nowość
Organizacja i funkcjonowanie aglomeracji miejskich
Monografia stanowi kompleksowe opracowanie dotyczące problematyki procesu tworzenia regulacji prawnych regulujących tryb oraz zasady funkcjonowania aglomeracji miejskich. W opracowaniu omówiono również zagadnienia dotyczące m.in.: spójności terytorialnej rozumianej jako możliwości współdziałania regionów i układów lokalnych, zastosowania odpowiednich metod integracji zarządzania aglomeracją, zadań publicznych dla których potrzebne jest utworzenie specjalnej władzy metropolitalnej. Opracowanie uwzględnia zmiany legislacyjne wprowadzone ustawą z 9.03.2017 r. o związku metropolitalnym w województwie śląskim. Wszystkie zaprezentowane w książce problemy były przedmiotem dyskusji podczas konferencji naukowej zorganizowanej przez Katedrę Prawa Samorządu Terytorialnego Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach w dniach 8–9 marca 2018 r. Publikacja przeznaczona jest dla pracowników administracji rządowej i samorządowej, adwokatów i radców prawnych. Zainteresuje również przedstawicieli nauki prawa, administracji oraz politologii.
13% rabatu
86,13
99,00 zł
Dodaj
do koszyka
Odpowiedzialność odszkodowawcza za niezgodne z prawem działania organów administracji publicznej
Opracowanie dotyczy kwestii odpowiedzialności odszkodowawczej za niezgodne z prawem działania organów administracji publicznej, w tym. m.in. - zakres przedmiotowy i podmiotowy odpowiedzialności; - katalog działań niezgodnych z prawem oraz pozostałe przesłanki odpowiedzialności odszkodowawczej; - przedawnienie roszczeń odszkodowawczych; - odpowiedzialność odszkodowawczą organów władzy publicznej w prawie międzynarodowym. W monografii dokonano także: - oceny skuteczności i efektywności regulacji konstytucyjnej i ustawowej z perspektywy ochrony prawa jednostki, - oceny tendencji rozwojowych w kwestii kompensacji za szkody wyrządzone niezgodnie z prawem organów administracji publicznej. Publikacja uwzględnia zmiany legislacyjne wynikające z nowelizacji ustawy z 7.04.2017 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw, która weszła w życie 1.06.2017 r.
13% rabatu
112,23
129,00 zł
Dodaj
do koszyka
Biurokracja Biblioteka Rządzących i Rządzonych Tom 3
Drugie wydanie dyskusji na temat systemów organizacji społecznej w naszym społeczeństwie.
15% rabatu
12,75
15,00 zł
Dodaj
do koszyka
Public Land Law in Poland; Resureces, Administration and USE
Monografia składa się z 6 rozdziałów dotyczących zagadnień administracji publicznej, gruntów publicznych oraz szeroko pojetej gospodarki nieruchomościami. Książka przybliża anglojęzycznemu czytelnikowi podstawy prawne i organizacyjne samorządu terytorialnego oraz administracji państwowej w przedmiocie zarządu gruntami państwowymi (publicznymi) oraz korzystania z gruntów publicznych przez podmioty publiczne i prywatne. Może stanowić również bardzo pomocne narzędzie dla polskich prawników praktykujących w języku angielskim. Dodatkowo, publikacja zawiera krótki, polsko-angielski glosariusz zwrotów i wyrażeń z zakresu omawianej tematyki.
