskiego w latach 1667-1669 po krajach Europy Zachodniej jako przykład relacji łączących wychowanka z jego preceptorem w świetle diariusza i korespondencji /269 Artur Goszczyński - Korespondencja jako źródło do badań nad podróżami edukacyjnymi synów Lwa Sapiehy /295 Urszula Kicińska - Listy Kazimierza Młockiego, preceptora młodych Szczuków, jako przykład źródła do badań nad staropolskimi podróżami edukacyjnymi /327 Część 4. Źródła szkolne /345 Marian Chachaj - Metryki nacji uniwersytetów włoskich i ich przydatność w badaniach nad staropolskimi podróżami edukacyjnymi /347 Vasyl Kaminskyi - Studia Stanisława Kajetana Tretera na uniwersytecie w Lipsku w latach 60. XVIII wieku - źródła do tematu /363 Anna Szylar - Źródła archwialne dotyczące wyjazdów edukacyjnych dziewcząt do szkół klasztornych w XVII i XVIII wieku /379 Michał Nowicki - Kilka źródeł szkolnych do dziejów podróży edukacyjnych - z archiwów poznańskich /401 Indeks osób /409
27% rabatu
45,99
63,00 zł
Dodaj
do koszyka
Zachować dla przyszłości
W publikacji zaprezentowano wyniki badań dotyczących czasopiśmiennictwa XIX i początków XX wieku. Autorzy – historycy wychowania, historycy, prasoznawcy, literaturoznawcy, bibliolodzy – na podstawie kwerend wydawnictw periodycznych omawiają różne problemy związane ze szkolnictwem, opieką i oświatą, które wówczas ukazywano opinii publicznej, oraz analizują, jaki kreowano stosunek społeczeństwa do tych zagadnień. Czytelnik znajdzie tu wybór tematów z historii szkolnictwa, opieki, wychowania, funkcjonowania towarzystw oświatowych i społeczno-kulturalnych, historii zabawek, zdrowia i higieny czy projektów wychowania dziewcząt. Książka stanowi pierwszą z dwóch monografii. W kolejnym tomie przedstawiono tę tematykę w odniesieniu do XX i początku XXI wieku.
18% rabatu
36,82
44,90 zł
Dodaj
do koszyka
Tadeusz Czapczyński (1884-1958)
W publikacji zaprezentowano sylwetkę Tadeusza Czapczyńskiego, jednego z wybitnych polonistów międzywojnia, działacza oświatowego, autora podręczników i książek dla nauczycieli, badacza literatury i literata. Szczególnie ważna - zarówno w refleksji nad historią dydaktyki, jak i dla projektowania zmian we współczesnej oświacie - jest jego antropocentryczno-kulturowa wizja kształcenia polonistycznego (literackiego i językowego), która w sposób zasadniczy przyczyniła się do odejścia od dydaktyki bazującej na pamięciowym reprodukowaniu treści w kierunku nauczania angażującego młodych ludzi w proces kształcenia. Ponadto jego studia literaturoznawcze są dowodem na to, że umiejętnie łączył pracę badawczą z warsztatem nauczyciela. Mimo bogatej i różnorodnej aktywności Czapczyńskiego, jego dorobek nie doczekał się dotąd szerszego omówienia. Autorka wydobywa go z zapomnienia, mając nadzieję, że dzięki temu Czytelnicy lepiej poznają tę niezwykłą postać.
18% rabatu
38,46
46,90 zł
Dodaj
do koszyka
Centralna Szkoła Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego 1945-1947
Książka traktuje o głównej placówce, która przygotowywała kadry dla struktur komunistycznego Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego w pierwszym okresie jego funkcjonowania. Uczestnicy szkolenia nabywali podstawy wiedzy o metodach pracy operacyjnej, a także z zakresu kryminalistyki i sposobów prowadzenia śledztw. Ponadto do szkolenia specjalnego dołączano szkolenie ogólne i polityczne. Niektórzy absolwenci CS MBP wkrótce po ukończeniu kursu obejmowali stanowiska kierownicze. Najbardziej znanymi słuchaczami tej szkoły byli m.in. przyszły wiceminister w MSW Ryszard Matejewski i Władysław Pożoga – I zastępca ministra spraw wewnętrznych. Zdarzało się również, że kursanci prawdziwą karierę zrobili dopiero poza resortem bezpieczeństwa publicznego, np. Ludwik Sobolewski jako twórca potęgi klubu piłkarskiego Widzew Łódź.
