Okładka książki Odwaga poetyki
W części teoretycznej publikacja dotyczy miejsca nauk humanistycznych, kulturoznawstwa i teorii literatury w społeczeństwie, w części analitycznej ukazuje zaangażowanie społeczne, odbiór społeczny psalmów traktowanych jako pierwowzór zaangażowanej literatury. W tej książce chciałbym pokazać czytelnikowi, że pojęcie kultury przywoływane przeze mnie jest równoznaczne z wizją zaangażowanego, troskliwego i empatycznego pielęgnowania – to bardzo bliskie sobie kategorie uczestniczenia w życiu i jego wyzwaniach. Ze Wstępu „Nie ma tego rodzaju opracowania w języku polskim, które by łączyło tak różne perspektywy oddziaływania Reformacji na współczesną kulturę w bardzo różnych jej aspektach [...]. Całość rozważań została umieszczona w bardzo szerokim kontekście historycznym, teologicznym, filozoficznym, antropologicznym, literaturoznawczym i językoznawczym. W sensie ogólnym jest to dobrze pomyślane studium interdyscyplinarne skupione wokół kulturowego wymiaru Reformacji. Z recenzji prof. dr. hab. Sławomira Jacka Żurka (KUL)
18% rabatu
37,02
44,90 zł
Dodaj
do koszyka
nowość
Okładka książki Czy książki wywołują rewolucje?
Wybór tekstów Rogera Chartier’a, historyka francuskiego, poświęconych historii książki i lektury. Rozprawy dotyczą przemian kultury piśmiennej i jej współczesnych adaptacji. Ponadto publikacja zawiera rozważania Chartier’a na temat procesów lekturowych w dobie tekstów elektronicznych, a także społecznych oddziaływań książki. Koncepcja historii lektury, jaką proponuje Roger Chartier, jest daleka od historii ?lozo?i, historii literatury czy historii idei, które głównym przedmiotem swego zainteresowania czynią teksty, ich strukturę i znaczenie. Wykracza także zdecydowanie poza tradycyjne badania z zakresu historii książki czy historii czytelnictwa, skoncentrowane wokół statystycznie rozumianych kwestii dotyczących tego, co i przez kogo było w danym okresie wydawane oraz czytane. Produkcja i obiegi książki, grupy czytelnicze i ich lektury – to wszystko interesuje oczywiście Rogera Chartiera, ale kluczowym zagadnieniem czyni on w swoich pracach kwestię dotyczącą tego jak czytano, czym były różnorakie, zmieniające się w czasie sposoby lektury – z tej perspektywy postrzega tamte, bardziej tradycyjnie ujmowane zagadnienia. Z posłowia Pawła Rodaka
15% rabatu
31,62
37,00 zł
Dodaj
do koszyka
nowość
Okładka książki Niepokój
Nowoczesny podmiot, prezentujący się innym i samemu sobie jako „podmiot pewny siebie” (wedle celnego określenia Jeana Beaufreta), podszyty jest nieusuwalnym niepokojem, który w tym samym stopniu stanowi energetyzujący bodziec do działania oraz nieustających poszukiwań, co blokuje możliwość osiągnięcia zaplanowanych (niekiedy utopijnych) celów i satysfakcji z własnych (nie)dokonań. Brejnak rozwija tę myśl, pokazując intrygująco, ale i przekonująco, jak ponad chronologią historycznoliterackich wydarzeń, poza odrębnościami literackich prądów, kierunków i poetyk nowoczesności, a także pomimo granic między odmiennościami sztuk, kultur, wiedzy, zawiązuje się i rozpościera „tkanka” niepokoju, którą przeniknięte jest doświadczenie nowoczesne. Z recenzji prof. dra hab. Ryszarda Nycza Ta książka pod wieloma względami przypomina znakomite dzieło Reinharda Kuhna The Demon of Noontide. Ennui in Western Literature – chodzi mi głównie o tematyczne ujęcie problemu, skalę referencji tekstowych, szerokie spojrzenie na analizowane zagadnienie, syntetyczność koncepcji, ale też o sposób prowadzenia narracji, która zarówno wciąga, jak i niepokoi czytelnika. Z recenzji prof. dra hab. Adama Dziadka Sebastian Brejnak (ur. 1994 w Ostrowi Mazowieckiej) – doktorant kulturoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim, poeta (tomik Kodeina w almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2016, Biuro Literackie, Stronie Śląskie 2017), wokalista, autor muzyki i tekstów (Bluebird, Apple Fields), chórzysta i solista (KChA, Camerata Jagellonica). Laureat XXIV edycji Konkursu Prac Magisterskich im. Jana Józefa Lipskiego; wyróżniony w XIII edycji Ogólnopolskiego Konkursu Poetyckiego im. Jacka Bierezina. Publikował m.in. w „Ruchu Literackim”, „Kontekstach Kultury”, „Kontencie”.