3% rabatu
144,53
149,00 zł
Dodaj
do koszyka
Ustawy samorządowe Komentarz
Praktyczny komentarz do przepisów do ustawy o samorządzie gminnym z odniesieniami do ustawy o samorządzie powiatowym i samorządzie województwa oraz przepisów ustawy o ustroju m.st. Warszawy i wybranych przepisów ustawy o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych. Niniejszy komentarz jest pierwszym i jedynym na rynku opracowaniem wszystkich ustaw samorządowych: ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie powiatowym, ustawy o samorządzie województwa, ustawy o ustroju m.st. Warszawy, niektórych przepisów ustawy o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach, obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz gminach uzdrowiskowych. Najważniejsze korzyści wynikające z zakupu książki: ujęcie w jednej książce analizy kluczowych przepisów dotyczących funkcjonowania gmin, powiatów i województw; poznanie najnowszych nowelizacji ustaw określających ustrój samorządu terytorialnego, w tym nowelizacji z dnia 11 stycznia 2018 r.; uzyskanie wiedzy o aktualnym orzecznictwie sądów i stanowiskach doktryny z zakresu samorządu terytorialnego; poznanie rozwiązań problemów związanych z funkcjonowaniem rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz ich komisji i klubów radnych; poznanie rozwiązań problemów związanych z pełnieniem funkcji wójta, burmistrza, prezydenta miasta, starosty czy marszałka województwa; uzyskanie aktualnej wiedzy na temat nadzoru nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego; pełne zobrazowanie statusu radnego, w tym jego obowiązków i uprawnień; szczegółowe rozważania dotyczące ustroju m.st. Warszawy; zapoznanie się z pierwszym na rynku komentarzem do wybranych przepisów ustawy o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych. Komentarz ten stanowi pierwsze na rynku opracowanie, które zawiera szczegółową analizę wszystkich zmian do ustaw samorządowych wchodzących w życie w 2018 r., ze szczególnym uwzględnieniem tych, które wprowadzono ustawą z 11 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych (Dz.U. z 2018 r. poz. 130). W 2018 r. wchodzą w życie trzy nowelizacje ustaw samorządowych. Każda z nich, choć w różnym zakresie, stanowi istotne wyzwanie dla wszystkich osób, które w codziennej pracy stosują przepisy tych aktów. Zmiany te dotyczą różnych obszarów działalności jednostek samorządu terytorialnego: organizacji rad i sejmików oraz ich wzajemnych stosunków z organami wykonawczymi, organizacji i przeprowadzania wyborów do organów jednostek pomocniczych gmin, zasad posługiwania się przez jednostki samorządu terytorialnego monitoringiem przestrzeni publicznej, środków prawnych przysługujących od rozstrzygnięć nadzorczych. Każda ze zmian wymaga pogłębionego omówienia. Najbardziej istotne są jednak regulacje wprowadzone ustawą z 11 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych. Ustawa ta przewiduje takie nowe rozwiązania, jak: obywatelska inicjatywa uchwałodawcza, budżet obywatelski, raport o stanie jednostki samorządu terytorialnego, indywidualne uprawnienia kontrolne radnego, obligatoryjna komisja skarg, wniosków i petycji, uprawnienia klubów radnych (dotąd nieznane). Komentarz uwzględnia najnowsze zmiany, które weszły w życie w lipcu 2018 r. Są to zmiany wynikające z ustawy z 15.6.2018 r. o zmianie ustawy – Kodeks wyborczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 1349), oraz zmiany wynikające z ustawy z 5.7.2018 r. o szczególnych rozwiązaniach dotyczących gminy Ostrowice w województwie zachodniopomorskim (Dz.U. z 2018 r. poz. 1432). W książce odpowiadamy na pytania, które mogą sprawiać najwięcej problemów w procesie stosowania przepisów ustaw samorządowych, np.: W jaki sposób w pełni prawidłowo przeprowadzać zmiany granic jednostek samorządu terytorialnego? Jak organizować i przeprowadzać konsultacje z mieszkańcami? Co to jest budżet obywatelski i jak należy go przeprowadzać? Na jakich zasadach jednostka samorządu terytorialnego może prowadzić monitoring w obszarze przestrzeni publicznej? W jaki sposób prawidłowo organizować i przeprowadzać wybory do organów jednostek pomocniczych gmin? W jaki sposób prawidłowo organizować prace rady (sejmiku), jak właściwie przygotowywać i przeprowadzać sesje tego organu oraz jakie zadania i kompetencje ma jego przewodniczący? Jakie zadania i kompetencje mają stałe, obligatoryjne komisje rady (sejmiku): komisja rewizyjna oraz komisja skarg, wniosków i petycji? Jakie obowiązki i uprawnienia mają radni i ich kluby? W jaki sposób należy prowadzić gospodarkę finansową i majątkową jednostki samorządu terytorialnego? Co to jest raport o stanie jednostki samorządu terytorialnego i co powinno się w nim znaleźć? Jakie kompetencje ma organ stanowiący, a jakie organ wykonawczy? Jak układają się wzajemne relacje tych podmiotów? Jak prawidłowo organizować współdziałanie między jednostkami samorządu terytorialnego? Jak prawidłowo prowadzić postępowanie nadzorcze nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego? Jakie środki prawne przysługują na rozstrzygnięcia nadzorcze i w jaki sposób je skutecznie wnieść? Jak skutecznie przygotowywać i wnosić skargi na uchwały i zarządzenia organów jednostek samorządu terytorialnego? Jak prawidłowo wdrożyć zmiany w ustawach samorządowych, które wynikają z ich nowelizacji wchodzących w życie w 2018 r.? Jakimi odrębnościami ustrojowymi charakteryzuje się m.st. Warszawa i jego dzielnice? Jakimi odrębnościami ustrojowymi charakteryzują się gminy uzdrowiskowe?