18% rabatu
36,82
44,90 zł
Dodaj
do koszyka
Studium Pisma Świętego w Akademii Teologii Katolickiej (1954-1999)
Monografia o charakterze statystycznym stanowi kompleksowe opracowanie poświęcone studium Pisma świętego w ATK, która w 1999 roku przekształciła się w Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
13% rabatu
17,40
20,00 zł
Dodaj
do koszyka
Wydarzenia Marca 1968 roku w pamięci i edukacji historycznej
Spis treści Wstęp / 7 Małgorzata ŚWIDER, Rok 1968 jako zjawisko międzynarodowe / 15 Martina MANDERA, Młodzież polska w przededniu wydarzeń marcowych / 25 Mariusz PATELSKI, Studenci i władza. Wydarzenia marcowe 1968 roku w środowisku akademickim Opola / 35 Marzena LEŻAK, Losy uczestników wydarzeń Marca 1968 / 49 Damian BRZOSKA, Samospalenie Ryszarda Siwca jako przejaw protestu / 61 Anna GOŁĘBIOWSKA, Czterdziesta rocznica Marca 1968 na łamach wybranych opiniotwórczych tygodników w Polsce / 69 Katarzyna KACZMAREK, Wydarzenia Marca 1968 roku w szkolnych programach oraz podręcznikach do nauczania historii z lat 1970–1999 / 77 Małgorzata JONEK, Miejsce treści dotyczących Marca 1968 roku w polskim systemie edukacyjnym po 1999 roku / 87 Piotr ZAWADZKI, Polski Marzec 1968 roku na kartach wybranych szkolnych podręczników historii w latach 1999–2015 / 95 Anna PŁACZEK, Wydarzenia marcowe 1968 roku w wybranych materiałach edukacyjnych do nauczania historii / 105 Justyna SZENAWA, Gra miejska: Marzec 1968. Scenariusz zajęć /113 Bartosz PAWLAK, (Nie)świadomość historyczna opolskich studentów w kontekście Marca 1968 roku / 125
27% rabatu
20,44
28,00 zł
Dodaj
do koszyka
Z historii szkolnictwa Lubelszczyzny. Ogólnokształcące Liceum Wojskowe w Lublinie w latach 1985-1992
Prezentowane opracowanie ukazuje organizację i działalność Ogólnokształcącego Liceum wojskowego im. Alojzego Srogi w Lublinie. W dokumentacjach organizacyjnych szkoła ta określana liceum wojskowym została utworzona przez Ministerstwo Obrony Narodowej przy współudziale Ministerstwa Edukacji Narodowej w połowie lat 80. XX wieku. Była szkołą wojskową dla małoletnich wzorowaną na funkcjonujących w Polsce od ponad 200 lat korpusach kadetów. Przygotowywała młodzież do dalszej nauki na wyższych uczelniach wojskowych, a następnie do służby wojskowej w Siłach Zbrojnych. W tamtym okresie liceum, pomimo niezmiernie krótkiego okresu funkcjonowania, stało się jedną z wiodących szkół w Lublinie, osiągając wysokie wyniki nauczania, a także renomę w środowisku, o czym świadczyła chociażby liczba kandydatów na jedno miejsce.
