Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami
Autor:
praca zbiorowa
Wydawca:
Impuls
wysyłka: niedostępny
ISBN:
9788380952584
EAN:
9788380952584
oprawa:
oprawa: broszurowa
podtytuł:
Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie
format:
23,5x16x1 cm
język:
polski
liczba stron:
194
rok wydania:
2017
(1) Sprawdź recenzje
25% rabatu
30,16 zł
Cena detaliczna:
40,00 zł
dodaj do schowka
koszty dostawy
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 30,08 zł
Opis produktu
Autorzy publikacji: Gładyszewska-Cylulko Joanna, Cytowska Beata, Drzazga Agnieszka, Jagoszewska Iwona, Plichta Piotr i Szczupał Bernadeta
Niniejsze opracowanie prezentuje specyfikę pracy i wsparcia w odniesieniu do uczniów z niepełnosprawnościami, o różnych potrzebach edukacyjnych. Choć każdy z rodzajów niepełnosprawności wymaga nieco innych oddziaływań terapeutyczno-edukacyjnych, to niektóre zjawiska występujące w przestrzeni szkolnej dotykają wszystkich przedstawianych grup. Jednym z nich jest agresja rówieśnicza i przemoc (bullying). Temu tematowi została poświęcona pierwsza część monografii. Osoby z niepełnosprawnościami niekiedy występują w roli agresorów, ale częściej stają się ofiarami. Znajomość mechanizmów agresywnych realizowanych za pomocą nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (agresja elektroniczna i cyberbullying), a także zasad i praktycznych wskazówek odnośnie do postępowania profilaktycznego w sytuacji narażenia na przemoc może być pomocna dla pedagogów pracujących z osobami będącymi podmiotem niniejszej publikacji.
W książce przybliżone zostały też zagadnienia dotyczące uczniów z niepełnosprawnością intelektualną oraz z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Poruszono problemy wynikające ze specyfiki funkcjonowania tych dzieci, ujawniające się w sytuacji diagnozy, konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych, doboru metod ich edukacji, rehabilitacji i wsparcia. Omówiono również kwestię pomocy rodzinie udzielanej przez szkołę oraz zasady współpracy pomiędzy tymi dwoma rodzajami otoczenia społecznego mającej na celu dobro dziecka.
W dalszej części opracowania przedstawione zostały problemy uczniów z wadami wzroku i słuchu w kontekście działań ułatwiających ich edukację. Przybliżono wątki związane ze zmianami w zakresie regulacji prawnych, a także form kształcenia. Wszystkie problemy omawianych grup analizowano w odniesieniu do specyfiki ich funkcjonowania w różnych sferach rozwoju. Warto podkreślić w tym miejscu, że choć w szkołach ogólnodostępnych populacja osób z niepełnosprawnością wzrokową i słuchową jest liczna (zwłaszcza osób słabowidzących i słabosłyszących), to niewiele publikacji przybliża zagadnienia ich potrzeb w zakresie kształcenia i wychowania. Niniejsza monografia uzupełnia tę lukę, ułatwiając zrozumienie funkcjonowania uczniów z zaburzeniami widzenia i słyszenia. W obliczu trudności edukacyjnych może to sprzyjać efektywnemu wykorzystywaniu konkretnych metod postępowania omówionych w tej publikacji, jak też stymulować pedagogów do wynajdywania własnych sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych związanych ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi uczniów z wadami wzroku i słuchu.
W publikacji poruszono również problematykę funkcjonowania dzieci przewlekle chorych w roli uczniów. Choroba przewlekła została tu potraktowana jako sytuacja trudna, wywołująca wiele negatywnych emocji i stanów psychicznych. Jednocześnie podkreślono wartość wsparcia społecznego w minimalizowaniu ograniczeń wynikających z tego rodzaju choroby.
Na zakończenie książki ukazano sylwetkę dziecka z niepełnosprawnością ruchową oraz swoistość jego kształcenia i wychowania, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności zaspokajania potrzeby wyrażania siebie i porozumiewania się z innymi poprzez alternatywne i wspomagające formy komunikacji.