5% rabatu
284,05
299,00 zł
Dodaj
do koszyka
Samorząd XXI wieku
Samorząd lokalny w Polsce wart jest rzeczowych debat i rozważnych reakcji w celu mądrego jego doskonalenia. Książka jest próbą podjęcia takiej analizy, w której uwzględniono skomplikowaną i wielowątkową jego naturę oraz połączono opinie naukowców z poglądami praktyków. Wgląd na krajową problematykę starano się także uzupełnić kontekstem europejskim. Opracowanie pomaga lepiej zrozumieć samorząd – zarówno ze strony uwarunkowań, jak i głównych trendów kształtujących jego perspektywy. Książka może być więc ciekawą lekturą dla szerokiego grona odbiorców – kreatorów polityki publicznej (polityków, samorządowców), jej komentatorów (publicystów, naukowców, ekspertów), wykonawców (pracowników administracji) czy w końcu klientów tej polityki (mieszkańców). Może być także podręcznikiem dla studentów różnych kierunków studiów, od których wymagana jest wiedza i kompetencje w zakresie sposobu funkcjonowania samorządu.
33% rabatu
26,73
39,90 zł
Dodaj
do koszyka
Vademecum sekretarza jednostki samorządu teryt. ..
Jedyna na rynku publikacja omawiająca kompleksowo zagadnienia, którymi zajmuje się Sekretarz, w tym: przepisy związane z organizacją wyborów samorządowych (najnowsze wytyczne w tym zakresie), ochroną danych osobowych, nowe obowiązki wprowadzone przez ustawę z dnia 11 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych itd.). Głównym zadaniem sekretarza gminy, wynikającym z art. 33 ustawy o samorządzie gminnym, jest organizacja pracy urzędu (zapewnia sprawne funkcjonowanie urzędu, w tym prawidłowy obieg dokumentów, rozpatrywanie skarg i wniosków itp.). Nie jest to samodzielna kompetencja, bowiem za określenie organizacji i zasad funkcjonowania urzędu odpowiedzialny jest wójt. Przepisy ustawy o samorządzie gminnym stanowią jednak, że wójt może powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu zastępcy wójta lub sekretarzowi gminy. W ramach organizacji pracy urzędu do kompetencji sekretarza należy również sprawne zorganizowanie dostępu do informacji publicznej i zapewnienie procedury ochrony danych osobowych. W ramach powierzonych zadań sekretarz najczęściej zarządza kadrami (do jego zadań należy przygotowanie opisu stanowisk pracy i koordynacja ocen pracowniczych, jak również koordynacja służby przygotowawczej). Może spełniać istotną rolę w naborze na stanowiska urzędnicze. Może być koordynatorem i nadzorującym prace komisji konkursowej, może także czynnie uczestniczyć w toku postępowania konkursowego, np. jako członek komisji (czy także jej przewodniczący). Jako osoba, która może posiadać kompetencje z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi, sekretarz powinien znać uregulowania dotyczące naboru konkursowego i stosować je w praktyce. Ponadto sprawuje nadzór merytoryczny i koordynuje pracę na sesjach rady gminy. Bierze udział w procedurze uchwalania budżetu i wieloletniej prognozy finansowej. Zajmuje się również opracowywaniem projektów dokumentów takich jak regulaminy czy instrukcje obowiązujące w urzędzie gminy. Zakres zadań sekretarza jest bardzo obszerny i wymaga wszechstronnego omówienia. Publikacją, która wyjaśnia trudne zagadnienia, z którymi musi zmierzyć się sekretarz jest Vademecum sekretarza.