20% rabatu
32,10
39,90 zł
Dodaj
do koszyka
Okładka książki Historie oka
Oko było dla Leirisa, Artauda, Blanchota, a przede wszystkim Bataille’a przedmiotem fascynującym i zarazem odrażającym, źródłem rozkoszy i przerażenia – prawdziwym obiektem sacrum. Jako symbol boskiego porządku i rozumowego poznania stało się celem gwałtownych ataków, w których było obserwowane, otwierane, tłamszone, ściskane, miażdżone, wywracane na nice, wyłupywane, wtłaczane w różne mniej lub bardziej przystosowane do tego miejsca, a także przypisywane rzeczom i tworom, u których znaleźć się go nie spodziewano. Jednocześnie jednak – stale zyskiwało na sile i znaczeniu. Sytuując się na przecięciu literatury, sztuki, filozofii i antropologii, Historie oka opowiadają o przemianach, jakie zaszły – głównie w pierwszej połowie XX wieku – na płaszczyźnie ludzkiego postrzegania, pisania o tym postrzeganiu i szerzej: myślenia o człowieku i ludzkiej podmiotowości.
28% rabatu
39,85
55,00 zł
Dodaj
do koszyka
Okładka książki Ilustrowany słownik terminów literackich
Ilustrowany słownik terminów literackich
Autor: praca zbiorowa
wysyłka: 48h
Leksykon ten chciałby być lampą. Służyć ilustrowaniu pojęć i terminów, a zwłaszcza oświetlać te miejsca, w których czujemy się niepewnie, bo dawno tam nie byliśmy. Ilustrowanie (iluminowanie) jest nazwą rękodzielniczej techniki zdobienia słów, która unaocznia ich konkretność i materialność. Iluminacją bywa też etymologia – jej promień pozwala wejrzeć w serce wyrazów, dziś pojmowanych abstrakcyjnie, używanych technicznie i naukowo. Hasła tego leksykonu odkrywają rodowody pojęć, opowiadają ich zaskakujące historie, najważniejsze jest jednak poszukiwanie żywej tkanki słów, które akademicko skamieniały. Na nowo objaśnione i rozjaśnione terminy literackie powinny odzyskać blask, a badacze literatury kontakt z jej czytelnikami. Publikacja dofinansowana przez Uniwersytet Śląski w Katowicach
28% rabatu
57,24
79,00 zł
Dodaj
do koszyka
Okładka książki Biographia literaria
Biographia literaria (1817) Samuela Taylora Coleridge’a to zbiór szkiców o tematyce filozoficznej i krytycznoliterackiej, ujętych w ramy autobiografii intelektualnej. Dzieło powstało z połączenia dwóch tekstów, pierwotnie planowanych jako osobne książki. Pierwsza z nich miała być esejem filozoficznym – krytyką anglosaskiej, asocjacjonistycznej filozofii umysłu (Locke’a, Hume’a, Hartleya) z pozycji idealizmu transcendentalnego (Kanta i Schellinga), z którym Coleridge zapoznał się w Niemczech; druga – obszernym podsumowaniem stosunku Coleridge’a do twórczości i programu literackiego jego wielkiego przyjaciela i poety, Williama Wordswortha, wskazaniem jego mocnych i słabych punktów. Z tego połączenia filozofii i krytyki literackiej zrodziły się oryginalne pomysły, takie jak rozróżnienie wyobraźni i fantazji jako dwóch różnych władz umysłu oraz idea „zawieszenia niewiary” jako zasady tworzenia fikcji literackiej. Całość wzbogacają erudycyjne dygresje oraz barwne anegdoty ukazujące panoramę społeczeństwa brytyjskiego w okresie wojen z rewolucyjną, a następnie napoleońską Francją.