Serdecznie zapraszamy do lektury!
Autorzy
Recenzje:✖ Opinia niepotwierdzona zakupem
autor: Nauka to też sztuka
Inność zawsze jest trudna. Nie ważne, czego dotyczy: wyglądu, poglądów, zachowań... Wyraźnie widać to w szkołach, gdzie dzieci wyglądają niczym wynik prostej czynności wykonanej na komputerze: kopiuj, wklej i gotowe. Ubierają się podobnie, mają podobne fryzury i plecaki, a ich zachowania są pełne schematów i "papugowania". Jest tak właśnie dlatego, że inność jest trudna, a osoba wyróżniająca się na tle grupy niemal zawsze w jakiś sposób cierpi. Zwykle jest to wykluczenie, mobbing, bulling albo najzwyczajniejsza przemoc fizyczna. O tym, jak pomóc dzieciom "innym", z jakiegoś względu posiadającym specjalne potrzeby edukacyjne, dowiecie się z najnowszej książki Wydawnictwa Impuls: Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfikacja edukacji i wsparcie.
Przyglądając się książkom, które mają mnie czegoś nauczyć zwracam uwagę nie tylko na wiedzę w nich zawartą, ale również na sposób jej przekazania i język, którym posługuje się autor. Niestety, często spotykam się z tendencją do nadmiernej naukowości. Ktoś "zielony" w temacie może mieć wtedy nie tylko problemy z odbiorem treści, lecz także szybko się nudzić tym, co czyta. W Specjalnych Potrzebach Edukacyjnych uczniów z niepełnosprawnościami na szczęście pamiętano o tym, że po tę książkę mogą sięgnąć również rodzice lub osoby zupełnie nowe i nieznające omawianych zagadnień nawet w małym stopniu. Język jest przyjemny w odbiorze, a pojęcia używane w tekście niemal zawsze są wytłumaczone. Wiedza jest przy tym poparta zarówno badaniami jak i doświadczeniem. Sama chciałabym więcej przeczytać o konkretnych sposobach pracy z dziećmi, bo tego mi nigdy za wiele, a przecież to właśnie z prawdziwych historii uczymy się najwięcej. Czego się dowiemy? Przede wszystkim tego, jak sobie radzić z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, jak je zrozumieć, ułatwić adaptację, przeciwdziałając jednocześnie agresji, bullingowi i wykluczeniu społecznemu. Spojrzymy, z czym musi zmierzyć się dziecko w szkole, jak je wspierać i co jest najważniejsze w edukacji. Poznamy również specyfikę specjalnych potrzeb edukacyjnych i przyjrzymy się każdej z nich, lepiej poznając, czym się objawia autyzm, upośledzenie umysłowe itp. Książka da wiele do myślenia zarówno rodzicom dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych jak i nauczycielom czy terapeutom. Pozycja ta pozwala bowiem odkryć, z czym wiąże się inność danego dziecka, zarówno pod kontem jego funkcjonowania w szkole, jak i w świecie relacji społecznych. Ta książka zmieniła moje myślenie o szkołach integracyjnych i wiele nauczyła o specjalnych potrzebach edukacyjnych i edukacji wyłączającej. Gorąco polecam tę książkę każdemu, kto chce poszerzyć swoją wiedzę i nauczyć się, jak tworzyć odpowiednie warunki rozwoju takim dzieciom. Na koniec, na zachętę, dodam jeszcze, że książka wiele we mnie zmieniła i nauczyła inaczej patrzeć na specjalne potrzeby edukacyjne i dzieci, które ich potrzebują. Teraz już wiem, czym jest spowodowane ich specyficzne zachowanie i dlaczego tak trudno jest im się przystosować do tego, co dla nas jest normalne i banalne. x
Uwaga!!!
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?
TAK
NIE
Wybierz wariant produktu
|