15% rabatu
152,15
179,00 zł
Dodaj
do koszyka
Kontrola administracji publicznej w.4
Autor całościowo analizuje zagadnienia kontroli administracji publicznej w Polsce, w tym m.in. ogólne teoretyczne i prawne aspekty kontroli administracji, a także kontrolę: zewnętrzną nad administracją, wewnątrzadministracyjną oraz wewnętrzną w jednostkach organizacyjnych administracji publicznej. W podręczniku kompleksowo przedstawiono prawny system kontroli administracji publicznej z uwzględnieniem aktualnego stanu prawnego, w tym najnowszych unormowań dotyczących wykonywania kontroli w administracji rządowej. Omówiono także nowe aspekty systemu kontroli, takie jak kontrola zarządcza czy audyt wewnętrzny. Wskazano międzynarodowe, zwłaszcza unijne, czynniki tendencji rozwojowych systemu kontroli. Rozważania prowadzone są z wykorzystaniem obszernej literatury przedmiotu oraz regulacji prawnych i orzecznictwa.
13% rabatu
60,03
69,00 zł
Dodaj
do koszyka
Wybory samorządowe Komentarz
W komentarzu zostały kompleksowo omówione przepisy Kodeksu wyborczego w zakresie samorządowej problematyki wyborczej. Zawiera on analizę problematyki dotyczącej wyborów samorządowych – od ogólnych regulacji wyborczych po zagadnienia szczegółowe dotyczące wyborów do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego oraz wyborów wójta, burmistrza i prezydenta miasta. Całość opracowania wieńczy komentarz do przepisów karnych związanych z procesem wyborczym. Autorzy analizują nowe regulacje Kodeksu wyborczego wprowadzone m.in. mocą ustaw: 1) z 11.01.2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych, dotyczące: - wprowadzenia tzw. dwukadencyjności wójtów, - zmiany ustawowej definicji znaku „X”, - ograniczenia możliwości głosowania korespondencyjnego, - zakresu kompetencji komisarzy wyborczych, - protestów wyborczych; 2) z 15.06.2018 r. o zmianie ustawy – Kodeks wyborczy oraz niektórych innych ustaw, dotyczące: - powoływania urzędników wyborczych, - skrócenia procedury sądowoadministracyjnej w sprawach skarg na uchwały Państwowej Komisji Wyborczej dotyczących podziału na okręgi wyborcze. Opracowanie uwzględnia ponadto aktualne orzecznictwo, dorobek doktryny i piśmiennictwa prawa administracyjnego i konstytucyjnego.
13% rabatu
103,53
119,00 zł
Dodaj
do koszyka
Zarządzanie sprawami wspólnymi dla dużych miast i ich zurbanizowanego otoczenia
W książce przedstawiono zagadnienia zarządzania sprawami wspólnymi dla dużych miast i ich zurbanizowanego otoczenia w Polsce w formule zintegrowanych inwestycji terytorialnych (ZIT). Kwestie te odnoszą się do sposobu funkcjonowania obszarów mających kluczowe znaczenie z perspektywy współczesnego państwa, dotyczą bowiem obszarów funkcjonalnych skoncentrowanych wokół dużych aglomeracji miejskich, w tym wokół miast mających status metropolii oraz miast o znaczeniu wojewódzkim, regionalnym i subregionalnym. Rozważania są prowadzone na tle systemowym i mają na celu odniesienie instytucji zintegrowanych inwestycji terytorialnych do konstytucyjnej koncepcji samorządu terytorialnego w Rzeczypospolitej Polskiej.