15% rabatu
58,96
69,00 zł
Dodaj
do koszyka
Opakowanie Międzynarodowy dyskurs filologiczny
Przedkładana monografia zawiera 28 tekstów, poruszających problematykę z czterech obszarów tematycznych dyskursu: w leksykologii, w przekładzie, w literaturze oraz w kulturze. W kręgach wskazanych obszarów badawczych autorzy poruszają wiele kwestii o charakterze bardziej szczegółowym. Podział na wskazane bloki tematyczne ma charakter umowny, jako że wiele tekstów jest poświęconych zagadnieniom z pogranicza wskazanych obszarów badawczych. Niewątpliwie na uwagę zasługuje to, że przedmiotem analizy były bardzo zróżnicowane materiały źródłowe, poczynając od słowników poprzez teksty literackie, medialne, na marketingowych kończąc. Niewątpliwą zaletą niniejszej monografii, na którą wskazuje również tytuł, jest aspekt językowy, ponieważ badania prowadzone są nie tylko na gruncie języka polskiego, ale także kaszubskiego, rosyjskiego, niemieckiego oraz arabskiego, z uwzględnieniem szeroko zarysowanego aspektu kulturowego Ze Wstępu
23% rabatu
73,58
95,00 zł
Dodaj
do koszyka
Okładka książki Czytaj jak Profesor
Czytaj jak profesor. Nietypowe i ciekawe wskazówki, jak czytać między wierszami. Pierwsze polskie wydanie kultowego w Stanach podręcznika autorstwa Thomasa C. Fostera, emerytowanego wykładowcy z Uniwersytetu Michigan-Flint, to skarbnica podstawowej wiedzy na temat literatury, w tym symboli, motywów i tropów, dzięki której wasze czytelnicze doświadczenia staną się pełniejsze i bardziej satysfakcjonujące. Choć podczas lektury wielu książek na pierwszy plan wysuwa się fabuła, w tekście często kryją się głębsze, przeplatające się znaczenia. Czytaj jak profesor pomaga nam odkryć te literackie tajemnice, ucząc nas patrzenia na teksty kultury oczami doświadczonego zawodowego czytelnika – profesora uniwersyteckiego. Dowiemy się, jak rozszyfrowywać najróżniejsze literackie kody. Co to znaczy, gdy bohater powieści podróżuje pylistą drogą? Kiedy podaje trunek swojemu kompanowi? Gdy przemaka, zaskoczony ulewą? Autor, przybliżając bogactwo motywów, metod narracji, środków stylistycznych, modeli i form, zapoznaje nas z szeroką gamą dzieł literackich (i nie tylko). Służy nam za przewodnika po świecie, gdzie każda droga prowadzi na epicką wyprawę, wspólny posiłek może oznaczać komunię, a deszcz niesie ze sobą oczyszczenie lub destrukcję, ale nigdy nie jest wyłącznie zjawiskiem atmosferycznym. Dzięki temu wrażenia z lektury staną się źródłem jeszcze większej przyjemności. Z tej książki nie dowiecie się, co autor miał na myśli. Foster całą władzę w zakresie interpretacji przekazuje w ręce czytelników, udzielając jedynie pomocnych wskazówek. Lekki, dowcipny styl profesora wciąga i nie pozwala na ani chwilę nudy. Gwarantujemy, że po lekturze tej pozycji wasza lista książek do przeczytania wzbogaci się o kilka tytułów!
25% rabatu
30,10
39,90 zł
Dodaj
do koszyka
Okładka książki Bruszewski Sztuka generatywna
Monografia "Bruszewski. Sztuka generatywna" omawia nieanalizowany dotąd obszar w rozległej twórczości Wojciecha Bruszewskiego. Punktem wyjścia jest hipoteza, że sztuka generatywna jest znaczącym, indywidualnym i pionierskim poszukiwaniem artysty. Ten szczególny obszar wymagał przygotowania odpowiedniej bazy teoretycznej i pojęciowej. Realizowane przez Bruszewskiego prace generatywne i permutacyjne wymagały przywołania dorobku muzyków eksperymentalnych, zrozumienia pojęć pochodzących z teorii informacji, kombinatoryki czy prac Maxa Bensego. Analiza prac lingwistycznych domagała się wkroczenia w przestrzeń poezji eksperymentalnej i idei Noama Chomskiego. Z kolei zrozumienie osobowości twórczej Wojciecha Bruszewskiego ułatwiło przybliżenie paradygmatu trzeciej kultury i związków pomiędzy sztuką a nauką. Książka kierowana jest do czytelników zainteresowanych filmem eksperymentalnym, poezją i muzyką eksperymentalną. Monografia wypełnia lukę bibliograficzną dotyczącą sztuki generatywnej, sztuki permutacyjnej oraz pogranicza sztuki i nauk ścisłych.