21% rabatu
28,20
35,70 zł
Dodaj
do koszyka
Edukacja małego dziecka Tom 12
Tom 12 serii Edukacja małego dziecka, zatytułowany Kierunki zmian w edukacji i stymulacji aktywności twórczej, prezentuje kolejne rozważania teoretyczne i praktyczne nad współczesnymi problemami rozwoju twórczego dziecka. Czas, w jakim dokonują się zmiany, jest okresem szczególnym, który prowadzi do zmiany myślenia o dziecku, jego rozwoju i stymulacji twórczości. Zmiany w edukacji powinny warunkować rozwój dziecka, tzn. takie „odczytanie” jego możliwości znanych i niepoznanych jeszcze, które znajdują się w strefie jego najbliższego rozwoju, jak je określał Lew S. Wygotski. Tematyka opracowań tomu skupia się wokół strony osobowej dziecka, warunków, przestrzeni jego rozwoju twórczego oraz twórczości w obszarze edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Omówiono obszary aktywności dziecka w zakresie jego twórczości językowej, artystycznej, technologicznej. Zwrócono uwagę na stymulację jego osobowości poprzez właściwy dobór metod, technik, które wyzwalają jego twórcze podejście do rozwiązywania zadań i problemów pojawiających się w różnych sytuacjach, zarówno edukacyjnych, jak i życiowych. Proces kształtowania u dziecka twórczego podejścia do wszelkiego rodzaju działań pozwoli mu na bycie refleksyjnym, tzn. umiejącym się zatrzymać i zadawać pytania, poszukiwać rozwiązań i odpowiedzi, które będą wyłamywały się z powszechnie obowiązujących, krępujących swobodę standardów. Bycie twórczym w przedszkolu czy szkole jest trudne dla dziecka, ponieważ jest ono cały czas obciążone nowymi zadaniami, wymaganiami i nie zostawia mu się przestrzeni, aby samo dostrzegło problem i próbowało go rozwiązać. A przecież może samodzielnie i w sposób oryginalny (tylko z dyskretnym wsparciem dorosłego) rozwiązać określony problem, na poziomie swoich możliwości, swojego rozumienia świata. W edukacji powinniśmy stwarzać warunki do wyzwalania twórczości. To pozwoli dzieciom na kształtowanie mądrego i wolnego w ich wyborach życia w przyszłości. Mam nadzieję, że teksty zawarte w tym tomie zainspirują czytelnika do szukania i tworzenia rozwiązań innowacyjnych w pracy z małym artystą – odkrywcą świata – oraz zmuszą do stawiania pytań, które przyczynią się do nowego spojrzenia na dziecko, jego świat i możliwości. Urszula Szuścik
20% rabatu
32,00
40,00 zł
Dodaj
do koszyka
Matematyka na Pomorzu Gdańskim 1944-2015
Niniejsze opracowanie, będące rezultatem przedsięwzięcia podjętego w ramach obchodów Roku Matematyki na Pomorzu, dotyczy historii matematyki, jej obecności w szkołach, uczelniach i instytucjach naukowych na Pomorzu Gdańskim po 1945 roku. Jednym z głównych celów podjętej inicjatywy było udokumentowanie rozwoju matematyki w tym regionie, upamiętnienie – pomału zacierających się – wydarzeń i nazwisk z rozwojem matematyki związanych.
13% rabatu
21,92
25,20 zł
Dodaj
do koszyka
Szkolnictwo wiejskie na Pomorzu Zachodnim
Profesor Zygmunt Szultka z dużym powodzeniem łączy i godzi fundamentalne dyrektywy metodologii badań historycznych, syntetycznie ujęte przez Leopolda von Ranke: "pragnie ona [historia] tylko wiedzieć, jak to rzeczywiście było", ze strukturalno-integracyjnym ujęciem procesu dziejowego szkoły "Annales". Dlatego w jego piśmiennictwie zawsze przedmiotem dziejów jest dynamicznie ujmowane społeczeństwo w możliwie szerokim kontekście genetycznie ukazanych uwarunkowań kształujących życie człowieka na przestrzeni wieków. Te założenia metodologiczne ukształtowały też koncepcję Szkolnictwa wiejskiego na Pomorzu Zachodnim od reformacji do początku XIX wieku, którego proces rozwojowy warunkowały nie tylko obiektywne stosunki społeczno-ekonomiczne, polityczne i kulturalne, ale również struktura rodziny, jej warunki mieszkaniowe i bytowe, rytm dnia, tradycja, religia i sąsiedzi. Nie na ostatnim miejscu zwierzchność feudalna, czyli patron kościoła i szkoły, który angażował pastora i nauczyciela.