13% rabatu
112,23
129,00 zł
Dodaj
do koszyka
Cel w administracji publicznej i prawie administracyjnym
Prezentowana książka stanowi znaczący wkład Autora w rozwój dyscypliny prawa, a także nauki administracji. Charakteryzuje ją oryginalność podjętej problematyki, zastosowanych metod badawczych i prezentowanych treści. Można powiedzieć, że faktycznie jest to pierwsza praca mająca za przedmiot cel w administracji publicznej i prawie administracyjnym w tak kompleksowym ujęciu. Zapełnia przez to istniejącą w doktrynie lukę. […] Jest to niewątpliwie bardzo ważne opracowanie naukowe ukierunkowane na tworzenie doktrynalnych podstaw dla nowego ładu prawnego i administracyjnego. z recenzji prof. zw. dr. hab. Mariana Zdyba Praca Ambrożego Mitusia ma charakter interdyscyplinarny, chociaż z całą pewnością mieści się w ramach dyscypliny naukowej prawa. Autor swobodnie porusza się zarówno po obszarach prawa administracyjnego, jak i prawa konstytucyjnego oraz filozofii prawa, a jednocześnie wykracza poza rozważania z zakresu prawa i analizuje zagadnienia ze sfery innych dyscyplin, w szczególności nauki administracji. W książce nie brakuje też prezentowania poglądów wywodzących się z dziedziny nauk społecznych i ekonomicznych. z recenzji prof. zw. dr. hab. Stanisława Wrzoska
20% rabatu
43,68
54,60 zł
Dodaj
do koszyka
Partnerstwo publiczno-prywatne
Książka zawiera komentarz do przepisów ustawy z dnia 19 grudnia 2008 roku o partnerstwie publiczno-prywatnym po jej nowelizacji mocą ustawy z dnia 5 lipca 2018 roku o zmianie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz niektórych innych ustaw. Omówienie poszczególnych przepisów ustawy odnosi się zarówno do kwestii praktycznych, jak i naukowych podstaw zawartych w jej konstrukcji. Wykorzystano najnowsze orzecznictwo sądowe, dorobek literatury zagranicznej oraz raporty międzynarodowych instytucji zajmujących się partnerstwem publiczno-prywatnym. Książka adresowana jest do praktyków, przedstawicieli sektora publicznego planujących wykorzystanie PPP, instytucji kontrolujących, jak również studentów kierunków prawniczych oraz ekonomicznych.
15% rabatu
46,75
55,00 zł
Dodaj
do koszyka
Konstytucyjne umocowanie samorządu terytorialnego
W monografii przedstawiono zagadnienia omawiane w trakcie XI Seminarium Naukowego Katedry Prawa Samorządu Terytorialnego Uniwersytetu Jagiellońskiego, które odbyło się w dniach 19–20.10.2017 r. w Krakowie. Uczestnicy spotkania dyskutowali o istocie samorządności, a także roli jaką Konstytucja RP przewiduje dla instytucji samorządu terytorialnego. W ramach Seminarium powstało kilkanaście artykułów ujętych w niniejszej książce, poruszających m.in. kwestie dotyczące: – istoty samorządności, – samorządu terytorialnego jako podmiotu sprawującego władzę publiczną, – zadań samorządu terytorialnego, – gwarancji samodzielności decyzyjnej i finansowej samorządu terytorialnego, – autonomii statutowej jednostek samorządu terytorialnego, a także ich sądowej ochrony. Książka uwzględnia najnowsze zmiany legislacyjne wprowadzone: – ustawą z 11.01.2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału oby- wateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych, – ustawą z 14.12.2017 r. o zmianie ustawy o zakazie propagowania komunizmu lub innego ustroju totalitarnego przez nazwy jednostek organizacyjnych, jednostek po- mocniczych gminy, budowli, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz pomniki. Publikacja jest przeznaczona dla pracowników administracji rządowej i samorządowej oraz dla praktyków prawa: adwokatów, radców prawnych, sędziów, prokuratów, doradców podatkowych. Może być przydatna także pracownikom naukowym i studentom.
13% rabatu
120,93
139,00 zł
Dodaj
do koszyka
SŁOWNIK BIOGRAFICZNY STAROSTÓW DRUGIEJ RZECZYPOSPOLITEJ TOM 1
„Starostowie w Drugiej Rzeczypospolitej byli urzędnikami państwowymi, z czego wynikało, że o miejscu ich służby formalnie decydowały władze centralne, a dokładniej – minister spraw wewnętrznych. Jednocześnie kompetencje starostów powiatowych jako stojących na czele administracji samorządowej szczebla powiatowego były ścisłe związane ze środowiskami lokalnymi – mieli oni w swym ręku podstawowe instrumenty wpływu na życie społeczno-ekonomiczno-polityczne podległego powiatu, rozwój jego infrastruktury czy działalność organizacji społecznych na jego terenie. Ze zbiegu tych dwóch okoliczności wynika jasna konkluzja – z jednej strony mamy do czynienia z osobami, które często zostawiły po okresie swojego urzędowania bardzo wymierne efekty, ważne dla społeczności lokalnych, ale z drugiej strony – w zdecydowanej większości przypadków nie były związane swym pochodzeniem z zarządzanym obszarem (inaczej niż współcześnie)”. (ze Wstępu)
33% rabatu
43,55
65,00 zł
Dodaj
do koszyka
Wynagrodzenia pracowników samorządowych
Książka zawiera praktyczne porady dotyczące możliwości rozwiązania bieżących problemów powstających w codziennej pracy w jednostkach samorządu terytorialnego. W drugim wydaniu uwzględniono zmiany wprowadzone rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, które weszły w życie 19.05.2018 r. i dotyczą: - obniżenia wynagrodzenia zasadniczego osób zatrudnionych na podstawie wyboru lub powołania, - wynagrodzenia prowizyjnego, - wypłacania dodatku za wieloletnią pracę, - wypłaty nagrody jubileuszowej oraz odprawy emerytalnej, - tabeli stanowiskowych. Autorzy wskazują, jak obliczyć wysokość odprawy, odszkodowania i wynagrodzenia za pracę wadliwą, omawiają również kwestie wynagrodzenia za czas niewykonywania pracy z uwzględnieniem urlopu oraz w warunkach niezdolności do pracy.