25% rabatu
55,08
73,00 zł
Dodaj
do koszyka
Opakowanie Retoryka i wartości
Tom składa się z 18 artykułów poświęconych różnym rozumieniom wartości w retoryce, wartości retorycznych oraz wartości widzianych z perspektywy retoryki: - w przemówieniach głów państw (amerykańskich i polskich), - w gatunkach celebracyjnych (laudacje, konkursy), - w przemówieniach motywacyjnych (TEDx), - w gatunkach prasowych (m.in. felieton, artykuł publicystyczny, artykuł popularnonaukowy), - w gatunkach literackich i użytkowych (biografia, poezja, wydawnictwa okolicznościowe), - w przekazach internetowych i marketingowych (infografiki, blogi, dyskurs marki), - w literaturze i kulturze dawnej (ikonografia, oratorstwo, edytorzy, publicyści). Książka ma charakter interdyscyplinarny, łączy różne dziedziny twórczości i różne dyskursy w przestrzeni publicznej. Spoiwem tematycznym tekstów jest perspektywa retoryczna, czyli odkrywanie mechanizmów perswazyjnych w procesie promowania wartości w kulturze, polityce i mediach. ****** Rhetoric and Values The book is concerned with the rhetorical perspective, that is, discovering the mechanisms of persuasion in the process of promoting values in culture. The publication is interdisciplinary in character, it links togethers different areas of creative work and different discourses in the public sphere.
15% rabatu
35,03
41,00 zł
Dodaj
do koszyka
Opakowanie Wielkie tematy kultury w literaturach słowiańskich 13 Tanatos 2
Najnowszy numer czasopisma „Slavica Wratislaviensia” to drugi traktujący o temacie śmierci w dyskursie literaturoznawczym. Tym razem problematykę tanatologiczną polscy i zagraniczni autorzy ponad pięćdziesięciu opublikowanych w tomie artykułów znajdują w literaturze ukraińskiej oraz literaturach słowiańszczyzny zachodniej i południowej. W tekstach poświęconych różnym epokom historycznoliterackim czytelnik odnajdzie interdyscyplinarną refleksję między innymi nad religijnymi, społecznymi, filozoficznymi, kulturowymi, ale i psychologicznymi wymiarami śmierci i ich literackimi reprezentacjami. Autorzy zwracają uwagę na negację śmierci i koncepcje nieśmiertelności, postawy wobec umierania (ars moriendi), obrzędy i tradycje pogrzebowe oraz estetykę i poetykę dzieł zawierających wątki tanatologiczne. Warto podkreślić, że materiałem badawczym studiów są zarówno klasyczne i powszechnie znane, jak i nienależące do kanonu, zapomniane bądź najnowsze, dopiero odkrywane, dzieła literackie i publicystyczne. Artykuły zostały napisane w języku polskim, ukraińskim, czeskim, słowackim, serbskim i chorwackim.
13% rabatu
69,96
80,00 zł
Dodaj
do koszyka
Okładka książki Sztuka projektowania tekstów
Naucz się zasad jak profesjonalista, aby móc je łamać jak artysta Pablo Picasso Dobrych tekstów się nie pisze. Dobre teksty się projektuje. Najpierw trzeba zbudować solidną konstrukcję, a potem umiejętnie wypełnić ją treścią. Jeśli piszesz do internetu, w grę wchodzą dodatkowo wymagania Google i zwyczaje niecierpliwych czytelników. Jak to wszystko pogodzić? Przeczytaj tę książkę, a będziesz wiedział. Krok po kroku poprowadzi Cię ona przez narzędzia i strategie przydatne na każdym etapie projektowania tekstu - od przygotowań, poprzez tworzenie konturów, ich wypełnianie, wywoływanie efektów specjalnych i tworzenie efektownych form, aż po polerowanie całości. Na końcu znajdziesz też część poświęconą odkrywaniu i rozwijaniu własnych atutów pisarskich. Bo zasady nie są po to, żebyś je znał i stosował dla idei, ale po to, żebyś spośród nich wybierał te, dzięki którym mocniej zabrzmi Twój niepowtarzalny, przyciągający czytelników głos. Projektując ten poradnik, kierowałam się konfucjańską zasadą: "Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem". Chcę, żebyś zapamiętał i zrozumiał, dlatego zadbałam nie tylko o to, by przekazać Ci jak najwięcej informacji, lecz także o przykłady, ćwiczenia z rozwiązaniami i ze wskazówkami, a nawet mapy myśli, które pomogą Ci w powtórkach. Mam nadzieję, że ta książka stanie się wiernym towarzyszem Twoich pisarskich poszukiwań. Autorka O autorze Ewa Szczepaniak — redaktorka, copywriterka, trenerka pisania. Na co dzień prowadzi pracownię copywriterską Tekstowni.pl — pisze i uczy pisać. Dzieli się wiedzą na blogu, tworzy kursy i doradza osobom, które chcą pisać lepiej niż dobrze.