27% rabatu
43,07
59,00 zł
Dodaj
do koszyka
Cesarz Julian Apostata i jego ustawa szkolna
Spis treści: Wykaz skrótów Wstęp Źródła I Julian Apostata – cesarz rzymski II Kościół w IV wieku n.e. do objęcia rządów przez Juliana Apostatę III Działalność prawodawcza Juliana Apostaty w zakresie problematyki religijnej IV Ustawa szkolna z dnia 17 czerwca 362 r. Wnioski końcowe Summary Bibliografia Załącznik Notka o książce: Jednym z najciekawszych zagadnień dotyczących panowania Juliana Apostaty była jego próba restytucji pogaństwa, jako religii państwowej, a wśród niej zamiary reformy systemu edukacji tak, by odciąć chrześcijan od wpływu na edukację i wychowanie młodzieży. Celem niniejszej pracy jest ukazanie planów i zamierzeń cesarza Juliana, które ostatecznie doprowadziły do wydania ustawy z 17 czerwca 362 roku. Krytyczna analiza źródeł oraz bogaty zasób literatury pozwala na ukazanie tego aktu prawnego, jako jednego z istotnych przejawów antychrześcijańskiej polityki cesarza. Notka o autorze: Tomasz Szeląg (ur. 6 lipca 1980 r. w Krakowie). Doktor nauk prawnych, absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego. Uzyskał również licencjat kościelny z zakresu prawa kanonicznego na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie w Instytucie Prawa Kanonicznego. Adiunkt w Instytucie Prawa, Administracji i Ekonomii Społecznej na Wydziale Politologii Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Autor monografii "Bitwa pod Adrianopolem. 9 sierpnia 378 r." (2006) oraz "Kampanie galijskie Juliana Apostaty. Argentoratum 357 r." (2007) wydanych nakładem wydawnictwa Infort Editions oraz "Amida 359" (2012), która ukazała się w popularnonaukowej serii Historyczne Bitwy wydawnictwa Bellona. Współautor podręczników z prawa rzymskiego "Prawo rzymskie. Repetytorium" (2002, wyd. II 2004), "Prawo rzymskie. Zestaw ćwiczeń dla studentów prawa" (2004) oraz kilkunastu artykułów naukowych i popularnonaukowych.
32% rabatu
21,08
31,00 zł
Dodaj
do koszyka
Opieka nad dziećmi w Łodzi w latach I wojny światowej
Autorka podejmuje historyczno-pedagogiczną próbę rozpoznania i rekonstrukcji różnych elementów opieki organizowanej dla dzieci w okresie I wojny światowej w dużym ośrodku miejskim (Łódź) na terenie okupacji niemieckiej. Opieką nad dziećmi zajmowały się wówczas liczne środowiska: władze miejskie, instytucje samopomocy społecznej, organizacje filantropijne, wspólnoty chrześcijańskie, społeczność żydowska. Badania zostały usytuowane w obrębie społecznej koncepcji historii wychowania i historii edukacji. Wyeksponowano w nich znaczenie związków między przebiegiem procesów wychowania a warunkami życia społecznego w określonej rzeczywistości historycznej. Problematyka monografii mieści się także w kręgu historycznych badań regionalnych.
13% rabatu
43,41
49,90 zł
Dodaj
do koszyka
Academia Militans. Uniwersytet Jana Kazimierza...
Praca zbiorowa pod redakcją Adama Redzika. Czy w Polsce międzywojennej istniała instytucja naukowa o większych osiągnięciach od Uniwersytetu Jana Kazimierza we Lwowie? Funkcjonowało wówczas pięć uniwersytetów państwowych (Kraków, Lwów, Poznań, Warszawa i Wilno) i dwa prywatne (Lublin i Warszawa) oraz liczne wyższe szkoły profilowane.
