Okładka książki Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami

Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami

Autor: praca zbiorowa
Wydawca: Impuls
wysyłka: niedostępny
ISBN: 9788380952584
EAN: 9788380952584
oprawa: oprawa: broszurowa
podtytuł: Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie
format: 23,5x16x1 cm
język: polski
liczba stron: 194
rok wydania: 2017
(1) Sprawdź recenzje
Wpisz e-mail, jeśli chcesz otrzymać powiadomienie o dostępności produktu
25% rabatu
30,16 zł
Cena detaliczna: 
40,00 zł
dodaj do schowka
koszty dostawy
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 30,08

Opis produktu

Autorzy publikacji: Gładyszewska-Cylulko Joanna, Cytowska Beata, Drzazga Agnieszka, Jagoszewska Iwona, Plichta Piotr i Szczupał Bernadeta Niniejsze opracowanie prezentuje specyfikę pracy i wsparcia w odniesieniu do uczniów z niepełnosprawnościami, o różnych potrzebach edukacyjnych. Choć każdy z rodzajów niepełnosprawności wymaga nieco innych oddziaływań terapeutyczno-edukacyjnych, to niektóre zjawiska występujące w przestrzeni szkolnej dotykają wszystkich przedstawianych grup. Jednym z nich jest agresja rówieśnicza i przemoc (bullying). Temu tematowi została poświęcona pierwsza część monografii. Osoby z niepełnosprawnościami niekiedy występują w roli agresorów, ale częściej stają się ofiarami. Znajomość mechanizmów agresywnych realizowanych za pomocą nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (agresja elektroniczna i cyberbullying), a także zasad i praktycznych wskazówek odnośnie do postępowania profilaktycznego w sytuacji narażenia na przemoc może być pomocna dla pedagogów pracujących z osobami będącymi podmiotem niniejszej publikacji. W książce przybliżone zostały też zagadnienia dotyczące uczniów z niepełnosprawnością intelektualną oraz z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Poruszono problemy wynikające ze specyfiki funkcjonowania tych dzieci, ujawniające się w sytuacji diagnozy, konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych, doboru metod ich edukacji, rehabilitacji i wsparcia. Omówiono również kwestię pomocy rodzinie udzielanej przez szkołę oraz zasady współpracy pomiędzy tymi dwoma rodzajami otoczenia społecznego mającej na celu dobro dziecka. W dalszej części opracowania przedstawione zostały problemy uczniów z wadami wzroku i słuchu w kontekście działań ułatwiających ich edukację. Przybliżono wątki związane ze zmianami w zakresie regulacji prawnych, a także form kształcenia. Wszystkie problemy omawianych grup analizowano w odniesieniu do specyfiki ich funkcjonowania w różnych sferach rozwoju. Warto podkreślić w tym miejscu, że choć w szkołach ogólnodostępnych populacja osób z niepełnosprawnością wzrokową i słuchową jest liczna (zwłaszcza osób słabowidzących i słabosłyszących), to niewiele publikacji przybliża zagadnienia ich potrzeb w zakresie kształcenia i wychowania. Niniejsza monografia uzupełnia tę lukę, ułatwiając zrozumienie funkcjonowania uczniów z zaburzeniami widzenia i słyszenia. W obliczu trudności edukacyjnych może to sprzyjać efektywnemu wykorzystywaniu konkretnych metod postępowania omówionych w tej publikacji, jak też stymulować pedagogów do wynajdywania własnych sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych związanych ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi uczniów z wadami wzroku i słuchu. W publikacji poruszono również problematykę funkcjonowania dzieci przewlekle chorych w roli uczniów. Choroba przewlekła została tu potraktowana jako sytuacja trudna, wywołująca wiele negatywnych emocji i stanów psychicznych. Jednocześnie podkreślono wartość wsparcia społecznego w minimalizowaniu ograniczeń wynikających z tego rodzaju choroby. Na zakończenie książki ukazano sylwetkę dziecka z niepełnosprawnością ruchową oraz swoistość jego kształcenia i wychowania, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności zaspokajania potrzeby wyrażania siebie i porozumiewania się z innymi poprzez alternatywne i wspomagające formy komunikacji. Serdecznie zapraszamy do lektury! Autorzy