30% rabatu
34,52
49,00 zł
Dodaj
do koszyka
Okładka książki Jak pisać. Rozprawkę, opowiadanie... SP GREG
Jak pisać... to zgodny z nową podstawą programową, kompleksowy poradnik dla uczniów szkoły podstawowej, którzy mają problemy z pracami pisemnymi lub chcą udoskonalić swoje umiejętności. Zrozumienie, jak prawidłowo napisać wypracowanie, nigdy jeszcze nie było tak proste! Książka składa się z trzech części. Pierwsza z nich jest poświęcona dłuższym formom wypracowań - są tam wskazówki, jak napisać m.in. opowiadanie, opis, charakterystykę czy rozprawkę. Druga dotyczy form użytkowych, jak np. podanie, życiorys, ogłoszenie, zaproszenie. Trzecia część to ćwiczenia praktyczne oparte na najczęściej spotykanych w szkolnej praktyce tematach. W książce zawarto wiele przykładów gotowych wypracowań, a dla wygody ich odszukania dołączono praktyczny indeks. Polecamy Jak pisać... każdemu, kto chce wiedzieć na pewno, jak pisać!
40% rabatu
7,85
12,98 zł
Dodaj
do koszyka
Okładka książki Literatura et etnologia
Korzystając z nowszych metodologii badań, Autorka konstruuje w książce własną oryginalną propozycję zastosowania w interpretacji tekstów wybranych kategorii kulturowej teorii literatury. Instruktywnie wprowadzając odbiorców w różne perspektywy teoretyczne, sama posługuje się nimi w lekturze literatury polskiej XIX, XX i XXI wieku. W kolejnych częściach publikacji przedstawia zagadnienia związane z etnopoetyką i gatunkami interkulturowymi, praktykami przestrzennymi, migracjami, kulturowymi reprezentacjami oraz tożsamościami. Układ tomu wydobywa koncepcję całości pracy oraz wskazuje główne nurty namysłu nad możliwościami badań wykorzystujących instrumentarium etnologiczno-literackie. Z recenzji dr hab. Aliny Molisak Eugenia Prokop-Janiec, profesor nadzwyczajny z tytułem naukowym w Katedrze Antropologii Literatury i Badań Kulturowych Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Historyczka literatury i kultury. Główny obszar jej zainteresowań badawczych stanowią literatura i krytyka literacka XX wieku, polsko-żydowskie związki literackie i kulturalne w wiekach XIX i XX, literatura i prasa polsko-żydowska, piśmiennictwo emigracyjne, literatura i kultura popularna odczytywane w szeroko rozumianej perspektywie literacko-kulturowej, uwzględniającej zagadnienia tożsamości narodowej i etnicznej, nacjonalizmu, diaspory i migracji, wielokulturowości, literackich reprezentacji etniczności i rasy, pogranicza etnicznego, etnopoetyki, gatunków interkulturowych. Autorka książek Międzywojenna literatura polsko-żydowska jako zjawisko kulturowe i artystyczne (Kraków 1992); Polish-Jewish Literature in the Interwar Years (Syracuse 2003); Literatura i nacjonalizm. Twórczość krytyczna Zygmunta Wasilewskiego (Kraków 2004); Pogranicze polsko-żydowskie. Topografie i teksty (Kraków 2013). Opublikowała antologię Międzywojenna poezja polsko-żydowska (Kraków 1996); redagowała i współredagowała tomy Teatr żydowski w Krakowie (Kraków 1995); Literatura polsko-żydowska. Studia i szkice (Kraków 2011); Polacy–Żydzi. Kontakty kulturowe i literackie (Kraków 2014); Polskie tematy i konteksty literatury żydowskiej (Kraków 2014); Twarzą ku nocy. Twórczość literacka Maurycego Szymla (Kraków 2015); Anda Eker, Miłość stracona (Kraków 2017); Stefan Pomer, Złota Lipa (Kraków 2019); monograficzne numery pism „Polin” (2016) i „The Polish Review” (2019).