30% rabatu
90,93
129,90 zł
Dodaj
do koszyka
The University of Warsaw History and traditions
Autor przedstawia najważniejsze epizody dwusetletniej historii Uniwersytetu Warszawskiego oraz sylwetki jego rektorów, wybitnych profesorów i absolwentów, w tym Fryderyka Chopina. Publikacja jest wprowadzeniem w historię Uniwersytetu, a także przewodnikiem po jego historycznych gmachach, zbiorach odlewów gipsowych czy rycin i rysunków przechowywanych w Gabinecie Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej. Autor omawia osiągnięcia i spuściznę Wydziału Nauk i Sztuk Pięknych (1816–1831) oraz Szkoły Sztuk Pięknych, która działała na terenie kampusu uniwersyteckiego w latach 1844–1862. Skupia się również na historii gmachów Uniwersytetu, jego godle i innych symbolach. Opisuje uniwersyteckie osiągnięcia naukowe i intelektualne na tle ważnych wydarzeń z historii Polski. Publikację uzupełniają interesujące dodatki tematyczne dotyczące m.in. Mieszkania Chopinów na terenie głównego kampusu uniwersyteckiego, postaci Stanisława Kostki Potockiego, założyciela Muzeum UW, zbiorów mumii egipskich i sarkofagów należących do tegoż Muzeum (w depozycie Muzeum Narodowego w Warszawie) oraz uniwersyteckich noblistów. Całość wieńczy kalendarium dziejów Uniwersytetu Warszawskiego. Publikacja, bogato ilustrowana mało znanymi materiałami, jest przeznaczona dla szerokiego kręgu czytelników. Author gives an account of the most important events covering two hundred years of the University’s history and introduces profiles of its rectors, outstanding professors and graduates, among them Fryderyk Chopin. The book can be read as an introduction to the University’s history, and as a guide to its historic monuments and collection of plaster casts, as well as the engravings and drawings housed in the University Library Print Room. The author discusses the achievements and heritage of the Faculty of Science and the Fine Arts, and also of the School of Fine Arts, which existed on the University campus in the years 1844-1862. He also focuses on the history of the University buildings, its emblem and other symbols as well as he describes University’s scientific and intellectual achievements in the context of Poland’s history. The book is complemented with the interesting appendixes referring to the Chopins’ apartment at the University Campus, Stanisław Kostka Potocki, founder of the Museum of the University of Warsaw, the collection of Egyptian mummies and sarcophagi (University of Warsaw deposit in the National Museum, Warsaw) and the University graduates who won the Nobel prize. The final part is the calendar of the University history. This book, richly illustrated with little-known materials, is addressed to a wide circle of readers.
15% rabatu
38,25
45,00 zł
Dodaj
do koszyka
Nauczyciele i ich edukacja
Książkę należy zaliczyć do publikacji przedstawiających rodowód polskiej myśli pedeutologicznej. W rozważaniach koncentruję się na odczytaniu idei, które towarzyszyły kształtowaniu się i głównym założeniom polskiej pedeutologii. Prezentuję je na przykładzie działalności i myśli zasłużonych pedagogów środowiska lwowskiego, to jest: Antoniny Machczyńskiej i Bolesława Ferdynanda Mańkowskiego. To dzieło tworzenia polskiej pedeutologii jest jednocześnie historią polskich instytucji edukacyjnych kształcących nauczycieli, ale i historią życia ich twórców. Instytucje te były wpisane w niełatwe dzieje polskiej oświaty. Władysława Szulakiewicz
8% rabatu
27,60
30,00 zł
Dodaj
do koszyka
Liczba wyświetlanych pozycji:
1
2
3
4
5
Idź do strony:
Uwaga!!!
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?
TAK
NIE
Oczekiwanie na odpowiedź
Dodano produkt do koszyka
Kontynuuj zakupy
Przejdź do koszyka