13% rabatu
86,13
99,00 zł
Dodaj
do koszyka
Dokumentacja w gospodarce odpadowej
Wytwórcy odpadów, a także firmy, które zajmują się dalszym zagospodarowaniem tych odpadów, muszą szczegółowo udokumentować wszelkie czynności z tym związane. Zanim jednak do tego dojdzie, trzeba zdobyć stosowne decyzje administracyjne. Procedury ich uzyskania są często skomplikowane, o dokumenty trzeba się ubiegać w różnych miejscach, nie wszędzie też są dostępne wzory wniosków potrzebnych do ich wydania. Dlatego przygotowaliśmy publikację, która w całości jest poświęcona dokumentacji związanej z gospodarką odpadową.
31% rabatu
61,41
89,00 zł
Dodaj
do koszyka
Samorządowe centra usług wspólnych
Celem książki jest przedstawienie modeli organizacyjnych i praktyki funkcjonowania CUW w JST jak również pytań i odpowiedzi, które władze samorządowe muszą uzyskać chcąc wprowadzić i zarządzać efektywnie usługą wspólną. Książka zawiera także elementy wiedzy prawniczej i organizacyjnej, która jest niezbędna dla wdrożenia CUW w JST. Intencją autorów jest, aby strukturę pracy stanowiły pytania, których odpowiedzi są kluczowe dla procesu powołania i zarządzania CUW. Dzięki temu czytelnik będzie mógł korzystać z książki podczas całego procesu powoływania CUW. Książka opiera się na nowym otoczeniu prawnym, które uwzględnia wytyczne do stosowania RODO w urzędach także w CUW. A także szereg nowych regulacji podatkowych szczególnie dot. JPK i VAT. Pomimo dwuletniego okresu obowiązywania przepisów (ustawy z dnia 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym i niektórych innych ustaw) umożliwiających wprowadzenie CUW w JST niewiele z nich zdecydowało się na wdrożenie tego rozwiązania. Doświadczenia już funkcjonujących CUW (praktyk innych krajów) pokazują jednak, że nie jest to proces łatwy i nie zawsze kończy się sukcesem. Niewłaściwie przygotowane procesów wdrożeniowych, brak przygotowania lub zbagatelizowanie przygotowanej analizy funkcjonowania i planu wdrożenia może przynieść nawet pogorszenie jakości procesów obsługowych. Nasza publikacja ma ustrzec praktyków administracji lokalnej przed błędami, które mogą pojawić się w trakcie wdrażania i realizowania usługi wspólnej. W książce przedstawione zostały doświadczenia w funkcjonowaniu samorządowych CUW na poziomie gmin i powiatów. Na podstawie przeprowadzonych badań możliwe było określenie zakresu wykorzystania obowiązujących przepisów, a także wskazanie praktycznych problemów związanych z wdrażaniem wskazanego narzędzia. Warto podkreślić, że do chwili wydania publikacji w żadnym z regionalnych samorządów nie powstał CUW. Publikacja została tak przygotowana, aby każda jednostka, która zastanawia się nad procedurą wdrożenia CUW, mogła przygotować się tego procesu w merytoryczny sposób, analizując wszelkie dostępne informacje i wybierając dla siebie optymalne rozwiązanie. Krok po kroku autorzy prezentują elementy konieczne do przygotowania na wstępnym etapie, przechodząc do samego procesu zmiany organizacyjnej, po zakończenie operacji wspólnej obsługi. Przedstawiony został przykładowy sposób zarządzania CUW. Począwszy od analizy procesów obsługowych, pomiar ich efektywności czy standaryzację działań obsługowych. Przyjęcie uchwały i następne zmiany w regulaminie organizacyjnym nie wyczerpują wszystkich działań formalnych. Kolejnym elementem jest przeniesienie pracowników, których miejscem pracy do czasu powołania CUW były np. samorządowe jednostki organizacyjne. W tym momencie należy odpowiedzieć m.in. na następujące pytania: Jaki będzie podział pracy pomiędzy pracownikami? Czy każda z osób będzie nadal realizowała procesy obsługowe dla tej samej jednostki organizacyjnej, czy też dojdzie do nowego podziału obowiązków? Na jakiej zasadzie będzie przebiegała komunikacja pomiędzy pracownikami urzędu, a samorządowymi jednostkami organizacyjnymi? Jaki będzie plan standaryzacji działań obsługowych?