20% rabatu
32,10
39,90 zł
Dodaj
do koszyka
Okładka książki Romantyczna troposfera powieści
Romantyczna troposfera powieści Wojciecha Hamerskłego to perfekcyjnie poprowadzona seria interpretacji wybranych powieści XIX-wiecznych. Interpretacji krystalicznie zbudowanych, doskonale powiązanych, napisanych z rzadko spotykaną precyzją i jeszcze rzadszym - bo w nauce rzekomo niepotrzebnym - poczuciem humoru. Naczelne zadanie, jakie postawił sobie autor, to swego rodzaju wyprawa przeciw dwóm stereotypom. Pierwszy z nich mówi, że proza XIX wieku przeszła od romantyzmu do realizmu dzięki porzuceniu elementów estetyki romantycznej i osiągnięciu czystego mi-metyzmu. Stereotyp drugi dotyczy dziejów świadomości artystycznej i mówi, że pisarze polscy— tacy jak Kraszewski, Sztyrmer czy Korzeniowski — stworzyli własne koncepcje powieści realistycznej niezależnie od romantyzmu. Wspomniana przeze mnie wyprawa interpretacyjna podjęta przez autora spełnia się w odnalezieniu szeregu zakłóceń tych dwóch stereotypów. Mówiąc prosto: Wojciech Hamerski odnalazł romantyzm tam, gdzie pisarze usiłowali zainstalować czysty realizm, zaś badacze - ów realizm zatwierdzić. Ironiczne odczytania poszczególnych tekstów są finezyjne i błyskotliwe -autor prezentuje się jako szermierz słowa i stylu, który potrafi precyzyjne zadawać ciosy, nie zapominając przy tym o elegancji. Z recenzji prof. dr. hab. Przemysława Czaplińskiego
23% rabatu
23,24
30,00 zł
Dodaj
do koszyka
Opakowanie Komizm historyczny II
Komizm jest zjawiskiem nierozerwalnie związanym z określonym kontekstem kulturowym, w tym także językowym. Badania nad komizmem w aspekcie diachronicznym napotykają w związku z tym wiele trudności metodologicznych i praktycznych. Odmienne kompetencje językowe i kulturowe sprawiają, że współcześni badacze i szerzej: odbiorcy dzieł z przeszłości, niejednokrotnie nie są w stanie rozpoznać zabiegów intencjonalnie komicznych, a z drugiej strony jako komiczne odbierają to, co w zamierzeniu autorów było powiedziane całkowicie serio. Dodatkowym problemem są daleko idące zmiany leksykalne i semantyczne w zakresie słownictwa z szeroko rozumianego pola komizmu i śmiechu, co znacząco utrudnia adekwatne określanie badanych zjawisk oraz interpretację wypowiedzi metakomicznych z przeszłości. Autorzy zebranych w tomie tekstów stawili czoło tym wyzwaniom i podjęli wieloaspektową refleksję nad komizmem historycznym, uwzględniając przy tym interdyscyplinarny charakter badań z tego zakresu.
13% rabatu
22,74
26,00 zł
Dodaj
do koszyka
Okładka książki O czym (nie) mówią poeci?