Recenzje:

✖ Opinia niepotwierdzona zakupem
autor: Nauka to też sztuka
Inność zawsze jest trudna. Nie ważne, czego dotyczy: wyglądu, poglądów, zachowań... Wyraźnie widać to w szkołach, gdzie dzieci wyglądają niczym wynik prostej czynności wykonanej na komputerze: kopiuj, wklej i gotowe. Ubierają się podobnie, mają podobne fryzury i plecaki, a ich zachowania są pełne schematów i "papugowania". Jest tak właśnie dlatego, że inność jest trudna, a osoba wyróżniająca się na tle grupy niemal zawsze w jakiś sposób cierpi. Zwykle jest to wykluczenie, mobbing, bulling albo najzwyczajniejsza przemoc fizyczna. O tym, jak pomóc dzieciom "innym", z jakiegoś względu posiadającym specjalne potrzeby edukacyjne, dowiecie się z najnowszej książki Wydawnictwa Impuls: Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfikacja edukacji i wsparcie.
Przyglądając się książkom, które mają mnie czegoś nauczyć zwracam uwagę nie tylko na wiedzę w nich zawartą, ale również na sposób jej przekazania i język, którym posługuje się autor. Niestety, często spotykam się z tendencją do nadmiernej naukowości. Ktoś "zielony" w temacie może mieć wtedy nie tylko problemy z odbiorem treści, lecz także szybko się nudzić tym, co czyta. W Specjalnych Potrzebach Edukacyjnych uczniów z niepełnosprawnościami na szczęście pamiętano o tym, że po tę książkę mogą sięgnąć również rodzice lub osoby zupełnie nowe i nieznające omawianych zagadnień nawet w małym stopniu. Język jest przyjemny w odbiorze, a pojęcia używane w tekście niemal zawsze są wytłumaczone. Wiedza jest przy tym poparta zarówno badaniami jak i doświadczeniem. Sama chciałabym więcej przeczytać o konkretnych sposobach pracy z dziećmi, bo tego mi nigdy za wiele, a przecież to właśnie z prawdziwych historii uczymy się najwięcej.

Czego się dowiemy? Przede wszystkim tego, jak sobie radzić z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, jak je zrozumieć, ułatwić adaptację, przeciwdziałając jednocześnie agresji, bullingowi i wykluczeniu społecznemu. Spojrzymy, z czym musi zmierzyć się dziecko w szkole, jak je wspierać i co jest najważniejsze w edukacji. Poznamy również specyfikę specjalnych potrzeb edukacyjnych i przyjrzymy się każdej z nich, lepiej poznając, czym się objawia autyzm, upośledzenie umysłowe itp.

Książka da wiele do myślenia zarówno rodzicom dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych jak i nauczycielom czy terapeutom. Pozycja ta pozwala bowiem odkryć, z czym wiąże się inność danego dziecka, zarówno pod kontem jego funkcjonowania w szkole, jak i w świecie relacji społecznych. Ta książka zmieniła moje myślenie o szkołach integracyjnych i wiele nauczyła o specjalnych potrzebach edukacyjnych i edukacji wyłączającej. Gorąco polecam tę książkę każdemu, kto chce poszerzyć swoją wiedzę i nauczyć się, jak tworzyć odpowiednie warunki rozwoju takim dzieciom.

Na koniec, na zachętę, dodam jeszcze, że książka wiele we mnie zmieniła i nauczyła inaczej patrzeć na specjalne potrzeby edukacyjne i dzieci, które ich potrzebują. Teraz już wiem, czym jest spowodowane ich specyficzne zachowanie i dlaczego tak trudno jest im się przystosować do tego, co dla nas jest normalne i banalne.
x
Oczekiwanie na odpowiedź
Dodano produkt do koszyka
Kontynuuj zakupy
Przejdź do koszyka
Uwaga!!!
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?
TAK
NIE
Oczekiwanie na odpowiedź
Wybierz wariant produktu
Dodaj do koszyka
Anuluj