13% rabatu
120,93
139,00 zł
Dodaj
do koszyka
Kompetencje personalne i społeczne
Podręcznik jest dostosowany do podstaw programowych kształcenia w zawodach – obejmuje wszystkie zagadnienia z zakresu kompetencji personalnych i społecznych (KPS) – część II podstawy programowej – efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów. Tak więc może on być wykorzystywany w technikach, szkołach zasadniczych, szkołach branżowych I stopnia i szkołach policealnych kształcących we wszystkich zawodach. Oprócz tego może być również stosowany na kursach i szkoleniach z tego zakresu. Wszystkie plany nauczania, opracowane przez ORE w 2017 r. dla szkół branżowych I stopnia, zawierają nowy przedmiot : kompetencje społeczne. Podręcznik "Kompetencje personalne i społeczne" obejmuje wszystkie zagadnienia z tego przedmiotu Wszystkie plany nauczania, opracowane przez ORE w 2017 r. dla techników i szkół policealnych, zawierają nowy przedmiot" kompetencje społeczne i organizacja pracy zespołów. Nasze podręczniki "Kompetencje personalne i społeczne" i Organizowanie pracy małych zespołów obejmują wszystkie zagadnienia z tego przedmiotu. Autorka w prosty sposób wyjaśnia w podręczniku zagadnienia dotyczące osobowości, rozumienia, odczuwania i motywacji (kompetencje personalne) oraz funkcjonowania człowieka w różnych sytuacjach w społeczeństwie (kompetencje społeczne). Omówione są w nim tematy, które kształtują życiową zaradność ludzi – dlatego może być przydatny nie tylko dla uczniów, ale dla każdego człowieka. Podręcznik składa się z dziesięciu rozdziałów. Każdy z rozdziałów zakończony jest podsumowaniem i zestawem pytań sprawdzających. Dodatkowo w podręczniku zamieszczony jest wykaz aktów prawnych oraz słownik najważniejszych pojęć. Podręcznik zawiera: - 152 strony formatu B5 - 26 tabel - 27 rysunków - 115 przykładów
13% rabatu
16,44
18,90 zł
Dodaj
do koszyka
Ustawy samorządowe Nowe instytucje Analiza z przykładami i wzorami dokumentów
Książka została przygotowana specjalnie z myślą o pracownikach sektora publicznego, w tym przede wszystkim urzędów gmin, starostw powiatowych i urzędów marszałkowskich, a także – urzędów wojewódzkich i regionalnych izb obrachunkowych, którzy zajmują się na co dzień obsługą organów jednostek samorządu terytorialnego i organów nadzoru nad ich działalnością. Z początkiem nowej kadencji organów jednostek samorządu terytorialnego wchodzi w życie znaczący pakiet zmian w ustawach samorządowych (ustawie o samorządzie gminnym, ustawie o samorządzie powiatowym oraz ustawie o samorządzie województwa), wprowadzony ustawą z 11 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych. Nowelizacja obejmuje rozwiązania dotyczące działalności organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego. Zmiany te są dość rozległe, a ich wdrożenie będzie wymagało nie tylko odstąpienia od licznych utrwalonych praktyk i dotychczasowych regulacji statutowych, ale także podejmowania szeregu nowych uchwał i nowelizowania statutów jednostek samorządu terytorialnego. Nowelizacja ta oznacza więc wielką zmianę dla wszystkich osób, które w codziennej pracy stosują przepisy ustaw samorządowych.Regulacje te stanowią tym większe wyzwanie dla organów jednostek samorządu terytorialnego, że wszystkie wchodzą w życie łącznie, z początkiem nowej kadencji tych podmiotów.Ten stan rzeczy rodzi potrzebę pogłębionego omówienia nowych rozwiązań i przygotowania wzorów dokumentów, w tym w szczególności uchwał, które mogłyby