Romantyzm środkowoeuropejski w kontekście postkolonialnym (I)
Wydawca:
Instytut Badań Literackich PAN
wysyłka: niedostępny
ISBN:
9788365573537
EAN:
9788365573537
oprawa:
Miękka ze skrzydełkami
format:
15.0x23.5cm
język:
polski
Seria:
STUDIA ROMANTYCZNE
liczba stron:
744
rok wydania:
2017
(0) Sprawdź recenzje
19% rabatu
47,36 zł
Cena detaliczna:
58,80 zł
dodaj do schowka
koszty dostawy
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 47,30 zł
Opis produktu
Zagadnienia, o których mowa w książce, są ważne nie tylko w perspektywie badań stricte historycznych, dotyczących historii literatury czy historii kultury, ale i w perspektywie długiego trwania zjawisk w kulturach środkowej Europy. Chodzi o formuły tożsamości wypracowane w romantyzmie (problematyka ta powraca współcześnie ze szczególną mocą w teatrze, w inscenizacjach dramatów romantycznych, powraca wszakże również w sporach światopoglądowych i praktykach społecznych), formuły, których istotnym aspektem jest kwestia ocalenia, przetrwania pamięci o ucisku i jego ofiarach, szczególnej lojalności wobec tego, co „własne”, oraz związany z tymi zagadnieniami cenzuralny rygor dyskursu. Tym, co łączy poszczególne narody środkowoeuropejskie (oprócz wskazywanych przez badaczy wspólnych doświadczeń kulturowych), zdaje się płynność granic, cień obcych władz kolonialnych, niejasność tożsamości, zapóźnienia modernizacyjne, fragmentaryzm dyskursów oraz niezakończenie walki o uznanie. Peter Sloterdijk powiada: „ludzie z Europy Środkowej to kontenery dawnych traumatyzmów, a ich pamięć jest oddalona o lata świetlne od pamięci pozostałych Europejczyków, którzy zatracili żywą wiedzę o cierpieniu”. Tym, co łączy owe narody, są także mitologie, jak pisze Miłosz, wyrastające na glebie upokorzeń narodowych, mające wymiar kompensacyjny (Powrót do Krakowa w roku 1880), a także skłonność do myślenia utopijnego.
x
Uwaga!!!
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?
TAK
NIE
Wybierz wariant produktu
|