Poszukuję tego, co ukryte pod dykcją oficjalną, schowane pod czytelnymi znaczeniami, naruszające sensy nazbyt łatwo uznane za oczywiste i ostateczne. Taki sposób czytania, podważający utrwalone interpretacje i nakazujący podejrzliwie przyglądać się tekstowi, pozwala ujawniać się temu, co sytuuje się na granicy możności wypowiedzenia, co rozszczelnia wierzchnie znaczenia i odtajnia sensy przesłonięte i zagmatwane, nie proponuje jednak w zamian następnego jednoznacznego rozumienia, lecz otwiera proces lekturowych hipotez i niepewności. Tajemnica wiersza, do której staram się dotrzeć (...) sytuuje się na ruchomej i nieostrej granicy pomiędzy tym, co jeszcze daje się wyrazić słowem i tym, co umyka próbom werbalizacji. Dlatego starałam się pochwycić poetyckie sposoby służące do kreowania owego stanu pomiędzy wyrażaniem i niemożnością wyrażenia. Ze Wstępu
18% rabatu
45,27
54,90 zł
Dodaj
do koszyka
Okładka książki Apetyt na literaturę
Tytuł książki, która jest pokłosiem konferencji zorganizowanej z okazji siedemdziesiątych urodzin Jerzego Jarzębskiego, nawiązuje oczywiście do jego Apetytu na przemianę, głośnego zbioru „notatek o prozie współczesnej”, wydanego w roku 1997. Jej powstaniu przyświecała intencja, by okolicznościowe spotkanie stało się okazją do współmyślenia z Jerzym Jarzębskim. Do jej napisania zaprosiliśmy badaczy z kraju i zagranicy, prosząc ich o weryfikację „mapy” rodzimej literatury, którą niestrudzenie kreśli autor W Polsce czyli wszędzie. Dialog ten zaowocował obszernym zbiorem studiów na temat prozy polskiej XX i XXI wieku. Pokazuje on, że rozpoznania Jarzębskiego dotyczące autobiografizmu, prozy popularnej czy kresowej są wciąż inspirujące, a takie formuły jak „autentyk”, „gry” czy „teatr mowy” zachowały swą poręczność. Najbardziej inspirujący pozostaje jednak proponowany przez Jerzego Jarzębskiego sposób pisania o literaturze i jej czytania. Redaktorzy tomu
20% rabatu
32,10
39,90 zł
Dodaj
do koszyka
Okładka książki Krytyka jako interwencja Sztuka pamięć afekt
Krytyka jako interwencja. Sztuka, pamięć, afekt to wybór tekstów Ernsta van Alphena przygotowany z myślą o polskich czytelniczkach i czytelnikach. Autor pokazuje w nich, jak sztuka i literatura zmieniają nasze myślenie o świecie i sposobach jego doświadczania. W tym ujęciu obie dziedziny tworzą swoiste laboratorium, w którym rozmaite sposoby myślenia i postrzegania przekształcają się pod naporem wyobraźni, ujawniając szczególnie bolesne i niepokojące obszary kultury. Van Alphena interesują praktyki kulturowe będące formami interwencji nie tyle w aktywistycznym sensie tego słowa (choć i aktywizm wchodzi w grę w niektórych analizowanych tu przypadkach), ile w takim rozumieniu tej kategorii, które widzi w niej siłę przekształcania życia intelektualnego, społecznego i politycznego. Holenderski badacz otwarcie przyznaje, że dzięki interwencjom, jakie liczni polscy twórcy XX i XXI wieku podejmowali w obrębie kulturowej i politycznej historii Europy, udało mu się rozwinąć i pogłębić własną praktykę krytyczną. Ernst van Alphen – badacz relacji między modernistyczną i postmodernistyczną literaturą a sztukami wizualnymi, awangardą, pamięcią i traumą Zagłady. Pracował w Muzeum Boijmans Van Beuningen w Rotterdamie oraz na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley. Opublikował m.in.: Caught by History. Holocaust Effects in Contemporary Art, Literature and Theory (Stanford University Press, 1997), Art in Mind: The Contribution of Contemporary Images to Thought (University of Chicago Press, 2005), Staging the Archive. Art and Photography in Times of New Media (University of Chicago Press, 2014) oraz Failed Images: Photography and Its Counter-Practices (Valiz, 2018).