zostać wykorzystane przez samorządowców przy wdrażaniu nowelizacji. W książce Autor szczegółowo komentuje wprowadzone do ustaw samorządowych nowe instytucje takie jak: obywatelska inicjatywa uchwałodawcza, budżet obywatelski, raport o stanie jednostki samorządu terytorialnego, indywidualne uprawnienia kontrolne radnego, komisja skarg, wniosków i petycji. W książce w pogłębiony sposób omówiono także nowe regulacje dotyczące obsługi organu stanowiącego i jej organizacji, głosowania, transmisji i utrwalania obrad rad i sejmików oraz klubów radnych i ich uprawnień. W książce – oprócz szczegółowej wykładni nowych przepisów ustaw samorządowych – zamieszczono liczne wzory uchwał i przepisów, które muszą być wprowadzone do statutów jednostek samorządu terytorialnego. Posłużenie się wzorami zawartymi w książce ułatwi wdrożenie nowych przepisów. Najważniejsze zmiany wprowadzone ustawą to: wprowadzenie budżetu obywatelskiego jako szczególnej, obowiązkowej we wszystkich miastach na prawach powiatu, formy konsultacji społecznych, poprzedzających skierowanie przez organ wykonawczy projektu uchwały budżetowej do organu stanowiącego; wprowadzenie raportu o stanie jednostki samorządu terytorialnego jako obowiązkowego w każdej jednostce samorządu terytorialnego dokumentu, w którym raz do roku organ wykonawczy będzie przedstawiał sprawozdanie ze swojej działalności, które następnie będzie poddawane ocenie w głosowaniu (wotum zaufania); wprowadzenie w każdej jednostce samorządu terytorialnego obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej jako trybu zgłaszania przez grupy mieszkańców projektów uchwał rady (sejmiku); wprowadzenie indywidualnych uprawnień kontrolnych przysługujących radnym takich, jak prawo do składania interpelacji i zapytań czy prawo dostępu do dokumentów i wstępu do pomieszczeń, wraz ze szczegółową regulacją sposobu wykonywania tych praw; wprowadzenie obowiązku powoływania w każdej radzie (sejmiku) komisji skarg, wniosków i petycji wraz z określeniem zasad jej działania i kształtowania obsady personalnej; wprowadzenie obowiązku głosowania w radzie (sejmiku) za pomocą urządzeń, prowadzenia transmisji obrad organu stanowiącego oraz utrwalania dźwięku i obrazu z ich przebiegu; wprowadzenia szeregu regulacji dotyczących klubów radnych, ich pozycji i przysługujących im uprawnień.
13% rabatu
112,23
129,00 zł
Dodaj
do koszyka
Samodzielność podstawowej jednostki samorządu terytorialnego w organizacji i świadczeniu usług komunalnych
Monografia dotyczy zakresu samodzielności samorządu terytorialnego w definiowaniu i świadczeniu usług komunalnych, a podstawę analizy stanowią rozwiązania prawa unijnego, francuskiego i polskiego. Pomimo rosnącego wpływu prawa unijnego uznana jest jednak rola, jaką państwo i samorząd lokalny, odgrywają w podejmowaniu decyzji o sposobach realizacji spoczywających na nich zadań. W monografii wskazuje się granice i możliwości definiowania i świadczenia usług komunalnych samodzielnie przez jednostki samorządu lokalnego oraz powierzania ich na zewnątrz, tj. z udziałem podmiotów prywatnych. Oba modele wymagają uwzględniania szeregu regulacji, w tym przepisów dotyczących zamówień publicznych i prawa konkurencji.
3% rabatu
144,53
149,00 zł
Dodaj
do koszyka
Liczba wyświetlanych pozycji:
1
2
3
4
5
62
Idź do strony:
Uwaga!!!
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?
TAK
NIE
Oczekiwanie na odpowiedź
Dodano produkt do koszyka
Kontynuuj zakupy
Przejdź do koszyka