Okładka książki Rosyjska sztuka operacyjna z zarysie

Rosyjska sztuka operacyjna z zarysie

Wydawca: Bellona
wysyłka: niedostępny
ISBN: 9788395249006
EAN: 9788395249006
oprawa: miękka
format: 235x165mm
liczba stron: 412
rok wydania: 2020
(0) Sprawdź recenzje
Wpisz e-mail, jeśli chcesz otrzymać powiadomienie o dostępności produktu
21% rabatu
47,68 zł
Cena detaliczna: 
60,00 zł
dodaj do schowka
koszty dostawy
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 47,19

Opis produktu

Przedkładana czytelnikowi monografia traktuje o sztuce operacyjnej i jest kolejną po opracowaniach W. Siemionowa (1961), W. Sawkina (1972), K. Nożko (1973) B. Chochy (1984), H. Hermana (1992, 2004) publikacją z tego obszaru ujmującą całościowo genezę i ewolucję sztuki operacyjnej w wydaniu rosyjskim. Należy podkreślić, że genezy i ewolucji sztuki operacyjnej jako teorii należy poszukiwać w rosyjskiej sztuce wojennej od czasów carskich poprzez rewolucję październikową, okres zimnej wojny po współczesność. Dlatego też autorzy podjęli się trudnego zadania, które wykonali znakomicie i w odróżnieniu od publikacji z obszaru sztuki operacyjnej wydawanych w Polsce do końca lat 80. XX wieku oddzielili teorię od ideologii, czego wówczas nie uczyniono.
Układ monografii jest przejrzysty i ujmuje poszczególne okresy rozwoju sztuki operacyjnej w ujęciu istotnych zmian, które w jej teorii i praktyce nastąpiły pod wpływem wówczas toczonych konfliktów zbrojnych i wojen. Każdy rozdział zakończony jest syntetycznie sformułowanymi uogólnieniami i wnioskami, które miały istotny wpływ na rozwój sztuki operacyjnej w opisywanym okresie i powodowały wpływ na następny analizowany okres. W istocie nie sposób odnosić się do ewolucji sztuki wojennej, a w niej do genezy i ewolucji sztuki operacyjnej bez odwołania się do historii wojen, a w nich do spektakularnych kampanii, operacji i bitew.
Autorzy podają przykłady bitew, które ich zdaniem stanowiły podstawę rozwoju operacji jako formy zorganizowanego działania na polu walki oraz myśli operacyjnej w Rosji. Zdefiniowanie pojęcia operacji przez R. Montecuccoli a następnie przez H. H. Loyda zapoczątkowało formalne jej postrzeganie, ale nie oznaczało jej przyjęcia w teorii i praktyce sztuki wojennej. Należy podkreślić, że rosyjscy teoretycy zawsze postrzegali bitwę i operację jako logiczną całość, co było podstawą do wyodrębniania się teorii sztuki operacyjnej. Pomimo to, że okres po pierwszej wojnie światowej i doświadczeniach z wojny domowej dały podstawę do teorii myśli operacyjnej, to jednak przykłady z II wojny światowej zdeterminowały jej rozwój, w którym częściowo zagubiono myślenie operacyjne, które było podstawą postrzegania operacji i rozwoju teorii sztuki operacyjnej.
Monografia jest wartościowym opracowaniem, ujmującym całościowo genezę i ewolucję sztuki operacyjne w kręgu rosyjskiej kultury politycznej i sztuki wojennej opartej na rzetelnej i obiektywnej analizie rosyjskiej literatury z obszaru sztuki wojenne i historii wojen.
Monografia może być polecana do szerokiego wykorzystania w procesie dydaktycznym oficerów na poziomie operacyjnym zwłaszcza w kontekście zmian po zimnej wojnie. Jest to jedno z nielicznych opracowań, które ujmuje obiektywny proces zmian w rosyjskiej sztuce wojennej i określa jej wpływ na obecny rozwój sztuki operacyjnej na świecie. Ponadto praca zespołu autorskiego może stanowić znakomity materiał do dalszych studiów i analiz dla wszystkich zainteresowanych szeroko rozumianym bezpieczeństwem, historią, polemologią oraz historią wojskowości w ogóle.
x
Oczekiwanie na odpowiedź
Dodano produkt do koszyka
Kontynuuj zakupy
Przejdź do koszyka
Uwaga!!!
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?
TAK
NIE
Oczekiwanie na odpowiedź
Wybierz wariant produktu
Dodaj do koszyka
Anuluj