20% rabatu
32,10
39,90 zł
Dodaj
do koszyka
Okładka książki Somatopoetyka - afekty - wyobrażenia
Zamysłowi książki towarzyszyło przekonanie o konieczności przyjrzenia się takim sferom współczesnej refleksji humanistycznej, które łączą się w istotny sposób z tym, co dzieje się w literaturze XX i XXI wieku. Badaczka podąża szlakiem literaturoznawczym i antropologiczno-kulturowym, koncentrując się na trzech kategoriach: soma, afekt i wyobrażenie. W pierwszej części, zatytułowanej Somatopoetyka, skupia się na takich propozycjach literaturoznawczych, które przyczyniają się do otwarcia nowych możliwości badawczych i pozwalają uniknąć popadnięcia w binarny podział na to co cielesne i to co rozumowe/duchowe. Ukazuje zarazem dylematy, jakie nieuchronnie wiążą się z kategorią cielesności, a uwidaczniają się - na przykład - w relacji między kulturową somatyzacją świata a ciałem czytanym przez kulturę. Istotna okazuje się cielesność pojmowana jako jednocześnie kategoria interpretacyjna i narzę-dzie badawcze i jako zarazem taka kategoria, która ściśle współgra ze zmieniającą się sytuacją epistemologiczno-kulturową. Jednak w pierwszym rzędzie interesują autorkę relacje mię-dzy teoretycznymi i kulturowymi konceptualizacjami cielesności a sposobami jej uchwycenia przez literaturę. Dwa następne rozdziały poświęcono roli zmysłu dotyku we współczesnych dyskursach kulturowych (r 2. Pochwała dotyku w dyskursie współczesności) a także w prozie XX wieku na przykładzie prozy polskiej pisarki emigracyjnej (r.3 Świat dotyku. Interpretacja powieści Zofii Romanowiczowej). W części drugiej, zatytułowanej Afekty, autorka bada relacje między aktem twórczym a jego aspektem afektywnym w prozie Nabokova, Pereca, Duras i innych (r.4 Zdarzenie – afekt – twórczość). Skupia się tu na takim akcie pisania/tworzenia, który po pierwsze, jest w tekście przedstawiony i po drugie, ukazany zostaje jako nieusuwalnie powiązany z afektem działają-cym przez wytrącenie z potocznego biegu rzeczy, na zasadzie nagłego impulsu, gwałtownego zetknięcia podmiotu z tym, co zewnętrzne. Następny rozdział Wstyd i niebyt poświęca kategorii wstydu i jej powiązaniom z dążeniem do nieistnienia, w różnych postaciach obecnych w polskiej prozie najnowszej. W tej części książki analizie poddano eksperymenty narracyjne prozy przełomu XX i XXI wieku, w szczególności grę zaimkami osobowymi ( r. 6 Co nowego w teatrze mowy?). Autorkę zajmuje zwłaszcza odpowiedź na pytanie, jak eksperymentalne formy narracyjne przyczyniają się do ukazania nowych możliwości afektywnego doświadczania świata. I wreszcie w rozdziale 7: Odbiorca empatyczny? Między symulacją a afektem dociekaniom badawczym poddano przyczyny współczesnego zainteresowania empatycznym odbiorem literatury, które wyraźnie nasiliło się ostatnimi czasy. Książkę zamyka część trzecia poświęcona wyobrażeniom literackim i literaturoznawczym. Czytelnik znajdzie tu rozdziały na temat wizji przyszłości w historii literatury Przyszłość literatury wpisana w jej historię – wiek XX i czas współczesne, geografii wyobrażonej Europa wyobrażona w literaturze doby modernizmu i dwuznacznie wyidealizowanego przedstawienia świata tuż po II wojnie światowej, jeszcze istniejącego, a już skazanego na przeszłość. R.10 Afirmacja świata w powojennej powieści dla dzieci (Wanda Borudzka). Główną zasadę kadrowania badawczego, łączącą poszczególne rozdziały, stanowi nakierowanie uwagi na zjawiska, po pierwsze sytuujące się na granicy tego, co niewyrażalne, ale jednak pochwytne dzięki literaturze, po drugie, funkcjonujące w postaci wyobrażeń temporalnych i geograficznych, uobecnionych w literaturze, ale też właśnie przez nią niejednokrotnie rozmontowywanych. Celem książki jest interpretacja tego, co dzieje się między kulturowymi odczytaniami świata a tym, jak owe odczytania są przełamywane w tekstach literackich, innymi słowy, interpretacja tego, jak literatura z premedytacją zakłóca, ale jednocześnie współtworzy kulturowe dyskursy i kulturowe imaginarium.
20% rabatu
32,10
39,90 zł
Dodaj
do koszyka
Liczba wyświetlanych pozycji:
1
2
3
4
5
55
Idź do strony:
Uwaga!!!
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?
TAK
NIE
Oczekiwanie na odpowiedź
Dodano produkt do koszyka
Kontynuuj zakupy
Przejdź do koszyka